לא אשכח אותו יום בחודש מאי, שבו הגעתי מביתי בגן-יבנה ללוד ומצאתי עיר במלחמה ותחת מצור", מעיד אבי גיל, מנהל המתנ"סים בלוד, יהודיים וערביים כאחד. "זה היה כמו לעבור לפלנטה אחרת, פשוט לא להאמין איך ברגע הועמד בסכנה דו-קיום של שנים, משהו בלתי נתפס. מכל צד התקשרו אלי וסיפרו בהתרגשות ובפחד איך הם חוששים שמהצד השני יתקפו אותם בלילה מצאתי את עצמי בתווך, מחפש מסלול של גישור".

מה היה השיא?

"בשישי בערב, כשהתקבלה הודעה שהמתנ"ס בשכונת הרכבת, מתנ"ס הדגל בעיר, הועלה באש. מכיוון שהאוכלוסייה שם ערבית, הייתי בטוח שזה מעשה-נקמה של יהודים, עד שהתברר שדווקא ערבים עשו את זה ועובדים שלי שנפגעו משאיפות עשן פונו לבתי-חולים".

נוכח התרחשות דרמטית כזאת יש אמצעי תגובה שונים. מכיוון שגיל הוא איש-של-ספרות, מחברם של שלושה רומנים, האחרון שבהם מתוך ימי הקורונה, הוא מגיב בשיר "ירח לבן" שהועלה השבוע לרשת ויושק בראשון הקרוב באירוע חגיגי שייערך בהיכל התרבות בלוד ובו יארח יוני רועה את אביבה אבידן, אילנה אביטל ורון שובל.

"כשיתפזר עשן הפחד/ נביט הרחק הרחק מבעד/ חצי הצד האפל/ על ילד קט שמייחל/ ומקווה ומתפלל/ לעבר אללה, לעזרת האל", כך פותח גיל את השיר ומסיים בדברי עידוד: "יחד של יום בהיר/ של סבח אל חי'ר/ ואור חדש מאיר/ בכל שכונות העיר".

גיל זכה ששירו המולחן הראשון יעטה את צליליו של מלחין מצמרת ליגת העל כדניאל סלומון. איך? -"זה בעקבות הופעות משותפות בערבים ספרותיים. הוא קרא את המילים של השיר ואמר - 'יאללה, נלך על זה!"

לעיבוד ולהפקה המוזיקלית התגייס יוני רועה, כשאיתו באו באופן לא מפתיע אביבה אבידן ואלי לוזון, זמרי "פרי גנך", גם סגיב כהן, סלין קיסיס (זמרת ערבייה מלוד), וידאד נחלה (זמרת מהצפון) ומקהלת הילדים "תמוז" מכפר-יונה. בקליפ מדגימים דו-קיום חינני סאלם אלבסלי ואיתן שגיא, תלמידי כיתה ד' בבית הספר "גני יער", בלוד.

גיל, 59, בן להורים יוצאי לוב, הוא במקור מקרית-ים. בצבא שירת בנח"ל, מה שהביאו לקיבוץ הגלילי שמיר, שם חי במשך עשור. בהמשך למד באוניברסיטה ספרות ולמחייתו היה קוסם וליצן. לאחר מכן היה מורה לספרות ועיתונאי. הוא נשוי למורה לספרות ואב לשלושה.

מהן ציפיותיך מהירח הלבן שלך?

"אני מקווה שהשיר ייטע תקווה בלבבות ויביא לשיח של יחד בלי פחד".