כארבעה חודשים לאחר האירוע: מפקד אוגדת עזה, תא"ל נמרוד אלוני, נפגש היום (שני) עם בני משפחה של בראל חדריה שמואלי ז"ל והציג בפניהם את ממצאי התחקיר מהאירוע הטרגי,  בו נהרג הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל בתקרית בגבול רצועת עזה באוגוסט האחרון.

"למשפחה יש טענות ושאלות חלקן אינפורמטיביות שנשלים להן וחלקן אחרות וזה בסדר גמור ואין לנו עימות מול המשפחה. אנחנו משתתפים בכאב העמוק שלהם וגם זה היה חלק חשוב מהעניין", אמר תא"ל אלוני והוסיף כי "המסקנות העיקריות שלנו כי היו שתי שגיאות טקטיות מרכזיות הקשורות לפריסת הכוחות על הגדר. זו שגיאה כי כאשר ההפגנה הייתה ממרחק היה נכון להיות באזור הגדר, אבל כאשר מספר עשרות נמצאים על החומה שהיא שטח מת, זו הייתה היערכות לא נכונה, זו שגיאה שלא צריכה לקרות אבל היא התרחשה. היה נכון לנהל את האירוע מעמדות אחוריות".

"השגיאה השניה היא ההישארות על החומה, גם כאשר ההמון נמצא על הגדר וניסו למשוך גם נשקים. ההישארות על החומה נוכח תמונת המצב הייתה שגיאה ואלה שני הדברים שהיינו מצפים לעשות טוב יותר. ציינו בפני המשפחה עוד מסקנה אחת, זו לא שגיאה כי היה נוהל קרב קפדני לפני האירוע, אבל חשבנו שנכון היה לבצע מודל עם כלל הכוחות הלוחמים ולא רק עם המפקדים וזו מסקנה נוספת לצד שתי השגיאות. בנושא נוהלי הפתיחה באש לא מצאנו שום פער, גם בתחושת הלוחמים עצמם", הוסיף. 

לדבריו, "36 פלסטינים נפצעו ושניים נהרגו יותר מאשר בהפרות סדר קודמות, חלק מהירי בוצע על ידי בראל ז"ל עצמו. לוחמי הימ"ס מעולים וטובים יותר מלוחמי צה"ל הממוצע והם המתאימים ביותר להתמודדות כזו עם מפרי סדר. לא זיהיתי אצל הלוחמים גם לאחר האירוע רתיעה או פחד. כמו כן, פינוי וטיפול רפואי תוך 57 דקות לבית החולים בחדר ההלם בסורוקה, שזה זמן שהוא תקין וגם הטיפול בו בשטח היה טוב בכל השרשרת".

הלוויית החייל בראל חדריה שמואלי  (צילום: משטרת ישראל)
הלוויית החייל בראל חדריה שמואלי (צילום: משטרת ישראל)

עוד הוסיף כי "המפקדים כולם היו מלפנים, מח"ט האוגדה הצפונית היה ליד בראל, דיבר איתו, תדרך ועבר בין הצלפים. יואב ברונר הוא מפקד ומח"ט מצוין ובל ניסיון. חלק מהלקחים יישומו בבניית המכשול באזור קרני גם בתקופה הקרובה. אני כמקד האוגדה עומד מאחורי כל מילה בתחקיר. אירוע כואב שאנחנו לא מקלים בו ראש. נמשיך לחבק את המשפחה ונתמוך אותה ככל שירצו".

"בין מסקנות האירוע, כפי שנכתב בתחקיר, עלה כי 'ההחלטה לנוע ולהתמקם על המכשול, על סמך ניסיון העבר והמידע המודיעיני, כאשר המתפרעים צמודים אליו וחסרונותיו עולים על יתרונותיו – היא שגיאה מקצועית בדיעבד. השימוש של המתפרעים בנשק חם וקטלני סמוך לחומה, היה לא צפוי'. למפקדים היו מספיק כוחות וסד"כ להתמודד עם האירוע"', הוסיף. 

מפגין פלסטיני יורה באקדח דרך הגדר בגבול רצועת עזה (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

כאמור, בין מסקנות האירוע, כפי שנכתב בתחקיר, עלה כי "ההחלטה לנוע ולהתמקם על המכשול, על סמך ניסיון העבר והמידע המודיעיני, כאשר המתפרעים צמודים אליו וחסרונותיו עולים על יתרונותיו – היא שגיאה מקצועית בדיעבד. השימוש של המתפרעים בנשק חם וקטלני סמוך לחומה, היה לא צפוי". 

