זה איננו עניין של מה בכך כאשר אמן מתבקש על-ידי האקדמיה ללשון העברית, הסמכות העליונה במדינה בענייני שפה, לכתוב לה שיר. זה מה שקרה למוזיקאי המכונה "ג'ימבו ג'יי", עומר הברון בן ה-36, ששירו "שיר בעברית", שעליו נאמר כי נועד לשקף את ססגוניותה של העברית העכשווית, הוקלט ל"יום העברית", החל בחמישי השבוע, בביצוע חינני משותף עם להקת "שלווה".

"הפנייה אלי מהאקדמיה, מה שהיה בשבילי כבוד גדול, באה לאחר שכתבתי שירים הנוגעים לעברית. אחד מהם הוקדש למילה 'עשיתי', שבשפה המדוברת היא בולען של פעלים, שאותם היא מייתרת", מספר הברון ממקום שבתו בקיבוץ אור הנר, בעוטף עזה. "שיר אחר, 'חתולים', עוסק במי שרצה לכתוב הודעות ארוכות לאהובתו ולבסוף שולח לה במקום זה סרטון של... חתולים, מבלי להביע את עצמו עם כל היופי שהשפה מאפשרת".

כלומר, אתה מצביע על דלות השפה המדוברת.
"בלי ספק. בגלל שאני בא מראפ, סוגה מוזיקלית, שכמותית יש בה יותר מילים מאשר בסוגות אחרות, אני נתקל בדלות הזאת ומתייחס אליה".

מניין באה לך ההתייחסות לנושא, מהבית?
"ממש ככה. בילדותי אמא שלי, אשת הייטק בעיסוקה, הייתה מתקנת סדרתית של שגיאות לשון שלי".

זה עצבן אותך?
"בטח. אף ילד לא אוהב שאמא שלו מתקנת אותו כל הזמן, אבל זה מה שהביא אותי להקפיד על עברית תקנית. אגב, לא רק אמא. גדלתי ברחובות בבית עם ספרים העוסקים בשפה ואבי היה משמיע לנו חידודי-לשון".

ג'ימבו ג'יי (צילום: ירדן ביידר)
ג'ימבו ג'יי (צילום: ירדן ביידר)

שם משפחתך, הברון, קשור לעיסוקך במוזיקה?
"זה יצא ככה, אבל אנחנו במקור היילברון, משפחה יקית. המוזיקה באה מעצמה".

נדון בהקלטת השיר עם "שלווה"?
"בשמחה. הכרתי את הלהקה מ'הכוכב הבא לאירוויזיון'. השידוך איתה נוצר על-ידי האקדמיה והשמעתי סקיצה של השיר לשי בן-שושן, מנהל הלהקה ויחד עם המפיק המוזיקלי עמוס בן-דוד נרקמה גרסה סופית של השיר".

מצא חן בעיניי הקליפ, הנלווה לשיר. אגב, תוכל להעיר לחבריך באקדמיה, שאין בעברית מילה עברית ל"מוצר"?
"אתה צודק ואנחנו משתמשים בסרטון כתחליף. הוא צולם בשלושה מקומות שונים - חצר החאן בירושלים, העיר שבה פועלת 'שלווה', שדרה בתל-אביב, העיר שבה אני פועל ושדות של מושב בשרון - כדי להצביע על הגיוון בשפה. היה כיף גדול בצילומים עם החבר'ה של 'שלווה'. הם מקצועיים אחד-אחד. בסופו של דבר, מי שגנב את ההצגה מאיתנו היה... כלב, ששותף בסרטון".

"בא" לך להוציא אלבום, שיוקדש לנושא העברית?
"אני מתאר לעצמי, שאכתוב עוד שירים שיעסקו בשפה, אבל קרוב לוודאי לא אלבום שלם, כי לא הייתי רוצה להישמע טרחני מדי".

אגב, אם אתם מתעניינים בעלילות הברון בחזית הראפ, על כך בהזדמנות אחרת.

ג'ימבו ג'יי (צילום: דניאל אהרוני)
ג'ימבו ג'יי (צילום: דניאל אהרוני)