נשיא הרשות הפלסטינית וראש ארגון אש"ף, מחמוד עבאס, נאם היום (שישי) במהלך יום השנה ה-57 לייסוד ארגון הטרור פת"ח. בפתח דבריו אמר אבו מאזן כי "יום השנה מגיע בנסיבות קשות עקב המשך הכיבוש הישראלי, העמקת שיטות הדיכוי והרדיפה שלו נגד עמנו, ביזת ארצנו ומשאבינו הטבעיים ודיכוי חירות עמנו". 

"אנו מגנים את הריסות בתים והפקעת הקרקעות, הגירוש משייח ג'ראח וסילוואן, עקירת עצי זית, שריפת השדות, ההתעללות באסירינו בבתי הכלא שלהם והמשך המצור על עמנו בבתי הכלא. אלו הם הפשעים שביצעו מאז הקמתם ועדיין עד היום. אנחנו אומרים לישראל ולמנהיגיה, המתנחלים והקיצוניים שלא נקבל את המשך הכיבוש וההתנחלויות שלכם על אדמתנו, לא משנה מי יהיו הקורבנות, ונגמרה לנו הסבלנות לכך", כך לדבריו. 

בנוסף אמר עבאס כי הם "מושטים יד לשלום במסגרת ועידה בינלאומית שתתקיים בהתאם להחלטות הלגיטימיות הבינלאומית, ובחסות הקוורטט הבינלאומי לא נקבל את המשך הכיבוש לנצח, ולכן קראנו לכינוס מועצה מרכזית פלסטינית בתחילת שנה זו כדי ללמוד את ההתפתחויות האחרונות ולקבל את ההחלטות הדרושות להתמודדות עם ההפרות והפשעים הללו. נגד עמנו וארצנו".

יום השנה של הפת''ח (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)
יום השנה של הפת''ח (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)

כזכור, אבו מאזן נפגש מוקדם יותר השבוע עם שר הביטחון בני גנץ בביתו בראש העין. השניים דנו בסוגיות הביטחוניות והאזרחיות השונות שעל הפרק.

בעקבות הפגישה, אישר שר הביטחון שורה של צעדים: אישור של פעימה נוספת של עדכון 6,000 תושבים במרשם האוכלוסין הפלסטיני באיו"ש על רקע הומניטארי, וכן מתן אישור לעדכון של 3,500 תושבים על רקע הומניטארי השוהים ברצועת עזה, הקדמת תשלומי מסים בשווי מאה מיליון שקלים.

כמו כן, אושרה תוספת של 600 היתרי BMC לאנשי עסקים בכירים פלסטינים, תוספת של 500 בעלי היתר מסוג זה המורשים להיכנס עם רכב לישראל, וכן תוספת של עשרות היתרי VIP לבכירים ברשות הפלסטינית. בנוסף, גנץ ואבו מאזן שוחחו על הצורך לאשר תוכניות מתאר פלסטיניות נוספות.

הפרשן המדיני ברק רביד אמר ב-103FM  כי ראש הממשלה נפתלי בנט היה מעודכן בפרטי הפגישה מראש: "בנט לא התנגד לדבר הזה. גם שר החוץ לפיד ידע, כולם ידעו על הדבר הזה. אני חושב שלבנט יותר נוח להציג שזו פגישה שעוסקת בעניינים ביטחוניים וכלכליים".

בהמשך סיפר רביד כי בין היתר עסקה הפגישה במקרי האלימות מצד המתנחלים ביו"ש: "כן, זה דבר שיותר נכנס לקטגוריית הביטחוני, מדוע? כי בעצם גנץ אומר לאבו מאזן במהלך הפגישה שיש התרופפות של פעילות מנגנוני הביטחון הפלסטיניים נגד הטרור בגדה, והוא מבקש שתפעלו יותר".

ד"ר משה אלעד, מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי ומומחה לסכסוך הישראלי-פלסטיני טוען שייתכן ויהיו לפגישה השלכות חמורות. לדבריו, "בביקור זה אין כל חדש לא מבחינת ההד התקשורתי ולא מבחינת התכנים. כבר היו ביקורים של ראש הרשות הפלסטינית בבית ראשי ממשלות: יאסר ערפאת ביקר בבתיהם של יצחק רבין ושמעון פרס בתל אביב ובביתו של אהוד ברק בכוכב יאיר".

ד"ר אלעד הוסיף כי "הפגישה הזאת מיוחדת בכל זאת כי היא באה על רקע של אי הסכמה מובהקת בתוך ממשלת ישראל, לגבי הגעה להסדר מדיני כלשהו עם יו"ר הרש"פ. גנץ ואבו מאזן הבליטו את הצורך להיטיב עם מרבית האוכלוסייה הפלסטינית, הרוב הדומם והשקט, בימים בהם מיעוט הזומם לטרפד כל הגעה להסכם, מבצע פיגועים ברחבי הגדה המערבית".

לדבריו, "ההיסטוריה מלמדת שכל אימת שהצהרות כאלה הושמעו בעבר, התחדד הצורך בקרב ארגוני הטרור לשפוך מים קרים על ההתלהבות בצורה של פיגועי ראווה שהביאו את ישראל לנסיגה מההטבות לפלסטינים ושיבה לאמצעי ענישה והחמרת התנאים".