טבעונות// נתחי "בשר־חדש"

אחרי שכולם התלהבו מ"ביונד מיט", הלהיט הבא במסעדות – לא רק הטבעוניות - יהיה כנראה מוצריה של חברת הפוד־טק הישראלית Redefine Meat, שהשיקה לאחרונה נתחי "בשר־חדש", שמהווים תחליף בשר.

מדובר בנתחי פלאנק בסגנון בקר וטלה המבוססים על רכיבים מהצומח ומיוצרים בטכנולוגיות מתקדמות, בהן גם הדפסת תלת־ממד ליצירת מרקם, טעם והתנהגות בישול הזהה לבשר מן החי.

הנתחים הצטרפו לסדרת המוצרים הטחונים של החברה שהושקו ביולי בישראל, בהם המבורגר, נקניקייה, קבב "טלה", סיגרים ובשר טחון, והם כבר מככבים בשלל מנות שף ב־150 מסעדות ברחבי ישראל, כאשר התכנון הוא להתרחב למדינות רבות באירופה במהלך 2022. חלק מהנתחים יככבו אפילו בתפריט של מסעדת "הוטל מונטיפיורי" הלא־טבעונית בתל אביב, בהובלת קבוצת R2M שבראשה עומדת המסעדנית רותי ברודו. מי שטעמו עד כה טוענים שקשה להאמין שזה לא בשר.

"אנו מציגים נתחים בטעם ובמרקם שהפתיעו את השפים המובילים בעולם, ויש לנו את היכולות הטכנולוגיות הייחודיות לייצר כל נתח שהפרה יודעת להציע", אומר אשחר בן שטרית, מנכ"ל ומייסד שותף של Redefine Meat. "ראינו את מנהיגי העולם מתכנסים בגלזגו כדי להתחייב ולטפל במשבר האקלים ומכריזים על יעדים משמעותיים כגון הפסקת כריתת יערות הגשם עד שנת 2030. כדי שיעד חשוב זה יושג, נדרשת ירידה דרמטית בכמות הפרות המגודלות עבור מאכל ועל כן, בצריכת כמות הבשר שאנו אוכלים. אנחנו, כאוהבי בשר, מביאים כבר עכשיו את ההבטחה שלנו למטבחים של שפים מובילים בארץ ובעולם. הצלחנו לגשר על הפער ולייצר נתחים טעימים שיסייעו לאוהבי הבשר לצרוך 'בשר־חדש' תוך הנאה מרבית ומבלי להתפשר".

צרכנות // Google Pay

בתחילת דצמבר השיקה ענקית הטכנולוגיה גוגל בישראל את פעילות הארנק הדיגיטלי שלה, המאפשר ללקוחות הבנקים וחברות כרטיסי האשראי לשלם דרך הסמארטפון שלהם באמצעות הורדת האפליקציה "גוגל פיי". השירות הזה הצטרף לכמה שירותי תשלומים חכמים שנכנסו לשוק הישראלי בשנים האחרונות. "ברחבי העולם אפליקציות ה'פיי' הרבה יותר נפוצות מאשר בישראל, אבל אולי עכשיו - בזכות כניסת 'גוגל פיי' - זה יתפוס יותר תאוצה", אומר ד"ר אביחי שניר, מומחה לכלכלה התנהגותית מהמכללה האקדמית נתניה.

Google Pay גוגל פיי (צילום: צילום פרטי)
Google Pay גוגל פיי (צילום: צילום פרטי)


"אנשים התרגלו לכך שהם עושים הכל מהטלפון. עכשיו הטלפון הוא גם הארנק. אם פעם היית יוצא לרחוב עם נייד, עם נגן מוזיקה, עם ארנק, ואולי עם עוד כמה דברים - היום הכל נעשה בטלפון, כולל הארנק. אנשים כבר התרגלו שהם הולכים לקולנוע או לאירוע אחר, והכרטיס שלהם נמצא בנייד. אם הם צריכים להציג אישור כלשהו, למשל תו ירוק, גם הוא נמצא בנייד. נוח שהדברים האלה זמינים בנייד באופן שוטף. בנוסף, אלו כמובן שירותים עם מערכות מאובטחות, אז אין חשש להשתמש בהם. בקיצור, אנשים מקבלים נוחות תמורת תוכנה שהם מורידים בחינם. המחיר הוא כמובן המידע הנוסף שאנחנו מעבירים לגוגל".

 אופנה // עד הבטן

"טרנד שמקבל מקום גדול בחורף הנוכחי הוא בגדי חורף גזורים קצר עד הבטן, שפעמים רבות מגיעים גם ללא שרוולים", אומרת הסטייליסטית ליאת אשורי. "ניתן לראות זאת בבדים חורפיים כמו פוטר, סריגים מצמר עבה כמו אפודה בגזרת קרופ (קצרה בבטן), וגם מעילי פוך המגיעים בגזרה קצרה. כמו כל דבר בגלגל האופנה, גם מגמה זו נראתה כבר בעבר. כבר בשנות ה־80 ראינו סווטשירט חורפי מפוטר עם קפוצ'ון ובלי שרוולים או גזור לאורך בטן חשופה, עם הדפס או בלי. זהו טרנד שמומלץ בעיקר למי ששלם עם מבנה הגוף שלו ושמח לשתף את כולם במראה הבטן והזרועות".

