אז כמה זמן עמדתם היום בפקק? יותר מהרגיל או פחות? ואתמול? ובשבוע שעבר? אם אתם חושבים שזה עתיד להשתנות, אתם טועים. הזמן בפקק עתיד רק להתארך בטווח הקרוב והבינוני של השנים הקרובות. עם תוספת של 300 אלף מכוניות חדשות שעולות על הכבישים בשנה, ותחבורה ציבורית שלא מהווה חלופה אמיתית, ועם פרויקטים תחבורתיים שאת פירותיהם נראה רק בעוד שלוש שנים - שיפור של ממש לא נראה באופק.

כך שהתחושות שלכם לא מטעות אתכם. למרות שהגידול במספר העובדים מהבית הביא לירידה במספר הנסיעות, אנחנו מעבירים יותר זמן בכבישים בנסיעות היום יומיות שלנו. את הנתון הזה חושף באופן מדויק דוח השימושים של חברת פלאפון, Yes ובזק בינלאומי, שבו נעשה שימוש בדיווחים סלולריים אנונימיים מבוססי מיקום.

על פי הנתונים בדוח, הנסועה הכוללת ירדה השנה ב-15% בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה. אבל למרות שאנו נוסעים פחות, פרק הזמן שאנו מבלים על הכביש בכל נסיעה גדל. זמן הנסיעה הממוצע כיום ארוך יותר בכ-19% מכפי שהיה לפני הקורונה. הנתונים מתייחסים לשעות השיא בין 6:00 ל-9:00 בבוקר, בין השעות 14:00—16:00 בצהריים ובין השעות 17:00-19:00.

מהנתונים משתקף בבירור הכשל התחבורתי של גוש דן. הפערים המשמעותיים ביותר במשכי הנסיעה, עם עליות של 25%-28%, נרשמים בטבעות הקרובות לתל אביב, או באלו העוברות בנתיבי איילון בשעות אלה. העלייה בטבעות החיצוניות מתונה יותר ועומדת על 15%-17%. גם במקרים של נסיעה בנתיבים ההפוכים לכיוון העומס, כמו מנתניה לתל אביב בשעות אחר הצהריים, התארך זמן הנסיעה ב-21%, למרות ירידה של 29% במספר הנסיעות.

גם עבודות התשתית מוסיפות לעומסים
סמנכ"ל השיווק של פלאפון, yes ובזק בינלאומי דרור בהט אמר כי הירידה במספר הנסיעות ביחס לתקופה שלפני הקורונה נובעת "ממעבר בצורה חלקית או מלאה לעבודה מהבית, ומהגידול המשמעותי בשימוש בשירותי משלוחים".

הסיבה שזה לא תרם לקיצור הזמן על הכביש ואף להיפך נובעת, לדעתו מקצב הגידול המהיר במספר המכוניות החדשות, וכן מכך שפחות מכוניות ישנות נגרעות מהשוק. בנוסף, חלק מהעומסים נובע מעבודות תשתית בהיקף גדול, בין אם מדובר בסלילה של נתיבי תחבורה ציבורית, ובין אם מדובר בפרויקטים כגון "מהיר לעיר", שבמסגרתו יוקמו חניוני ענק מצפון ומדרום לגוש דן, שמהם ייסעו שאטלים לתוך העיר.

"לפי הנתונים שלנו נראה כי זה לא הולך להשתפר בקרוב, אלא רק להחמיר", מסכם בהט בנימה קודרת.

וויז, WAZE (צילום: רויטרס)
וויז, WAZE (צילום: רויטרס)

ובינתיים, בגזרת ווייז
הנהגים התקועים על הכבישים פונים במקרים רבים לאפליקציית הניווט הפופולרית ווייז, שהשימוש בה בשנה האחרונה רשם גידול של 32%. על פי נתוניה, החל מהרבעון השני של 2021 חל דווקא גידול של כ-17 אחוז במרחקי הנסיעה, למעט הפוגות בתקופת מבצע "שומר חומות", ובתקופת החגים. בשבוע האחרון של דצמבר ניכרת כבר עלייה של כ-25% ביחס לתקופה שלפני מרץ 2020.

למרות הסתירה לכאורה בין הנתונים, הפער הזה ניתן להסבר. יתכן שמספר הנסיעות ירד, אבל המרחק בנסיעות שכן בוצעו התארך. הסבר אחר קשור לעובדה שהנתונים של פלאפון, שהתקבלו מטלפונים סלולריים, נוגעים לנסיעות שוטפות שלא בהכרח נעשה בהם שימוש באפליקציות ניווט. הנתונים של ווייז משקפים יותר את הנסיעות הארוכות. הנתונים בדוחות האלה, המצביעים על כך שהקלה בעומסים וקיצור הזמן על הכבישים לא יקרו בקרוב, אולי מתסכלים. אבל אפשר להתנחם בכך שהמצב היה עוד יותר גרוע, אלמלא ההפחתה בתנועה שנגרמה בעקבות הקורונה.