בסרטו של סטיבן ספילברג "להציל את טוראי ריאן", על רקע נחיתת בנות הברית בנורמנדי, מגלה ראש המטות המשולבים של ארה"ב שבשבוע אחד נהרגו שלושה מתוך ארבעת בני משפחת ריאן, ונותר הבן הרביעי, הצנחן ג'יימס פרנסיס ריאן, שצנח בנורמנדי עם הדיוויזיה המוטסת 101. אמריקה, כמעצמה החזקה בתבל שנלחמה בשתי חזיתות מדממות להצלת העולם, נזעקה להצלת טוראי אלמוני אחד שנותר כנצר אחרון למשפחתו.


במלחמת יום הכיפורים הצילו הטוראים את מדינת ישראל בחרפם את נפשם בקרבות העזים בגולן ובסיני. עתה עלינו להציל את "טוראי ישראל" שהיא חלקת אלוהים הקטנה שלנו, ואני פונה לכל מי שחרד לגורלה – שהוא גורל העם והמולדת – לקרוא לרשויות המדינה להיערך לשלב הבא של מלחמת העצמאות העומדת לפתחנו, שהיא מלחמת מצווה על קיומו של הבית השלישי.


האויב מבית ומחוץ מצוי בתחושת אופוריה שעתה יש ביכולתו, לראשונה מקום המדינה, להכות את מדינת ישראל מכה אנושה בסדר גודל של הכרעה אסטרטגית שמשמעותה המיידית הכתבת תנאי כניעה להפסקת אש. בערב מלחמת יום הכיפורים הסימן האסטרטגי המעיד על הכוונות של מצרים וסוריה לצאת למלחמה היה מטוסי קרב מתקדמים וטילים המכוונים לשטח המדינה.

המצב כיום הוא שהיכולת הזו – המבוססת על הטילים המדויקים מדגמי קרקע, שיוט, רחפנים ומל"טים – קיימת בידי אויבינו, ומשמעותה פגיעה אנושה והרס של המטרות הצבאיות, התשתיות החיוניות ושטחי המגורים הצפופים של מדינת ישראל.


מצדדי השלום והיציאה מהשטחים השלו עצמם בכך שעם הסכמים חתומים עם מדינות ערב אפשר לוותר על נכסי צאן ברזל של הביטחון הלאומי, ולהתפרק מההון האנושי ומהנכסים החומריים שעליהם התבסס צה"ל כצבא העם. זה המתקדש להגנת העם והמולדת - בסדיר, בקבע ובמילואים - תוך שמירת המחויבות ההיסטורית שבראש הצבא יעמדו מפקדים שיהיו ראויים לפיקדון האנושי שהופקד בידיהם.


במהלך שנות ה־90 ועד שנת 2021 פורקו 33 מפקדות של זרוע היבשה. החל מרמת הגיס, אוגדות משוריינות, חטיבות שריון, ארטילריה ולוגיסטיקה מהטובות והמנוסות בכל מלחמות ישראל. כך נותרו כיום בשלושת הפיקודים המרחביים, בעיצומה של התוכנית הרב־שנתית "תנופה", מצבת כוחות מדולדלת ובלתי מתקבלת על הדעת של זרוע היבשה להתמודדות אפשרית בתסריטי המלחמה. מצב זה יוצר סיכון קיומי שאותו יש למזער במאמץ לאומי כולל בזמן השאול שנותר בידנו לנוכח ההתעצמות הגרעינית של איראן.

תרגיל צבאי של איראן (צילום: Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
תרגיל צבאי של איראן (צילום: Iranian Army/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)


תנו לצה"ל לנצח


נתחיל עם הצבא, שעל ראשיו לגבש תוכניות מלחמה רב־חזיתיות, והמלאכה רבה.

מטכ"ל. הורדת תוכניות המלחמה לפיקודים המרחביים (כולל משימות פיקוד העומק המטכ"ליות של אוגדה 98, ומשימות מערך התמרון של אוגדה 99 והמפקדות החיליות שלו - שריון, חי"ר, הנדסה). לו"ז. לקבוע סד זמנים להטמעת לקחי אוגדה 99 בשאר האוגדות המשוריינות, ככוח יבשה תקני רב־ממדי.


לוגיסטיקה. באחריות אט"ל לבצע ביקורת מצאי וכשירות על תחמושת, דלק, חלפים, מזון, רפואה, מובילי טנקים, משאיות, ציוד מכני כבד, מנופים, רכב קרבי ומנהלתי. לאחר מכן יש להוציא דוח פערים, שאותם צריך יהיה להשלים באופן מסודר במהירות האפשרית.


כוח אדם. הגדלת מצבת הכוח הלוחם והמסייע, גיוס חירום של פטורי גיוס למשימות מבצעיות בהתאם למקצועות ולכישורי הפיקוד והסיוע, זאת למטרת הקמה מחדש של יחידות שריון, חי"ר, ארטילריה, הנדסה ורפואה - או לתגבור כוחות קיימים בשלב הלחימה.


תיאום זרועות האוויר והים. הורדת תוכניות מלחמה לשילוב מבצעים, כוח אדם, תרגול, אימון ולוגיסטיקה עם זרוע היבשה. תיאום בין פיקוד העורף והמשרד לביטחון הפנים. הגנת העורף האזרחי, סיוע במיגון ובמקלטים ניידים בערים וביישובים, תוכניות לשימוש במנהרות המטרו בתל אביב, חיפה וירושלים כאמצעי מקלוט נגד אש טילים ורקטות.

