"קדחת המגרשים: עלייתה של הפרמיירליג", יס דוקו, יס VOD

זה לא סיפור על כדורגל. לפחות לא כולו על כדורגל. זה סיפור של חזון, יוזמה, יצירתיות, שהצליחו מעבר לכל דמיון. את סיפור הצלחתה של הליגה הראשונה בבריטניה, שהחל בדיוק לפני 30 שנה, אפשר (גם) לספר דרך עיניו של הכדורגל הישראלי, בהפוכה כמובן. במחזור האחרון של הליגה המקומית שלנו חיכתה קבוצה של אוהדים למאמנה של מכבי פתח תקווה גיא לוזון, שקבוצתו התדרדרה למקום האחרון, והחלה לקלל אותו. לוזון הסתער בזעם על אחד האוהדים בצרחות “אני אהרוג אותך, אני אשחט אותך", וסדרנים נאלצו להרחיק את המאמן המשתולל.

לוזון - שבינתיים, אחרי הפסד נוסף, הגיש את התפטרותו מהתפקיד - צדק. כלומר, לא ברצונו לשפוך דם אלא באובדן המשמעת הרגעי להמשיך לקיים את ה"יחסים הטובים" עם האוהדים. כלומר, הם יחסמו את דרכו ברחוב, יקללו את האמא שלו ויירקו עליו, והוא יעמיד פנים שהוא נהנה וזה נורא כיף והוא בכלל אוהב אותם, כי אחרת הם לא יקנו כרטיסים.

לא בקלות אפשר להפגין אהדה לגיא לוזון ולבני משפחתו - משפחה שיש לה נוכחות משמעותית במגרשי הכדורגל שלנו. דודו, אבי, היה לא פחות מהבוס של הכדורגל הישראלי - יו"ר ההתאחדות לכדורגל. כעת הוא משמש כבעליה של מכבי פתח תקווה, אותה קבוצה שאחיינו גיא מאמן. אלא שתארים נכבדים אלה לא מפריעים לאבי לוזון לשכוח לעתים את מעמדו הנכבד - לצרוח מהיציע, לפעמים מהדשא, נגד שופטים ונגד אנשי הקבוצה היריבה.

אבי לוזון, בזמן כהונתו כיו"ר ההתאחדות, הצליח להשיג משאבים רבים לבניית אצטדיונים חדשים ברחבי הארץ, אבל הכדורגל נשאר כשהיה ומשגר את הצופים אל האופציה הנוחה והזולה יותר על הכורסה מול שידור המשחק על המסך בבית.

הסדרה “קדחת המגרשים: עלייתה של הפרמיירליג" בת ארבעת הפרקים, שהופקה בידי דיוויד בקהאם, מתארת כיצד הפכה הליגה האנגלית החדשה לארגון שמגלגל מיליארדים, שמשחקים בו השחקנים הטובים בעולם ולכזה שיציעי המגרשים בו מלאים עד אפס מקום ועוד מאות מיליונים סביב הגלובוס צופים במשחקים בבתיהם. הסדרה מספרת כיצד זכו השחקנים למעמד של כוכבי רוק, החיטוט בחייהם האישיים היה לרכילות צהובה ועסיסית, והשהות במגרש לפסטיבל צבעוני של רקדנים ורקדניות. מי שמעוניין, אגב, לראות כיצד הופכים פסקי זמן והפסקת מחצית לאירוע מעורר צער, מוזמן לעקוב אחרי הפסקות המשחק בליגת הכדורסל שלנו, עם קריינית צווחת (“וואו", “אויש", “כמעט") וילדים שמנסים באופן מגושם ליידות כדורים לתוך טבעת הסל ופוגעים בפתח תקווה.

גיבורי הכדורגל שלנו הם דור מיכה ועומר אצילי, ולהבדיל בני משפחת בוזגלו. מה שאומר שייקח זמן להפוך את הליגה המקומית שלנו למיני־פרמיירליג, מה גם שהשינוי אינו מקומי אלא חייב להיות מערכתי ואנחנו כאן באיזראל לא טובים במערכתי. אולי אם המחזיקים במושכות היום היו משחררים ונותנים ליוצאי 8200 להריץ את העסק כמה שנים, היינו רואים פה איזה שינוי. זה אפשר. עובדה. אנשים חכמים עשו את זה.

לראות או לוותר: לראות.