רוסיה שיגרה במסגרת ניסוי כ-10 טילי שיוט על-קוליים מסוג זירקון 3M22 מספינות קרב ושני טילים נוספים ששוגרו מצוללת, כך דיווחה היום (שישי) סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כינה את ניסוי הטילים כ"אירוע גדול בתולדות המדינה" והוסיף כי מדובר ב"צעד משמעותי" בהגדלת יכולות ההגנה של מוסקבה.

מומחי נשק במערב הטילו ספק עד כמה הנשק הרוסי החדש מתקדם, תוך שהם מכירים בכך שהשילוב של מהירות, יכולת תמרון וגובה של הטילים מסוג זה, מקשה על המעקב והיירוט שלהם.

טילי השיוט על-קוליים מסוג זירקון 3M22 משמשים נגד ספינות. ב-2019 הצהיר פוטין כי הטיל מסוגל להאיץ עד 9 מאך (10,742.32 קמ"ש) ולהשמיד מטרות ים ויבשה בטווח של 1,000 ק"מ. באותה השנה הודיע פוטין כי גרסה יבשתית של הטיל נמצאת בפיתוח. שנה לאחר מכן, הודיע משרד ההגנה הרוסי על ניסוי  מוצלח נוסף של הטיל שהופעל מספינה בים הלבן, ופגע ביעד ימי שנמצא במרחק 450 ק"מ בים ברנץ.

ההודעה על ניסוי זה מתרחשת לאחר השיחה הלילה בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין על המתיחות בין רוסיה ואוקראינה. במהלך השיחה החליפו השניים אזהרות הדדיות מפני התערבות במשבר עם אוקראינה, אך שידרו אופטימיות מסוימת כי השיחות הדיפלומטיות בחודש הבא עשויות לסייע בהקלת המתיחות.

פוטין הוא שיזם את שיחת הטלפון בת 50 הדקות, השיחה השנייה שהשניים קיימו בתוך חודש. למרות האופטימיות באשר להצלחת המאמצים הדיפלומטים, הטון בשיחת הטלפון תואר בידי גורמים משני הצדדים כ"רציני". דוברת הבית הלבן, ג'ן פסקי, אמרה כי "הנשיא ביידן חזר והדגיש כי התקדמות מהותית בדיאלוגים הללו יכולה להתרחש רק בסביבה של רגיעה ולא הסלמה".

ביידן ופוטין שוחחו על המתיחות בין רוסיה לאוקראינה (רויטרס)

בצד השני, בכיר הקרמלין יורי אושקוב אמר כי השיחה יצרה "בסיס טוב" לשיחות עתידיות, אך ציין כי פוטין "השיב מיד" כי כל סנקציות, בשלב זה או מאוחר יותר, "עלולות להוביל להתמוטטות מוחלטת של הקשרים בין המדינות". לדבריו, "הנשיא ציין כי זו תהיה שגיאה שצאצאינו יראו כטעות ענקית".