פרופ' ירון זליכה שוחח היום (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM והאשים את הממשלה בעלייה ביוקר המחייה. "לפי שבוע הודיעה הממשלה שהיא מעלה את מחירי מוצרי החלב בטענה שחומרי הגלם התייקרו, בלי שהיא בודקת את הרווחיות המופרזת במוצרים הלא מפוקחים. כמה ימים אחר כך אסם מודיעה שהיא מעלה מחירים, נראה לך שאין קשר? הסיגנלים שהממשלה שולחת מהדקה שחלפו הבחירות למשק הם סיגנלים של 'חבר'ה בואו נחגוג על חשבון הציבור'", אמר. 

בהמשך, התייחס זליכה לקריאתו של חבר הכנסת מיכאל ביטון לחרם על אסם: "הממשלה מדברת בשפה כפולה, ראשית מיכאל ביטון הוא אדם נהדר אבל משמש בתפקיד שאין לו הרבה השפעה על המחירים בפועל מי שמנווט את המחירים הוא שר האוצר".

"לו הייתי שר אוצר אתה מעלה בדעתך שאסם היו חולמים על העלאת מחירים? הם היו יודעים מה הייתי עושה להם דקה אח"כ. הייתי שולח חברת בקרה בינלאומית כפי שכחלון שלח לסלולר לבדוק את כל המוצרים שלהם על הרווחיות שלהם, ושנינו יודעים מה הייתי מוצא ואיך הייתי גורם להם להוריד את המחירים דרך פיקוח על המחירים", הוסיף. 

ירון זליכה (צילום: אבשלום ששוני)
ירון זליכה (צילום: אבשלום ששוני)

לדבריו, "זו סמכות הממשלה כשיש מחירים מופרזים. הייתי אוסר על אסם לשמש גם כיצרן המונופליסטי וגם כיבואן גדול, איך יכול להיות שהם מתחרים בעצמם? גם מייצרים את הפסטה וגם מייבאים אותה. הייתי עושה תיקון חקיקה קט בחוק ההסדרים".

זליכה הדגיש כי המדיניות של הממשלה היא זו שגורמת לעליית המחירים: "זה כן קשור למה שהופיע בתקציב החדש, שלל העלאות מחרים באמצעות מיסים של הממשלה והעובדה שהם חודשים ארוכים משדרים למשק שיש עליות מחירים, יש תוכניות לעליות מחירים, יש אינפלציה. שר האוצר מודיע לציבור שמחירי הדיור ימשיכו לעלות בשנה הבאה, מי הנהנה הכי גדול מעליית המחירים? הממשלה, מס ההכנסה שלנו צמוד לעליית המחירים וגם המע"מ".

בהמשך, התייחס פרופ' זליכה לאמירתו של שר האוצר לשעבר בייגה שוחט שאמר כי טענתו של זליכה שהממשלה אחראית ישירה לעליית המחירים, ובהם עליית מחירי הדיור, היא "קשקוש מוחלט".

זליכה סיפר כי כאשר כיהן כיועצו הכלכלי של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בשנת 1996, "זה היה לאחר "הקדנציה הכושלת של בייגה שוחט, שכמעט מוטט את המשק. המבוגרים שזוכרים את המשבר הכלכלי החמור ששוק ההון התמוטט ושוק מטח התמוטט בתחילת 97', פועל יוצא לנזקים הקטסטרופליים שבייגה שוחט גרם להם".

עוד הוסיף כי "ב־2003 נכנסו אחרי שב־1999 ו-2000 הוא הכין את המשק כל כך טוב בכהונה שלו, שהמשק התמוטט באינתיפאדה והיינו צריכים להציל את המשק בפעם השנייה. פעמיים הצלנו את המשק אחרי הקטסטרופות של מר שוחט. למרבה המזל הוא הגיע לגיל המופלג של 85 שזקנתו גם מביישת את נעוריו, מדבר בשפה בוטה לגופו של אדם. פשוט שיתבייש לו".

בן כספית אמר בתגובה: "כל מה שטוב בכלכלה זה אתה וכל מה שרע בכלכלה זה שוחט? בייגה שוחט היה שר אוצר מצוין, מהטובים שהיו בישראל". על כך השיב זליכה: "אתה יודע מה הבעיה איתכם השמאלנים? לא נותנים לעובדות לבלבל אתכם. זה לא מעניין אתכם". המגיש השיב בזעם: "מתאים לינון לקרוא לי שמאלן, לא לך", והבהיר: "אני לא שמאלני, תתנצל".

קונים מוצרים של אסם (צילום: אבשלום ששוני)
קונים מוצרים של אסם (צילום: אבשלום ששוני)

ינון מגל הצטרף לדיון הסוער, ואמר: "אתה מייצג עמדות של שוברים שתיקה פחות או יותר", וזכה לתגובה זועמת מצידו של חברו להגשה: "אני לא, אתה משקר יחד עם זליכה שהסתובב כל קמפיין הבחירות האחרון והסביר שיש לו שבעה מנדטים וקיבל שבעה קולות".

זליכה טען כי כספית "משבח את ההון שלטון ואני נלחם בו". כספית תהה: "לא עבדת בפרטנר?" על כך השיב המרואיין: "כמתחרה החדש שקם, הייתה השחקן הקטן במערכת שחולל תחרות. ברגע שהייתה גדולה, עזבתי אותה".

יואב שמחי, יו"ר ההסתדרות הלאומית המאגדת עובדים רבים במגזר העסקי, התייחס גם הוא להעלאת המחירים: "העלאות המחירים, בפרט בעיצומו של משבר הקורונה היא צעד לא חכם, הן ערכית - הן כלכלית. הראשונים שיסבלו מכך הם הצרכנים, והבאים בתור שיסבלו מכך הם העובדים, שירידה בביקוש בסוף תתגלגל אליהם. אני מקווה שאזרחי ישראל יתגמלו את מי שנשאר הוגן בתקופה זאת כלפיהם".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm