סופת "כרמל" כאן: לאחר יום רווי גשמים ורוחות עזות, מנהל גף אקלים בשירות המטאורולגי בבית דגן, ד"ר עמוס פורת, מסר הערב (שני) כי בצפת נמדדו עד כה 50 מילימטרים של משקעים, במרום גולן – 49, בחרשים – 40, בחיפה – 24, בירושלים – 21, בתחנת המדידה הכפר הירוק בתל אביב – 28, בבית דגן – 22 ובאזור רחובות – 39. הכמויות צפויות לעלות לנוכח המשך ירידת הגשמים.

באשר למזג האוויר: מחר (שלישי) יוסיף לרדת גשם לפרקים, בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף, מלווה בסופות רעמים בודדות, כך נמסר מהשירות המטאורולוגי בבית דגן. החשש מפני הצפות לאורך מישור החוף ילווה אותנו גם מחר, ויוסיפו לנשב רוחות ערות שיחלשו בהדרגה.

הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל ובחרמון יירד שלג. מידות החום בתל אביב יגיעו ל-15 מעלות, בירושלים - 10, בחיפה – 16, בטבריה – 14, בצפת – 8, בבאר שבע – 16, במצפה רמון – 10 ובאילת – 20.

ברד ומזג אוויר סוער בירושלים (צילום: שלו שלום/TPS)

ביום רביעי יוסיפו לרדת גשמים מידי פעם בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף, מלווים בסופות רעמים יחידות, בעיקר בחוף. בחרמון עדיין יירד שלג והטמפרטורות  ימשיכו להיות נמוכות מהרגיל לעונה.

ביום חמישי צפויים גשמים מקומיים, בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף ויוסיף להיות קר מהרגיל לעונה. ביום שישי עדיין ייתכנו גשמים מקומיים קלים והטמפרטורות ימשיכו להיות נמוכות מהרגיל לעונה.

כמו כן, על רקע מידות החום הנמוכות ומזג האוויר הסוער, התריע הווטרינר ד"ר גיל שביט מיסוד המעלה, שגם חתולים וכלבים, חייבים לשמור על טמפרטורת גוף קבוע, על מנת להתקיים. באשר למצב של היפותרמיה, הסביר: כשטמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל- 36 מעלות, נכנסים למצב הנקרא היפותרמיה. הסימנים הקליניים הם: אדישות, רעידות בגוף, חוסר רצון לאכול ולשתות. 

נזקי הסופה: גבר ואישה נמצאו בדירתם כשהם סובלים מהיפותרמיה, אדם נפצע קשה כשעץ קרס עליו

בתוך כך, עץ קרס הבוקר כתוצאה מהרוחות העזות על גבר בן 40 בדרך רזיאל בנתניה ופצע אותו באורח קשה. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו לבית החולים "בילינסון" בפתח תקווה כשהוא סובל מחבלת ראש. מספר שעות לאחר מכן, בית החולים עדכן כי הצוותים הרפואיים עדיין נאבקים על חייו של הפצוע, ומצבו מוגדר כלא יציב. 

אישה בת 58 אותרה בביתה במועצה אזורית בוסתן אל-מרג' כשהיא מעורפלת הכרה. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו לה טיפול רפואי ופינו אותה לבית החולים העמק בעפולה, כשמצבה בינוני והיא עם סימני היפותרמיה. 

באשדוד, שני דרי רחוב כבני 50 אותרו עם סימני היפותרמיה בשוק ברחוב יוספטל. צוות מד"א העניק להם טיפול רפואי ופינה אותם לבית החולים אסותא בעיר, כשמצבם יציב.

בירושלים, גבר כבן 75 נפל ברחוב, ככל הנראה בשל הרוחות העזות, ברחוב יד חרוצים בירושלים. צוות מד"א העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו לבית החולים שערי צדק, כשמצבו קל. בצפת נפצעה קל אישה בת 68 לאחר שרכבה החליק על הקרח והתנגש בעמוד ברחוב נווה מנחם בגין בעיר. צוות מד"א העניק לה טיפול רפואי ופינה אותה לבית החולים "זיו" בעיר.

פרמדיק מד"א ישראל דהרי, שטיפל בגבר בנתניה, סיפר: "הגענו מהר מאוד למקום וראינו על המדרכה עץ גדול שנעקר מהשורש ונפל על גבר בשנות הארבעים שחלף במקום. הוא שכב מחוסר הכרה וסבל מחבלה קשה בראשו. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל הרדמה והנשמה ופינינו אותו לבית החולים כשמצבו קשה".

במהלך היום, עמוד תאורה נפל בשעות הצהריים על משאית בדרך חברון בירושלים. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לשני הנוסעים ופינו אותם לבית החולים הדסה עין כרם, כשהם במצב קל. עוד נמסר ממד"א כי גבר כבן 27 אותר בצידי כביש 2, סמוך למחלף השרון, כשהוא סובל מהיפותרמיה. הוא פונה לביה"ח מאיר בכפר סבא כשמצבו יציב

קריסת עמוד התאורה בירושלים (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)
קריסת עמוד התאורה בירושלים (צילום: תיעוד מבצעי מד''א)

מהשירות המטאורולוגי נמסר כי רוחות חזקות מנשבות ברוב אזורי הארץ וממטרים מלווים בברד ובסופות רעמים החלו לרדת בצפון ובמישור החוף והשפלה ולהתפשט בהדרגה למרכז. קיים חשש להצפות במקומות המועדים. במפלס התחתון של אתר החרמון החל לרדת שלג כבד. האתר סגור למבקרים היום ומחר. צפוי שלג גם בפסגות הגבוהות של הרי הצפון. בדרום הארץ ייעשה אביך וייתכנו סופות חול מקומיות. לקראת הערב ובלילה קיים חשש לשיטפונות בנחלי ים המלח ומדבר יהודה. הטמפרטורות ירדו ויהיה קר מהרגיל לעונה.

רשות הטבע והגנים הודיעה כי בעקבות מזג האוויר נסגרו המקומות הבאים: כל מסלולי הגלישה במדבר יהודה וכן כל מסלולי ההליכה בנחלים דרגה, משאש, תקוע, אוג ונחל פרת בין האתרים. הגן הלאומי מצדה נסגר והגן הלאומי ארבל סגור למעט כניסה לתצפית הר ניתאי בלבד. עוד נסגרו למבקרים: נחל תבור, שמורת טבע נחל ראש פינה, נחל עמוד תחתון וכל שבילי נחל עמוד עליון למעט המסלול המעגלי.

עוד נמסר, כי בגן הלאומי קיסריה ההיפודרום סגור, אך ניתן להגיע לתיאטרון במסלול מעגלי ולנמל במסלול מעגלי. בעין עבדת המסלול פתוח עד למעיין בלבד. כמו כן, הרשות הודיעה כי הכניסה לגן הלאומי חוף בית ינאי נסגרה מסיבות בטיחותיות שנובעות ממזג האוויר.

בתוך כך הודיעה החברה הממשלתית להגנת מצוקי חוף הים התיכון כי קיים חשש ממשי להתמוטטויות מצוקים ונפילות סלעים ברצועת מצוקי החוף. החברה ממליצה לציבור הרחב לפעול במשנה זהירות ולהימנע משהיה בקרבה מסוכנת למצוקים עקב הסכנה הצפויה .

הסופה "כרמל" הגיעה לחרמון. צילום: אתר החרמון

על רקע תחזית מזג האוויר הסוער, החליטו גורמי המקצוע במשרד החינוך לבטל את כל הטיולים והפעילויות מחוץ לבתי הספר. תוקף ההחלטה עומד בשלב זה עד ליום רביעי (כולל). בנוסף הוחלט כי במקומות בהם עלולות להתרחש הצפות ושיטפונות, לא יתקיימו לימודים פיזיים בבתי הספר והם יתקיימו מרחוק.

הסופה ''כרמל'' הגיעה לאתר החרמון (צילום: אתר החרמון)
הסופה ''כרמל'' הגיעה לאתר החרמון (צילום: אתר החרמון)

מעיריית נהריה, בה למדו היום התלמידים מרחוק, נמסר כי הוחלט על מעבר ללמידה מרחוק בכלל מוסדות החינוך בעיר ולא תתקיים פעילות פרונטלית בכלל מסגרות החינוך והרווחה העירוניות, לרבות מסגרות חינוך מיוחד, חינוך בלתי פורמלי, צהרונים, פעילויות וחוגים עירוניים ומרכזי יום מכל סוג. כמו כן, מערך ההסעות העירוני לא יפעל ותבוטל כל פעילות עירונית לרבות טיולים, מסעות ואירועים. 

הצפות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
הצפות בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כמו כן, גם בעכו קיימו לימודים מרחוק לילדי בתי הספר וגני הילדים. מהעירייה נמסר כי ההחלטה התקבלה בתום התייעצות משותפת של ראש העיר עכו, שמעון לנקרי, יחד עם מנהלת המחוז במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון. ראש העיר מסר כי "לסערה יש השפעות משמעותיות על כל מה שיקרה בעיר בימים הקרובים. אני מבקש להיות קשוב לכל ההוראות ולא לצאת כשלא צריך".

צפו במכ"ם הגשם:

מהמועצה האזורית מעלה יוסף נמסר כי לאחר הערכת מצב במועצה הוחלט על פתיחת יום הלימודים כרגיל, למעט בית הספר "בית חינוך גליל מערבי". משעות הבוקר ולאורך היום יקיים צוות מטה החירום של המועצה הערכות מצב לפי ההתפתחויות, בכדי לאפשר פיזור מוקדם של התלמידים במידת הצורך.

הסופה ''כרמל'' בהרצליה (צילום: יוסי לזרוף)
הסופה ''כרמל'' בהרצליה (צילום: יוסי לזרוף)