סוודר קצר, קסטרו (צילום: שרבן לופו)
סוודר קצר, קסטרו (צילום: שרבן לופו)

עיצוב // הצבע Very peri

חברת הצבעים הבינלאומית פנטון חשפה לאחרונה את צבע השנה שיכבוש את עולם העיצוב בשנת 2022: Very peri, גוון כחלחל־סגלגל שנקרא על שם פרח הווינקה Periwinkle. "הצבע הזה כיכב בקולקציות האופנה האחרונות, וכעת יבוא לידי ביטוי גם בתחום העיצוב", אומרת המעצבת ענת אגסי, מנהלת תחום אדריכלים ושיווק בחברת אלוני. "הסגול משדר עומק ורוגע ובעל נוכחות מרשימה. הוא מתאים לכל חלל בבית במינון ובשילוב המתאימים. למשל, קיר סגול בחדר הילדים, כששאר הקירות לבנים או אפורים בהירים, יוסיף עניין ועומק. אקססוריז בסגול שמפוזרים במינון המתאים בחללים מרכזיים כמו סלון - יוסיפו שיק. סגול בחדר השינה יוסיף נועזות, עומק ואווירה רומנטית. טיפ: ליצירת מראה אלגנטי ויוקרתי, שלבו את הצבע הנבחר עם גווני שחור וניקל".

ריהוט בית, באדיבות אלוני חיפוי שוו וואל (צילום: אסף לוי)
ריהוט בית, באדיבות אלוני חיפוי שוו וואל (צילום: אסף לוי)

רשת // סגירת חשבונות אינסטגרם

אחרי שצברו מאות אלפי עוקבים בחשבונות האינסטגרם שלהן, החליטו בשבועות האחרונים כמה מאושיות הביצה, בהן הזמרת והשורדת עדי ביטי, הדוגמנית ניבר מדר והזמר בן אל תבורי, לסגור את החשבונות שלהם, או לפחות לקחת פסק זמן מהם – כל אחד מסיבותיו. "אהובים יקרים שלי, החלטתי לקחת הפסקה מאינסטגרם", כתב תבורי בתחילת החודש בחשבון שלו. במקרים של ביטי ומדר, לא הייתה הודעה מוקדמת.

מחיקת חשבון באינסטגרם, אילוסטרציה (צילום: צילום מסך)
מחיקת חשבון באינסטגרם, אילוסטרציה (צילום: צילום מסך)


"הסיבות לעזיבת רשת חברתית יכולות להיות שונות", אומרת ד"ר מיכל שפירא, ראש בית הספר לשיווק ודיגיטל בפקולטה למנהל עסקים, הקריה האקדמית אונו. "יכול להיות שהם בוחרים להתמקד במדיות חברתיות אחרות, כי כל הזמן יש התפתחויות וטרנדים חדשים, ואולי הסיבה היא העובדה שאין להם שליטה על מה שקורה ברשתות החברתיות. אנשים מגיבים, יש תגובות פוגעניות, ואם אתה מוחק תגובה פוגענית, אז כותבים לך: 'למה מחקת?'. יש גם מקרים שבהם אדם מרגיש שהוא שבע מכל החשיפה הזאת ומעדיף להתרכז ביצירה. חוץ מזה, צריך לתחזק את החשבונות הללו, ולפעמים מי שמנהל את החשבון עלול ליצור משהו אחר ממה שהאמן שעומד מאחוריו מתכוון אליו. לחשיפה ברשתות חברתיות יש מחיר, ובהחלט יכול להיות שמפורסמים מחליטים לקחת הפסקה לתקופה מסוימת ולסגור את החשבון".

 תרבות // התערוכה של יאיוי קוסאמה

התערוכה של האמנית היפנית המפורסמת יאיוי קוסאמה, מחשובי האמנים העכשוויים בעולם, נפתחה כבר בנובמבר במוזיאון תל אביב לאמנות, במסגרת שיתוף פעולה עם סטודיו קוסאמה בטוקיו ועם מוזיאון מרטין־גרופיוס־באו בברלין, והפכה בן רגע ללהיט. אבל גם בימים אלה, לאחר שרבים בינינו כבר ביקרו בה וכמובן העלו תמונות לרשתות, עדיין קשה להשיג אליה כרטיסים לחודשים הקרובים, ונראה שהבאזז הזה לא ישכך במהרה.

התערוכה של יאיוי קוסאמה (צילום: אלעד שריג)
התערוכה של יאיוי קוסאמה (צילום: אלעד שריג)


התערוכה עצומת הממדים, שאצרו סטפני רוזנטל וסוזן לנדאו, מציגה את תקופות היצירה העיקריות של האמנית בקריירה בת למעלה מ־70 שנה, והיא צפויה להימשך עד אפריל 2022. "התערוכה של קוסאמה טרנדית במיוחד מכיוון שהיא פונה לקהלים מאוד מגוונים", אומרת טניה כהן עוזיאלי, מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות. "מבחינת קהילת האמנות – מדובר בהזדמנות נדירה לראות את מיטב יצירתה של אחת האמניות פורצות הדרך והאוונגרדיות של המאה האחרונה, שהשפיעה ועודנה משפיעה על דורות של אמנים, ויחד עם זאת, האמנות שלה נגישה ומתחברת בקלות לעולם העכשווי ולתרבות דיגיטלית.

המדיה החברתית היא כמובן קטליזטור משמעותי באופן שבו קהל צעיר יותר מתוודע ליצירתה. העניין האדיר של הקהל בקוסאמה הוא תופעה מוכרת ברחבי העולם, אך המשיכה של הקהל הישראלי בפרט והביקוש המדהים לכרטיסים – מותירים גם אותנו וגם את הסטודיו של האמנית - נפעמים. אנחנו חוקרים את הנושא ומתעניינים מאוד באינטראקציה הייחודית שנוצרת בין הקהל לאמנות".