ועדת החוקה של הכנסת אישרה את הגבלות הקורונה החדשות בקניונים ובעסקים והן נכנסו לתוקפן בחצות (בין ראשון לשני). הן יוטלו למשך תשעה ימים במקום שבועיים, כפי שביקש משרד הבריאות. מטרתן - בלימת העלייה בתחלואה והתפשטות זן אומיקרון בישראל. לצד ההגבלות על מקומות המסחר אושרו גם תקנות נוספות לפיהן תפעל מערכת החינוך ביישובים עם תחלואה גבוהה.

אישור התקנות התקיים חרף ביקורת חריפה שהטיח יו"ר הוועדה גלעד קריב במשרד הבריאות. "מכל הצעדים שאישרנו בוועדה בחצי השנה האחרונה, לבי הכי כבד באישור התקנות הללו" אמר.

גלעד קריב בוועדת החוקה: "לעשות הכל כדי למנוע פגיעה בתפקוד מערכת החינוך" (צילום: ערוץ הכנסת)

"אצביע בעדן אבל בהיסוס ובלב כבד כי התחושה היא שיש כאן הרחבה דרמטית של מגבלות התו הירוק שלא הרחבנו בשיאו של הגל הרביעי. אני תומך בהן בעיקר בגלל ממד חוסר הוודאות שעתיד להתבהר תוך זמן קצר. התו הירוק, בעת שאין הגבלות התקהלות, הוא חריג שבחריגים. לא התו הירוק ולא המדינות האדומות יהפכו לסטנדרט החדש".

מתחמים מסחריים

מתחמי המסחר הסגורים יעבדו לפי תו סגול, על פי יחס תפוסה של אדם אחד בכל 15 מטרים. כניסה לחנויות ששטחן עולה על 100 מ"ר ואינן מוגדרות חיוניות תתאפשר בהצגת תו ירוק בלבד. לא תתאפשר אכילה במתחמי מזון משותפים בקניונים, ובדוכני מזון תתאפשר מכירת טייק-אווי רק לבעלי תו ירוק.

כניסה לקניונים

הכניסה לחנויות בקניונים, ששטחן עולה על 100 מ"ר ואינן מוגדרות חיוניות, תותר רק בהצגת תו ירוק. גם בדוכני המזון ובמסעדות בקניונים, יינתן שירות ללקוחות בכפוף להצגת תו ירוק, ויתאפשר איסוף עצמי בלבד, ולא ישיבה. הגבלה זו תחול גם על עובדי חנויות אלו.

אילו מקומות יוחרגו מהתקנות?

מן התקנות החדשות יוחרגו מקומות המספקים שירותים חיוניים כגון חנויות למוצרי היגיינה, חנות אופטיקה, חנות למכירת עזרים רפואיים, מרכול, מכולת או סופרמרקט. החלטה זו באה בעיקר לאור הביקורת שנמתחה על ניסיונם הקודם של השרים להנהיג תו ירוק בקניונים, ולספק צמידים בכניסה.

המשטרה נערכת

האכיפה בקנסות על החנויות תחל ביום שלישי. המשטרה הקימה מפקדות קורונה משימתיות, שיכילו מאות שוטרים שיאכפו בכל מחוז, בין היתר באמצעות אכיפה סמויה בקניונים. בנוסף, תתקיים פריסה של שוטרים גלויים בקניונים ובמרכזי בילוי הומי אדם בחללים סגורים. במשטרה דרשו ש-1,500 פקחי רשויות מקומיות, שכבר הוכשרו בעבר לאכוף קורונה, יצטרפו למאמצים.

מוקדים אדומים

המוקדים האדומים הנוכחיים הם מעלה אדומים ורובע קריות בראשון. הרשויות הכתומות הן סכנין, קדומים, גבעת זאב, אלעד, ראשון לציון, מעיליא, כפר יאסיף ובאר יעקב. הרובעים הכתומים בירושלים הם בקעה, תלפיות, ארנונה, מקור חיים, גבעת חנניה ושועפט. בפתח תקווה מוגדר ככתום רובע 7, בראשון לציון רמז-כצנלסון, ובתל אביב רובע 3 צפון, רובע 4 ורובע 5.

הגבלות בבתי ספר

על פי המתווה, הלימודים לתלמידי ז'-י"ב ברשויות אדומות וכתומות לא יתקיימו בכיתות בהן יש פחות מ-70% מחוסנים. בכיתות אלו הלימודים יתקיימו מרחוק באמצעות זום או בשטח פתוח. בכיתות א'-ו' ברשויות אדומות יבוצע "צמצום מגעים" שיתקיים לפי בחירת מנהל בית הספר. "מעבר של כלל הכיתה ללמידה מרחוק תיעשה כמוצא אחרון ובתיאום עם הפיקוח", נמסר ממשרד החינוך. עוד על פי התקנות, פעילות חינוכית בלתי-פורמאלית ברשות אדומה, ברובע אדום וברשות כתומה יתקיימו בשטח פתוח.