עוד יום במשפט נתניהו. סאטיריקן לעולם לא יוכל לכתוב תסריט מטורף יותר ממה שמתרחש במשפט הזה, שלא מובן לי מדוע לא מפסיקים אותו. משפט סוריאליסטי על כלום ממשיך, והוא מועבר כמחזה הטוב ביותר בשידור ישיר מרתק בערוץ של כנרת בראשי ואנשים טובים לידה, כאשר אלי ציפורי באולם המשפט מדווח ומקליד לדיראון דורות את משפט העוול הזה.

אחד ההסברים לחוק שהממשלה הזו רוצה לכפות כדי למחוק דברי אזרחים לא צייתנים ברשתות החברתיות, מה שמכונה "חוק פייסבוק", הוא שמדובר במאבק בפייק ניוז. אבל משפט נתניהו כולו הוא פייק ניוז. אלה לא החדשות האמיתיות, זו המצאת חדשות. שישה חודשים לממשלת המחרימים, ולמרבה הצער וכאב הבטן, ישראל כיום היא מדינה עם שלטון מושחת, פלילי, לא דמוקרטי, אלים ומכור לשנאה.

המעשים שמתגלים בעדויות במשפט נתניהו מעידים על מהלכים פליליים לכאורה בחקירת המשטרה ובשלושת כזבי האישום שהגישה הפרקליטות. על בסיס המעשים הפליליים האלה דוהרת ההחרמה הלא דמוקרטית של נתניהו, וטיפוח השנאה הבלתי נשלטת אליו שהביאה אנשים לבחור מהבטן, מקום בו מקננת השנאה, ולא מהראש, מקום בו נמצא ההיגיון.

אחד הדברים המבעיתים כרגע הוא הרס האמון במערכות המשפט. אנשים ישרים לא יכולים לשקר עוד לעצמם ולהמשיך לתת אמון במערכת שמצדה עשתה הכל כדי שיפסיקו לתת בה אמון. כל פעם רואים עוד אינטלקטואל שאומר די, פוקח עיניים ומתחיל לשאול שאלות. כל פעם רואים עוד משפטן שאומר די, פוקח עיניים בתדהמה ולא מוכן להמשיך להשתתף בעוול שגורמת מערכת המשפט. אני שואל: מה? אנשי החוק והמשפט היו כה בטוחים בכוחם האלים עד שהם לא הבינו שהם הורסים את האמון היקר במערכת המשפט כאשר הם יצאו לרדיפה המונעת מנימוקים כגון סכנה דמיונית לדנ"א היהודי כאשר הם גררו את נתניהו לבית המשפט, ואגב כך בטיפשות גם את עצמם לשם?

זו הסיבה שישראלי כותב בפייסבוק: "קשה להעריך בנקודת זמן זו אם משפט נתניהו יסתיים באישום או בהסדרי טיעון לאנשי הפרקליטות" (אליעוז רובין). זו הסיבה שרואים בטוויטר ציוץ כזה: "שלא תגידו שהם לא יודעים לעבוד נקי. שנה וחצי שחוקרים את המימד החמישי ואפילו הדלפה אחת לא הייתה" (נתנאל גלסנר).

הממשלה הלא דמוקרטית שלנו עומדת לחוקק חוק נגד אנשים שכותבים דברים לא חינוכיים כאלה.
דבר מדאיג נוסף בפרשת עינויי העדים במשפט הראווה של נתניהו הוא שפרשנים מסוימים עם במה קבועה בתקשורת המרכזית אומרים: "אז מה? ככה זה תמיד". ככה זה תמיד? אם כן, זה אומר שיש לנו פרקליטות ומשטרה מושחתות, אכזריות ואנטי־דמוקרטיות תמיד. זה לא ״אז מה״. אם זה נכון, זה דורש הרבה יותר זעקה נגד העוול הקשה הזה.

בכל פעם שאני שומע פרשנים שמקבלים מידע מגופי המשפט אומרים שהעדויות המפריכות אשמה במשפט נתניהו דווקא טובות לקטגורים, אני חושש יותר ויותר שפסק הדין לנתניהו יהיה פחות ופחות קשור לעובדות ויותר ויותר דומה לעיוותים המחשבתיים שמציגים הפרשנים האלה. אני חושד שבעצם הם מכינים אותנו ליום שבו לא יהיה חשוב מהי האמת, וימצאו דרך איך לסובב אותה ככה שפסק הדין יהיה נגד נתניהו.

פייסבוק, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
פייסבוק, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)


טלי גוטליב, משפטנית פלילית ועורכת דין בכירה בעלת ניסיון רב, אמרה בימים האחרונים באומץ, כשהיא מבינה שדבריה משודרים ואף מוקלטים ברשתות החברתיות, החופשיות עדיין: "אנחנו יודעים מפי שוטרים שהיה לחץ אדיר להאשים את נתניהו. -- אני ציפיתי מהשופטים, כשהם שמעו את החרפה שהתנהלה בחדרי החקירות, שיגידו לתובעת: 'את ידעת את זה? מי אצלכם ידע את זה?'.

צריך לחשב מסלול מחדש כי אסור לנו לחשוב ולו לרגע אחד שהפרקליטות היא קבלנית של כתב אישום או קבלנית של הרשעה. בתיק הזה הוכח לדעתי שהפרקליטות הייתה קבלנית של כתב אישום והיא לא נותנת לשום דבר להזיז אותה ממחשבותיה. אנחנו מכירים פרקליטים, חברים שלנו, -- הבעיה היא שהפרקליטות הבכירה, שקוראת לעצמה חוד החנית, ביישה מערך שלם של פרקליטים טובים. אנחנו שומעים מפרקליטים בשיחות מסדרון לא פעם ולא פעמיים שתיק נתניהו מזעזע אותם כמונו. שהתנהגות הפרקליטות מזעזעת אותם כמונו. שדבריו של שי ניצן מזעזעים אותם כמונו. שהשקרים של היועץ המשפטי לממשלה מזעזעים אותם כמונו". והיא מוסיפה: "אם מישהו חושב שהוא חסין מלהתעורר בוקר אחד עם אזיקים על הידיים, הוא מבולבל. ולכן אני מצפה שדווקא אנשים שקוראים לעצמם שמאל - שמאל מתון, שמאל רדיקלי, לא חשוב - יתקוממו. בלי קשר לעמדות שלהם כלפי נתניהו".