הססמה היא "לכל אדם יהיה מקלט" – במרחב מוגן בביתו, ברחוב ובמרחב הציבורי. כל רשות מוניציפלית תדאג לסימון והכוונה למקלט כלשהו. יפורסמו לציבור אמצעים להתנהגות בזמן חירום כולל שמירת מזון, מים ואמצעי רפואה ביתיים.


פיקוד מרחבי. גיבוש תוכניות מלחמה פיקודיות והורדתן לרמת מפקדות הגיס והאוגדה, לצורך אימון הכוחות, השלמת פערים לוגיסטיים, ותכנון מבצעי עד לרמת נוהלי קרב גדודיים.


רמת הגיס. להקים מחדש את הגיס הדרומי 441, ולהכפיף אליו את הכוח האוגדתי הקיים שיתוגבר באוגדה משוריינת נוספת שתוקם במהלך 2022. אפשר שאלוף הפיקוד יקבל מינוי של מפקד גיס ואז יש לבחון את כדאיות המודל הזה בשאר הפיקודים המרחביים. פיקוד מרכז. תגבור הפיקוד בחטיבת שריון פיקודית עצמאית חדשה.


אוגדות השריון של הפיקודים. העמקת האימונים, בדגש על הפעלה משולבת של כוחות המשנה החטיבתיים המתמרנים (הכוח הגדודי הלוחם), עם יחידות הסיוע השונות ברמות החטיבה, האוגדה והזרועות.

כוחות שריון בגבול עזה (צילום: רויטרס)
כוחות שריון בגבול עזה (צילום: רויטרס)


ימ"חים. לוגיסטיקה של מחסני החירום ברמת הכוח האוגדתי הלוחם. באחריות כלל מפקדי הכוחות מרמת מג"ד ומעלה לבצע ביקורות מצאי, כשירות ותקינות הציוד המבצעי בימ"חים, אחסנה יבשה של רק"מ, משאיות תובלה ומובילים. אני ממליץ להוציא קול קורא של המטה הכללי למפקדי כוח היבשה לפקוד את הימ"חים בהתנדבות ובדוגמה אישית כדי לוודא מוכנות מלאה למלחמה, כולל אבטחה הדוקה של הימ"חים לצורך הגנה מפני פריצות, שודדים והשחתת הציוד במחסנים ותחת האחסנה היבשה שנפגעה קשות בשנים האחרונות.


הגנה מרחבית. משרד הביטחון וצה"ל יכינו תוכנית להקמה מחדש של מערך ההגנה המרחבית של צה"ל עם יישובי הגבול במתכונת שבוטלה לאחר הסכמי אוסלו, כולל הקמה של המשמר האזרחי בערים, כדי להימנע מחיכוך מיותר העלול להיווצר בערים המעורבות, כפי שהתרחש במבצע שומר החומות.


האתגרים של המשטרה


גם למשרד לביטחון הפנים ולמשטרת ישראל יש מקום נרחב לשיפור. מג"ב. גיוס פטורי שירות מצה"ל להקמת אוגדה משטרתית בת שלוש חטיבות סער שתמנה 4,500־5,000 לוחמים. כל חטיבה תכלול שלושה גדודי סער, עם כ־500 לוחמים בגדוד. משרד הביטחון ישאיל/ירכוש עבור מג"ב כלי רכב משוריינים או ממוגנים קלות כנגמ"שים, ג'יפים מסוג האמר, וציוד הנדסי לפריצה, חפירה וגילוי נשק ותחמושת מוסלקים על ידי גורמי פשיעה וטרור לאומני במדינת ישראל.


כוח אווירי. המשטרה תתוגבר במסוקים לתובלת כוחות מג"ב לשטחי התפרעות לאומנית, כולל רחפנים ואמצעים ללא הרג לסיכול התפרעויות.
תנועה חופשית. כוחות צה"ל והמשטרה יונחו לסכל בכוח סביר כל ניסיון של מתפרעים ומחבלים להפריע לכלי רכב אזרחיים וצבאיים לנוע למשימותיהם בכבישי המדינה, כולל נוהל חובה לפתיחה באש על כל מי שמנסה לפגוע בתנועה סדירה.

לוחמי משמר הגבול (מג''ב), אילוסטרציה (צילום: דוברות המשטרה)
לוחמי משמר הגבול (מג''ב), אילוסטרציה (צילום: דוברות המשטרה)


אכיפת סדר. במקרים של התפרעות המונית, יופעלו כוחות מג"ב בעוצמה גדודית מלאה בנתיבי תחבורה ובתוך היישובים שבהם יבוצעו פעולות חבלה נגד אזרחים וכוחות צבאיים.


בלי לירות בנגמ"ש


קראתם מה אומר טוראי ישראל כדי להציל את מדינת ישראל? חדלו ממריבות טיפשיות בין ימין לשמאל, בין דתיים וחילונים ובין יהודים לערבים. כן, גם אתם ערביי ישראל. אל תיתנו יד למחרחרי המלחמה שלכם נגד מדינתכם, הואיל והחלופה תמיט על כולנו את אסון הנכבה. כי מי שמסרב ללמוד את ההיסטוריה שלו נידון לחזור עליה.

הכותב הוא סופר, היסטוריון ומנתח מערכות העוסק במחקרים אסטרטגיים