הפרשן המדיני ברק רביד שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על פגישתו של שר הביטחון בני גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמש בביתו של גנץ בראש העין, והביא פרטים נוספים על הפגישה יוצאת הדופן. 

בפתח דבריו סיפר רביד כי לא מדובר בפגישה שנערכה בהפתעה: "היו סימנים שהפגישה הזו תיערך כבר לפני שבוע. אני פניתי ללשכת שר הביטחון כבר לפני שמונה ימים בנוגע לדבר הזה, שם טענו שאין פגישה. אני חשבתי שהיא תהיה ברמאללה והם טענו שלא נקבעה פגישה ברמאללה. אבל היה כבר די ברור שפגישה כזאת עומדת לקרות. העובדה שפגישה בין אבו מאזן לגנץ אמורה להתרחש בימים הקרובים הייתה ידועה, הפתעה זה העובדה שהיא התקיימה בעיר האורות ראש העין".

הוא הסביר את המשמעות של מיקום הפגישה: "זה אומר שהנשיא הפלסטיני היה במרחק של 500 מטר מביתה של מירי רגב והיא אפילו לא ידעה. דבר שני, זה באמת מאוד מעניין כי הפעם האחרונה שהייתה פגישה רשמית בין נשיא פלסטיני לגורם ישראלי בתוך ישראל הייתה ב־2010, כשאבו מאזן הגיע לפגישה היחידה שהייתה לו עם נתניהו בבית ראש הממשלה בירושלים".

רביד הוסיף וסיפר כי ראש הממשלה נפתלי בנט היה מעודכן בפרטי הפגישה מראש: "הוא היה מעודכן בדבר הזה לפני 10 ימים, ידע שזה עומד לקרות, בנט לא התנגד לדבר הזה. גם שר החוץ לפיד ידע, כולם ידעו על הדבר הזה. אני חושב שלבנט יותר נוח להציג שזו פגישה שעוסקת בעניינים ביטחוניים וכלכליים".

הוא הוסיף: "זה אחד הדברים שהכי מדאיגים את ישראל, המצב הכלכלי ברשות והסכנה שהיא תקרוס, ראש השב"כ אמר לפני שלושה שבועות שישראל חייבת לבצע צעדים אקטיביים כדי לחזק את הרשות על מנת שלא תקרוס. אבל הצד הפלסטיני מצייץ בטוויטר במקביל להוצאת ההודעה לש שר הביטחון שהם דנו בדרכים למציאת אופק מדיני כדי להתקדם לפתרון מדיני בין הצדדים".

רביד הוסיף כי "כשאני שואל את לשכת שר הביטחון האם הנושא המדיני עלה כמו שהפלסטינים טוענים, לא נשמעות הכחשות. בכיר ישראלי אחד שמעודכן בפרטי הפגישה אמר שאכן הנושאים האלה עלו במהלך הפגישה. אף אחד לא מדבר על מו"מ לחלוקת ירושלים ואין מפות, אבל זה אומר שהנושא המדיני על השולחן. הפלסטינים ובמיוחד אבו מאזן הדבר שהוא הכי צריך מבחינה פוליטית פנימית זה להראות שהדרך שלו היא שמביאה את ההישגים ולא הדרך של חמאס". 

כשנשאל האם הדבר לא מנוגד להסכמים הקואליציוניים השיב: "ההסכמים הקואליציוניים בעיקר אומרים שלא יהיה מו"מ או הסדר קבע אני לא חושב שזה קורה. אבו מאזן מדבר על למצוא דרך שתיראה כלפי חוץ כאילו יש כוונה לתהליך מדיני, התחלה של משהו".

על התגובה החריפה מצד הליכוד לאחר הפגישה אמר רביד כי "אם עכשיו נפתלי בנט היה באופוזיציה ונתניהו היה ראש הממשלה היינו שומעים את אותם הסברים מנתניהו ואת אותן תגובות נזעמות מבנט".

בהמשך סיפר רביד כי בין היתר עסקה הפגישה במקרי האלימות מצד המתנחלים ביו"ש: "כן, זה דבר שיותר נכנס לקטגוריית הביטחוני, מדוע? כי בעצם גנץ אומר לאבו מאזן במהלך הפגישה שיש התרופפות של פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים נגד הטרור בגדה, והוא מבקש שתפעלו יותר, ומנגד אבו מאזן אומר שיש התרופפות בדרך בה אתם מטפלים בהתקפות מצד מתנחלים נגד פלסטינים, אני רוצה שגם אתם תטפלו בזה. בעצם הבנה משותפת שהתרופפות בשני הצדדים עלולה להוביל להסלמה נוספת ושניהם מסכימים שצריך לטפל בזה".

רביד סיכם והסביר את משמעות הפגישה עבור יו"ר הרשות אבו מאזן, שחלש מבחינה פוליטית: "פגישה כזאת עבורו ברש"פ זה דבר שהרבה יותר קשה מבחינה פוליטית מאשר לגנץ בישראל. גנץ יקבל ומקבל הרבה מחיאות כפיים מצד קבוצות גדולות בחברה הישראלית, לפחות כל מי שכנראה הצביע לו שזה למעלה ממיליון איש שכנראה מוחאים לו כפיים הבוקר. לאבו מאזן אני לא בטוח שיש מישהו שמוחא לו כפיים מאתמול בלילה, חמאס וארגונים פלסטיניים אחרים תוקפים אותו בחריפות ברשתות החברתיות.

הוא הוסיף והדגיש: "אבו מאזן נכנס לשנתו ה־16 בתפקידו בקדנציה של 4 שנים ואין לו כמעט לגיטימציה ציבורית. זו אחת הבעיות הגדולות ביחסים שלנו היום עם הרש"פ, אבו מאזן כוחו הפוליטי לא מהגבוהים, הלגיטימציה שלו כמעט ולא קיימת הוא לא פופולרי, אז להיפגש עם בני גנץ, הכותרות בסוכנות הידיעות הפלסטינית בחצי שעה לפני פרסום הפגישה היו כותרות על ירי של חיילים לעבר פלסטינים. באותו זמן הוא נפגש עם שר הביטחון הישראלי. למה הוא עושה את זה? כי הוא מבין שהיציבות בשטח מתערערת וחייבים לקיים את הקשר הזה, כי אם לא יהיה רע ומר".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm