משרד החוץ הרוסי טוען הערב (שישי) כי אלמוני השליך בקבוק תבערה לעבר הקונסוליה הרוסית בעיר לובוב שבמערב אוקראינה. עוד נטען כי מלבד נזק קל שנגרם בחצר המבנה, לא דווח על נפגעים. ממשרד החוץ במוסקבה נמסר כי "אנחנו דורשים מהאוקראינים למלא את התחייבויותיהם הבינלאומיות ולהבטיח את ביטחון הנציגויות הדיפלומטיות והקונסולריות של רוסיה. אירוע זה מהווה הפרה של אמנת וינה והאמנה הקונסולרית בין הפדרציה הרוסית לאוקראינה".

עוד נמסר: "אנו מצפים להתנצלות רשמית והבטחה כי קייב תשמור על הביטחון של הממסד הקונסולרי הרוסי". בנוסף לכך, רוסיה פנתה גם למפקד המשטרה בלובוב בדרישה לתגבר את האבטחה סביב הקונסוליה. פניה דומה נשלחה גם למשרד החוץ האוקראיני.

בכירים ברוסיה מסרו לכלי התקשורת המקומים כי מוסקבה מצפה מקייב למלא את התחייבותה המשפטית הבינלאומית, להעמיד לדין את האחראים ולספק ערבויות שמקרים כאלה לא יקרו בעתיד. כלי תקשורת רוסים דיווחו כי הממונה על יחסי החוץ האוקראיני במוסקבה זומן על ידי משרד החוץ לשיחת הבהרה ונזיפה.

המשטרה המקומית בעיר לובוב מסרה כי "אלמוני השליך בקבוק עם נוזל דליק לעבר גדר הקונסוליה הרוסית בעיר לובוב. חוקרי המשטרה פתחו בחקירת התקרית בהתאם לחוק הפלילי של אוקראינה ("חוליגניזם")". 

אירוע זה מגיע בצל המתיחות הביטחונית בין רוסיה, אוקראינה ומדינות המערב. פוטין הצהיר אתמול כי אין בכוונתו להגיע לכדי עימות, אולם ראש סוכנות הביון של משרד ההגנה האוקראיני טען מוקדם יותר השבוע כי רוסיה מתכוונת לתקוף את אוקראינה  כבר בתחילת השנה הקרובה, זאת על רקע הדיווחים בימים האחרונים כי הצבא הרוסי מתגבר את כוחותיו באזור הגבול ובים השחור. 

האיחוד האירופי על החלטת רוסיה על תגבור הכוחות בגבול עם אוקראינה. צילום: רויטרס

בריגדיר גנרל קיריליו בודנוב אמר בשיחה עם אתר מיליטארי טיימס, כי עד כה רוסיה הציבה יותר מ-94 אלף חיילים לאורך הגבול, בנוסף ל-330 מטוסים, 75 ספינות ושש צוללות ומערכות של טילי איסקנדר לטווח קצר. בודנוב  ציין כי גם האמריקאים מחזיקים בהערכה דומה. לטענתו, היא תכלול תקיפות אוויריות, ארטילריה והתקפות משוריינות עם פעילות של צנחנים במזרח ופשיטות מהים באזור אודסה ומריופול, בנוסף לחדירות מצומצמות מכיוון בלארוס.

עוד העריך הקצין האוקראיני הבכיר כי רוסיה גם תפעיל מבצעים של לוחמה פסיכולוגית על מנת לערער את היציבות באוקראינה ואת יכולתה של המדינה להגיב למתקפה, כולל הפגנות שנועדו לכאורה למחות נגד חיסוני הקורונה. "הם רוצים לעורר חוסר שקט, באמצעות הפגנות ופגישות, שיראו כי העם נגד הממשלה", אמר.

לפי גורמי מודיעין, פוטין מתוסכל מכך מחוסר ההתקדמות בתהליך השלום שגרמניה וצרפת השיקו, אחרי סיפוח חצי קרים ופרוץ מלחמת האזרחים במזרח אוקראינה ב-2014 וכי הוא מעוניין להבטיח מעבר יבשתי בין מזרח אוקראינה לבין חצי האי קרים.