מאות מנתחים מרחבי העולם שהשתתפו בכנס ברומא צפו בשידור חי של שני ניתוחי עיניים לתיקון היפרדות רשתית בבית החולים איכילוב שבמהלכם המנתחים השתמשו בפתרון הוויזואליזציה שפיתחה ביוניקס בתצורת מערכת ראש דיגיטלית. היפרדות רשתית העין פוגעת בכושר הראייה ובהעדר טיפול נכון עלולה לגרום לעיוורון.

את הניתוחים הוביל פרופ' עדיאל ברק, מנהל היחידה לרשתית וזגוגית ומומחה למחלות עיניים, המרכז הרפואי תל אביב איכילוב. המנותחים היו חולים בגיל 50-45 אשר חלה אצלם היפרדות רשתית. כל ניתוח ששודר ארך כשעה. מערך עיניים באיכילוב מבצע מידי שנה כ-3,600 ניתוחי עיניים מתוכם כ-700-600 ניתוחי רשתית תחת הרדמה מלאה.

ניתוחי עיניים לתיקון היפרדות רשתית שנערכו בבית החולים איכילוב  (צילום: יח''צ)
ניתוחי עיניים לתיקון היפרדות רשתית שנערכו בבית החולים איכילוב (צילום: יח''צ)

ביוניקס היא חברת סטארטאפ שמשתמשת בטכנולוגיות מתקדמות לתחום הרפואי ע"י מינוף ידע שצברה אלביט בתחום הקסדות החכמות לטייסים. החברה מפתחת מערכות ראש דיגיטלית, הדמיה ומחשוב לשימוש מנתחי עיניים, מנתחי אורתופדיה ומוח. מערכת הראש למנתחי עיניים Beyeonics™ One משלבת טכנולוגיות מציאות רבודה, הדמיה תלת ממדית ועיבוד מידע מבוסס בינה מלאכותית שמציגים לעיני המנתח את מלוא הנתונים הנדרשים לו בזמן אמת באופן וויזואלי ובהיר התומך בקבלת החלטות איכותיות בזמן אמת. המערכת זכתה להצלחה רבה וכיום מגדירה מחדש את עולם המיקרוסקופים הדיגיטליים ומשפרת את יכולות המנתח תוך כדי הפרוצדורות השונות. המערכת קלה ונוחה לשימוש ומתממשקת לכל מכשיר נוסף בחדר הניתוח, הן לאינטגרציה של מידע והן לשליטה קלה של המנתח. ניתן לשלב בה בקלות אפליקציות קליניות נוספות גם לאחר שלב ההתקנה ואינסוף אפליקציות דיגיטליות בעתיד שישרתו את המנתחים לכל אורך חיי המוצר.

רון שניידר, מייסד ומנכ"ל ביוניקס: "מנתחי עיניים מהטובים בעולם צפו מרומא במו עיניהם כיצד פתרון הויזואליזציה שלנו Beyeonics™ One  משנה את כללי המשחק בחדר הניתוח ומאפשר לצוות לנווט בדרכים וויזואליות חדשות בפרוצדורות השונות. שיתוף הניתוח ויכולת שידור המידע בזמן אמת לכל מקום בעולם מייצגת את העתיד שביוניקס בונה בחדרי הניתוח. המערכת מתמודדת עם הצמיחה המואצת בהיקף מחלות העיניים לסוגיהן הדורשות ניתוחים ובהן קטרקט, רשתית, קרנית, וגלאוקומה הנובעת מעליית תוחלת החיים. למערכת Beyeonics™ One פוטנציאל רב בשיפור הבטיחות והיעילות של ניתוחי עיניים מכל הסוגים והיא תהיה כלי חשוב בהתמודדות של המוסדות הרפואיים עם המספר הגדל של מטופלים". 

היפרדות רשתית, דהיינו ניתוק הרשתית ממקומה התקין בעין ומרקמות דופן העין שמזינות אותה, היא אחד האתגרים הרפואיים הגדולים כיום ו-1 מכל 10,000 סובלים ממנה מידי שנה. היא גורמת לפגיעה בכושר הראייה, וללא טיפול מתאים, עלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בעין, עד כדי עיוורון. היפרדות רשתית תתבטא בירידה בכושר הראייה ולא בכאב עיניים. סימנים אופייניים להיפרדות רשתית כוללים: טשטוש ראייה בעין אחת, ירידה חדה בכושר הראייה, הבזקי אור, והופעת 'זבוב' או 'קורי עכביש' בשדה הראייה בעין (מעין צל או כתם שחור שמופיע באחת העיניים בלבד) - אם כי רק רופא עיניים יכול לאבחן בוודאות מצב של היפרדות רשתית.

ניתוחי עיניים לתיקון היפרדות רשתית שנערכו בבית החולים איכילוב  (צילום: יח''צ)
ניתוחי עיניים לתיקון היפרדות רשתית שנערכו בבית החולים איכילוב (צילום: יח''צ)

מערכת Beyeonics™ One מאושרת לשיווק בארה"ב ולאחרונה החל השיווק המסחרי המלא שלה לאחר שהוכיחה את עצמה במאות ניתוחים מוצלחים בארץ, במרכז הרפואי סוראסקי ת"א, ובארצות הברית. לאחרונה חתמה ביוניקס על הסכם מסחרי עם BVI מדיקל, מהחברות הגדולות בעולם בתחום הציוד לרפואת עיניים, שתשווק את המערכת בארה"ב עם אפשרות להתרחב לטריטוריות נוספות בעולם.

ביוניקס התחילה את פעילותה בניתוחי עיניים ומתרחבת גם לניתוחים אורתופדיים ולניתוחי מוח. לשם כך, פוצלה החברה לשתי חברות אחיות - ביוניקס סרג'יקל וביוניקס ויז'ן. בחודש ספטמבר האחרון גייסו שתי החברות 36 מיליון דולר להמשך פיתוח והפצה לחדרי הניתוח השונים. סבב הגיוס הובל ע"י קרן האחזקות האיטלקית TechWald Holding וקרן ההשקעות הישראלית Alive Israel HealthTech, שתיהן קרנות רפואיות מובילות. בסבב זה השתתפו בעלי מניות קיימים LR Group, XT Hi-Tech, Aurum Ventures ו-מבטח שמיר אשר ליוו את הובלת החברה בשנים האחרונות.

ביוניקס ממשיכה במאמצי הפיתוח והכניסה לשוק. כיום מעסיקה החברה 60 מהנדסים ומפתחים במרכז המו"פ שצמוד לפארק מת"ם. החברה מתכוונת לגייס 50 עובדים נוספים ובהם מהנדסים בכירים, מומחי AI, אנשי תוכנה, ניהול ואופרציה.