כזכור, חלק זה של התחקיר מתייחס ככל הנראה לנסיבות מותו של הלוחם, שנורה מטווח אפס בראשו בעת הפרות סדר אלימות בגבול רצועת עזה, שנפתחו לאחר עצרת חמאס ברצועה.  בנוסף, נכתב כי "היה נכון להוסיף לאימונים ולמודלים שבוצעו, מודל נוסף עם כלל הלוחמים המשתתפים בעמדות עצמן, תוך תרגול תנועות בין עמדות".

עם זאת נטען כי "מדיניות האש והוראות הפתיחה באש אפשרו חופש פעולה לפגיעה במפרי סדר ראשיים ומסיתים, לראייה נורתה כמות ירי משמעותית יותר בהשוואה להפרות סדר קודמות".

משפחתו של שמואלי מסרה תגובתה לתחקיר: "התחקיר לא רק שלא חידש דבר, אלא היה עבור צה"ל דרך לסגור את האירוע הקשה, דרך אמירה סתמית. בראל שלנו נהרג בלי סיבה ועבור צה"ל זו רק שגיאה. בסופו של יום, לבראל וללוחמים לא היה שום אמצעי להתמודד עם האירוע, הותירו אותו שם חשוף לפגיעה ולמוות כל כך מיותר. בראל איננו ומפקד החטיבה הצפונית, האיש שאמון על הגזרה, קיבל לאחר האירוע קידום ומקבל עכשיו בתחקיר צבאי פנימי - ציון לשבח. זה יום שקורע לנו את הלב".

מדובר צה"ל נמסר: "צה״ל מצדיע לפועלו של סמל-ראשון בראל חדריה שמואלי ז״ל, שנפל במהלך פעילות מבצעית וערכית ראשונה במעלה, שתכליתה הדיפת מתפרעים אלימים והגנה על מרחב נחל עוז ועוטף עזה. בתחקור האירוע עלה כי בוצע נוהל קרב והערכות מבצעית להתפרעויות אלימות בצורה יסודית ומקיפה תוך תגבור הגזרה בכוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים. בתחקיר עלה כי ההחלטה להתמקם בסמוך לחומת עוז, על סמך ניסיון העבר, ולנהל את ההתפרעות בסמיכות להמון שמעבר לחומה היתה שגיאה מקצועית. עוד עלה כי מרגע שההפגנה הפכה לאלימה, ההחלטה שלא לדלג את הכוחות לעמדות האחוריות, אשר הוכנו מבעוד מועד הינה שגיאה".

עוד נמסר כי "הלקחים בנושא פריסת והפעלת הכוח, יושמו עוד באותו השבוע בניהול התפרעויות אלימות נוספות. נדגיש, כי בתחקיר לא נמצא פער בכללי הפתיחה באש, אשר נתנו מענה מתאים לנסיבות המבצעיות. בתחקיר עלו מספר נקודות ראויות לציון ובראשן מקצוענות וחתירה למגע אשר הופגנו על ידי לוחמי הימ״ס ומפקדיהם, בהכנות המקדימות ובביצוע עצמו. כמו כן, עלה כי הפינוי והטיפול הרפואי בוצעו כנדרש. בנוסף, צוין לחיוב כי המפקדים פיקדו מלפנים ונכחו עם הלוחמים על חומת עוז ולמול המתפרעים האלימים".

"כחלק מהמלצות התחקיר הוחלט על שינוי מבנה חומת עוז ובימים אלה מתבצעת עבודת מטה רחבה במסגרתה יוחלט על התאמת המכשול בנקודה, בהתאם לממצאים.  צה״ל מרכין ראש ומשתתף בצער העמוק של משפחת חדריה שמואלי וימשיך ללוותה", נמסר בסיום.

כזכור, דוח הביניים שביצע צה"ל בחודש ספטמבר אודות האירוע, העלה כי נוהל הקרב וההערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בגבול הרצועה בהן נהרג שמואלי בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים. עוד עולה כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. המסקנות שהוסקו אז, צוינו בתחקיר זה.