בשבוע שעבר התפרסם כי בחדשות 13 החליטו לבצע שינוי משמעות במהדורה המרכזית שלהם: תמר איש שלום, שהגישה את המהדורה ב-10 וחצי השנים האחרונות, תעזוב את התפקיד ותעבור להגיש את מהדורת השבת. את הדרך ההפוכה, ממוצאי שבת לימי החול, תעשה הילה קורח, שתחבור לאודי סגל. עורך וואלה! ברנז'ה, דוד ורטהיים שוחח על המהלך עם איריס קול בתוכניתה ב-103FM, והסביר מה עומד מאחוריו.

"בגדול חדשות 13 נמצאת בבעיה עוד לפני המספרים, אותה בעיה שרשת נמצאת בה", הסביר ורטהיים. "היא סובלת ממשבר זהות. בעוד קשת כבר המון שנים ממותגת כטלוויזיה של ישראל, מאוד מובילה ומי שפונה למכנה המשותף הרחב ביותר. רשת חגה במעגלים סביב עצמה, היא המון שנים הייתה באסטרטגיה של ME TOO, לעשות אותו הדבר". 

"בשורה התחתונה הם נמצאים במצב שהם חיפשו סוג של זהות חדשה", הוסיף ורטהיים. "אני מזכיר שעד לפני שנתיים לא היה דבר כזה חדשות 13, היה ערוץ 2, היו רשת וקשת והיה חדשות 10. במיזוג רשת התאחדה עם ערוץ 10 ומה שהיה חדשות 10 הפכו לחדשות 13. הבעיה היא שחדשות 10 היו המון שנים סוג של אנדרדוג. מבחינת האופן שבו הם נתפסו באוכלוסייה הם היו קצת דומים לעיתון 'הארץ', בלי לנקוט עמדה פוליטית. מקום של 'אנחנו עם ה-7 אחוזי רייטינג, אבל אנחנו עושים חדשות'. הם נחשבו לעיתונאים, ומול חדשות 12 שהיו טיפה יותר מיינסטרים. ברגע שחדשות 10 הפכו לחדשות 13 היו צריכים למצוא DNA חדש שיתאים גם לחברה האם החדשה, רשת, שהיא סוג של קשת. שם הם קצת נקלעו לבעיה, הם לא מצאו את עצמם, והציבור לא מטומטם". 

ורטהיים הזכיר את פיטורי העובדים שהיה בחדשות 13, בהם עיתונאים בכירים: "היה גל קיצוצים גדול אחרי המיזוג אז זה קצת פחות עיתונאים ומשהו ברוח העיתונאית והלוחמנית שהייתה לחברה, שהייתה חברה שכל הזמן הייתה כל שנה תחת איום סגירה, כל הזמן השמיים בערו והקרקע רעדה. הפכו לחברה שיש לה אופק, הזרמה קבועה של כסף וכו', אבל היא נשארה לא פה ולא שם מבחינת הזהות, התכנים ומבחינת הלמה לעבור אליהם. הדבר הזה קיבל ביטוי ברייטינג, אנשים פחות צפו בהם. אבל צריך להגיד עוד משהו - כל הטלוויזיה הלינארית, שאנשים צופים בה לפי מה שמשודר, הוא בירידה בכל העולם וגם בישראל. אנשים פחות צופים בטלוויזיה, צורכים חדשות דרך הפיד שלהם".

"ידיעה כמו זו שתמר מפסיקה להיות מגישת המהדורה המרכזית, לפני 10 שנים או 5 שנים היא הייתה ידיעה שהיא שער אחורי בידיעות עם הפנייה בשער קדמי. היום לא רק שאף אחד לא זוכר מה זה ידיעות היא גם לא קיבלה שם שער. צריך להבין עד כמה נחלש כוחה של הטלוויזיה, עד כמה באופן כללי הטלוויזיה היא פחות סיפור. בתוך האין סיפור הזה חדשות 13 הם פחות". 

הציבור מבדיל בין 12 ל־13 בכלל?
"זו שאלה טובה, אני יכול להגיד לך שלפני כמה שנים בדקתי את הרייטינג באופן יום יומי כשיונית לוי הייתה בחופשת לידה. גיליתי שהרייטינג לא רק שלא ירד, הוא גם עלה באיזה 0 נקודה משהו אחוז. זה היה משהו מאוד מינורי וזה לא שינה לאף אחד. לכאורה תולים המון משמעות במגישה והנה מתברר שהצופים ממשיכים לצפות מתוך עצלות או שזה לא באמת מעניין אותם, הם צופים כי ככה הם התרגלו. זה לא יותר מדי מחוכם".

לגבי הבחירה בקורח כמגישת המהדורה המרכזית, אמר עורך וואלה! ברנז'ה, "לקחו מגישה שיש לה נתוני צפייה יותר טובים, העבירו אותה ליומי, אבל לקחת מישהי מרצועה חזקה ולשים אותה כל השבוע ולצפות שמכאן הרייטינג יעלה? אני לא חושב שהם אפילו בונים על זה. אני חושב שאחרי 11 שנה ודשדוש ברייטינג הם רוצים לשדר אווירה של התרעננות, של 'הנה אנחנו פה, אנחנו עושים שינויים, אנחנו מחדשים ולא נגררים'. זו אמירה שהיא נכונה לפוליטיקה והיא נכונה גם לתקשורת".

"הבחירה בקורח נובעת מכך שהם רוצים לראות משהו יותר משוחרר ואנושי. ככה הם אומרים, לא אני. הם לא רוצים לעשות את אותו דבר של יונית/תמר והדמות והבובה הזו שלא מדברת, לא מתראיינת ושמחייכת מתי שצריך וכו'. אני לא יודע אם זה תירוץ שהם מספרים לעצמם או באמת מאמינים לזה, אבל זו הגישה שלהם, לפחות באופן שבו הם משווקים החוצה את הבחירה בקורח. תמר הולכת להגיש את מגזין סופ"ש".

ורטהיים צופה ששום דבר לא ישתנה בעקבות החילופים."אולי הרייטינג טיפה יעלה כי אנשים אוהבים לראות מה השתנה", אמר בספקנות. "הדבר הלא נכון הוא כל הזמן לייצר טלטלות ושינויים - מצד אחד חשוב להתרענן ולהגיד 'הנה משנים, מתאימים את עצמו לתקופה'. בימים שבהם הייתה הגשה זוגית, בפורמט של אודי ותמר, בנתונים זה היה בדיוק כמו הגשה של תמר או אודי. במבחן הצפייה מבחינת כמויות הצופים זה לא שינה דבר, וזה גם חלק מהסיבות שהם החליטו לרדת מהפורמט הזה".

האם קורח תמשיך להגיש יחד עם אודי סגל? ורטהיים טוען שגם עם איש שלום זאת לא ממש הייתה הגשה זוגית. "חדשות 13 אומרים שהילה תמשיך להגיש לצד אודי. אני מספר לך את מה שהולך באמת להיות - היא הולכת להגיש רוב ימי השבוע והוא הולך להגיש בימים שהיא לא מגישה. מה שכבר קרה כמעט כל יום. בפועל אם אני אגיד לך מה מספר הימים בחודש שהייתה הגשה זוגית, זה כמעט כמו מספר הימים שלא. כרגע אומרים שזה זה אבל בפועל הכיוון שזו תהיה הגשה בודדת שלה, וגם שלו, אבל רוב ימי השבוע היא תהיה המגישה הראשית".