המדריך לבחילות בהיריון: על אף התחושה הלא נעימה שבחילות בהריון מביאות איתן, חשוב להבין שאנו כרופאים לא מסתכלים עליהן בהכרח כדבר רע. כל גניקולוג ורופא שמבצע מעקב היריון יודע שבחילות הן סימן עקיף לעלייה תקינה של הורמונים, במיוחד כאשר מדובר בשליש הראשון להיריון. דווקא אישה שחוותה בתחילת ההיריון בחילות והקאות ולאחר מכן חלה הטבה באופן פתאומי, נדרשת לעיתים להיבדק. עם זאת, כשמדובר בבחילות בהיריון חשוב לוודא שהתופעה אינה פוגעת באיכות החיים. יש לסווג את הבחילות בהתאם לחומרתן ועוצמתן ולפעול על מנת לטפל בהן.

בחילות בוקר הן הדרגה הקלה ביותר של בחילות בהריון וגם התופעה השכיחה ביותר. בחילות בוקר כשמם כן הן, מתאפיינות בכך שככל שהיום מתקדם כך הן שוככות, והאישה ההרה יכולה להמשיך בשגרת חייה. במקרים מסוימים, המצב מחמיר ממש עד כדי בחילות ממושכות, שאינן פוסקות ואף מלוות בהקאות. במקרים אלו, רצוי לבצע בירור רפואי ולגשת לקבלת טיפול. טיפול דחוף נדרש כאשר יש גם אובדן משקל, של כ- 5% ממשקל הגוף, או במקרים בהם נצפית במדדי בדיקות הדם סכנת התייבשות. 

אישה בהריון (צילום: Shutterstock)
אישה בהריון (צילום: Shutterstock)

במידה ואנו מתרשמים שהבחילות הן מעבר לטווח הנורמלי, יש צורך לבצע מעקב אחר סימני התייבשות בשתן ומעקב תפקודי של איברים חיוניים כמו הכליות, הכבד, בלוטת התריס ועוד. חשוב לשלול בעיות במערכת העיכול או סיבוך בהיריון משום שבחילות חמורות עלולות להוות, במקים מסוימים, סממן לבעיות חמורות יותר. על הרופא לשלול אפשרויות שונות כדי לוודא שהבחילות לא נובעות ממצבים שעלולים לסכן את ההיריון. 

לא חייבים לסבול

אפשר להתמודד עם בחילות בהיריון וכיום, אף יותר מתמיד. להריוניות הסובלות מבחילות אנו ממליצים לשנות את אורח חייהן לתקופת ההיריון. בין ההמלצות חשוב לנסות להגדיל את שעות המנוחה, להקפיד על שתייה מרובה ולאכול מנות קטנות יותר ובאופן תכוף יותר. על אף שבחילות פוגעות ברצון לאכול, דווקא התזונה במהלך תרופה זו חשובה ביותר ועל כן, מומלץ לא להקטין את כמות האוכל שהן צורכות בכל יום אלא לחלק אותו באופן שונה על פני היום. חלוקה אחרת של המנות לאורך כל שעות היממה, עשויה לסייע ואף לעזור לגוף להתאושש. שינויים בתפריט ובסוגי המזונות יכולים גם כן להוות פתרון. מזון מתובל, מטוגן או שומני עלולים להגביר בחילות ומומלץ להימנע מכך. כדי לדאוג שהגוף ממשיך לקבל את מקורות התזונה החיוניים לו ייתכן ויש צורך לצרוך גם ויטמינים ותוספי תזונה.

ישנם גם טיפולים מסורתיים ונפוצים שעשויים להקל על התופעה. יש נשים המעידות כי הוספת פרוסות של ג'ינגר או לימון למי השתייה משפרת את ההתמודדות עם הבחילות. עם זאת, יש לציין שטענה זו לא הוכחה בצורה מדעית במחקרים קליניים שנעשו על נשים בתקופת ההיריון. 

אישה בהריון (צילום: אינג אימג')
אישה בהריון (צילום: אינג אימג')

במקרים בהם הבחילות ממושכות ולא נצפית הטבה, חשוב לפנות בהקדם לרופא. הרופא יכול לאמוד את הצורך בטיפול תרופתי שכן כיום ישנן גם תרופות מרשם שעוזרות להקל על התופעה, בעיקר למי שמרגישה שאיכות חייה נפגעה כתוצאה מכך. מדובר בטיפולים אשר נבדקו על-ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה- FDA, בקרב נשים בהיריון וזכו בציוני בטיחות גבוהים. לאחרונה, הצטרף לארגז הכלים הרפואי, גם תרופה ממשפחת האנטי-היסטמיניים, הקרויה "בונג'סטה", אשר נוגדת בחילות והקאות ויכולה להוות פתרון לסובלות מהבעיה.ישנם מקרים בהם הרופא ימליץ לבצע שילוב בין מספר תרופות שונות.  אך חשוב לציין, כי לא כל טיפול תרופתי נגד בחילות מתאים גם לטיפול באוכלוסייה של נשים בהיריון. חשוב לוודא שהתרופה לבחילה נחקרה ונמצאה בטוחה עבור נשים בהיריון ולא רק באוכלוסייה הכללית. 

לרוב, את הטיפול התרופתי מתחילים ממינון נמוך ועולים בהדרגה בהתאם לאור מצבה של ההריונית. הרפואה המערבית מציעה כיום טיפולים יעילים שיכולים להשפיע באופן מהיר ואפקטיבי, כך שניתן לחזור במהירות לשגרה – גם בשליש הראשון להיריון. 

על אף שבחילות בהריון הן תופעה די שכיחה, אין להקל בה ראש. במידה והבחילות מחמירות או פוגעות באיכות החיים מומלץ ואף רצוי להיבדק אצל רופא הנשים המטפל. 

הכותב הינו מנהל היחידה לרפואת האם והעובר בקריה הרפואית רמב"ם, חיפה