שרת התחבורה, מרב מיכאלי, וראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, סיכמו היום (שישי) כי התחנה המרכזית בתל אביב תיסגר בתוך ארבע שנים. על פי הסיכום, בתוך כשנתיים כמחצית מפעילות האוטובוסים תועבר למתחמים חדשים שייבנו באזור: מסוף הלוחמים הסמוך לבית החולים וולפסון ולרחוב החרש הסמוך לתחנת רכבת ההגנה בת"א, כאשר רובם של האוטובוסים יהיה מחושמלים. זאת, כשלב לקראת סגירתה הסופית. 

במקביל, ימשיכו משרד התחבורה והעירייה לבחון חלופות נוספות ויקדמו הליכי תכנון, שיאפשרו הקמת מסופים חלופיים בפנורמה ובמקומות נוספים. כאמור, במשרד התחבורה מעריכים שהפינוי של התחנה המרכזית יושלם בתוך כארבע שנים. להשלמת המהלך תקודם תכנית במסגרת התחנה הקיימת, בה יוקם מסוף תחבורה באזור שכונת נווה שאנן, שאמור להשתלב בסביבה. מיכאלי וחולדאי סיכמו כי ההסכם עם חברת נצבא על הפעלת התחנה המרכזית יותאם למהלכי הפינוי הנדרשים.

בטווח הביניים, משרד התחבורה ועיריית תל אביב יגבירו את האכיפה על הניקיון והסדר בתחנה הקיימת ובסביבתה, בניסיון לספק ביטחון ורמת שירות הולמת למשתמשי התחבורה הציבורית ויפעלו להגדלה משמעותית של האוטובוסים החשמליים בסביבת התחנה ובקווים היוצאים ממנה. כיום עוברים מידי יום כ-40 אלף נוסעים בממוצע בתחנה המרכזית ומספר האוטובוסים היוצאים והנכנסים מוערך בכ-5,000.

השרה מיכאלי אמרה בתגובה לסיכום: "יחד עם ראש העיריה ידידי רון חולדאי, הסכמנו על הדרך הטובה ביותר להוצאת פעילות התחבורה מהתחנה המרכזית בתל אביב. הפתרון שמצאנו למען תושבות ותושבי העיר לא יפגע בתחבורה הנדרשת למאות האלפים המשתמשות והמשתמשים בה, יטפל במפגע שנגרם מהתחנה ויוביל את האזור למצב טוב ונקי יותר".

חולדאי סיכם: "אני מודה לשרת התחבורה שראתה את החשיבות העליונה בקיום מערכת תחבורה ציבורית הולמת למטרופולין גוש דן מצד אחד ואת ההכרח לטפל בהדרגתיות בבעיה הכוללת שת התחנה המרכזית החדשה מהצד השני. העירייה היתה קשובה כל העת לרחשי לב כל תושביה ואני מקווה שמצאנו את האיזון הנכון בין צרכי התחבורה ואיכות החיים של תושבי האזור".

גורם בכיר בעיריית תל אביב אמר בשיחה עם "מעריב" כי המציאות התחבורתית היא שאזור התחנה המרכזית הוא מוקד תחבורתי. זאת, מאחר ועל פי התכנית, "הקו הירוק" ו"הקו הסגול" של הרכבת הקלה יעברו עם תום העבודות (בעוד כחמש-שש שנים) באזור ובנוסף, יושלם ביצוע פרוייקט תוספת מסילת רכבת נוספת בנתיבי איילון. "תחנת ההגנה של רכבת ישראל נגישה וקרובה לאזור התחנה המרכזית", הוא הזכיר – "המבנה הקיים יוצר מטרדים, אבל אפשר למצוא פתרונות תחבורתיים חלופיים במסופים אחרים ובאזור".

בהודעה המשותפת של משרד התחבורה ועיריית תל אביב הובהר, שהמשרד יעשה מאמץ גדול לחשמל עמדות חנייה, כדי להגדיל את מספר האוטובוסים שאינם מזהמים בתנועה בתחנה עד לגמר הפינוי. עם זאת, עדיין לא ברור מה יהיה היקף תנועת האוטובוסים סמוך לפנורמה לאחר השלמת פינוי התחנה המרכזית. ההערכות הן שחלק מהאוטובוסים המגיעים מצפון יגיעו למסוף סבידור ולאחר השלמת "הקו הסגול" של הרכבת הקלה, נוסעים יוכלו להמשיך ללב תל אביב.

התחנה המרכזית בתל אביב  (צילום: REUTERS/Corinna Kern)
התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: REUTERS/Corinna Kern)

כזכור, שרת התחבורה הודיעה בתחילת חודש אוקטובר כי הושגו הסכמות על פינויה של התחנה המרכזית בתל-אביב. ממשרד התחבורה נמסר כי במסגרת ההסכמות יועברו האוטובוסים למתחמים חלופיים ומשם ימשיכו לפעול. 

כשבועיים לאחר מכן הודיעו עיריית תל אביב-יפו ורשות הכבאות לבעלי התחנה המרכזית כי על פי החלטת בית המשפט צו הסגירה לתחנה המרכזית החדשה ייכנס לתוקף בתחילת דצמבר 2021. בדיון שהתקיים בין גורמים מקצועיים  נדון נושא העדר אישור הרשות לכבאות והצלה לקניון התחנה המרכזית.

רשות כבאות והצלה הבהירה כי אינה יכולה לתת אישור להמשך פעילות הקניון כל עוד ישנן כ-400 חנויות בבעלות פרטית אשר בתוכן נמצאים לכאורה חומרים דליקים ולא קיימים בהן סידורי בטיחות אש הולמים. משכך הוחלט כי על פי החלטת בית המשפט לעניינים מקומיים כי לסגור את הקניון על כל חנויותיו והעסקים הפועלים בו, לרבות אלה הפועלים על פי רישיון כדין, ב-5 לדצמבר 2021. בתוך כך, מאחר והמעבר לקומות ממסוף התחבורה נעשית בפועל דרך הקניון עצמו, לא יתאפשר מעבר. 

התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

התחנה המרכזית החדשה של תל אביב הממוקמת בשכונת נווה שאנן שבדרום העיר נפתחה לקהל בחודש אוגוסט בשנת 1993 אחרי למעלה מ-20 שנות בנייה. במקור, נבנתה התחנה עם שישה מפלסים פתוחים לציבור. לאחר שהתברר שבקומות הראשונות שורר זיהום אוויר כבד מאוד בשל חוסר באוורור נפתחה הקומה השביעית לציבור בתור אולם נוסעים. נוסף על כך, במבנה מקלט גרעיני שיכול להכיל עשרות אלפי בני אדם וכן חדר גנרטורים המסוגל לספק חשמל לכל תל אביב

בנוסף נעשה ניסיון להפוך את המבנה גם למרכז קניות ענקי, אולם הניסיונות לא הביאו לשינוי של ממש באופי המבנה המגושם וברמת השירותים שהוא מציע, וגם המיתוג החדש לא הביא לשיפור משמעותי. 

על אף שהתחנה היא השנייה בגודלה בעולם, היא נחשבת לכישלון במדד מספר המשתמשים בשל חסרונותיה הרבים. רוב שטחה העצום אינו מנוצל בפועל לתחבורה, וחלקו אף אינו מנוצל כלל. כזכור, מאז אמצע העשור הראשון של המאה ה-21 אין גישה לקומות הראשונות הנטושות כליל.

לאורך השנים תושבי הסביבה נאבקו נגד התחנה ובעיקר נגד בניית הגשר שהוביל את האוטובוסים אל הקומה השישית של המבנה, בצמוד לבתיהם. היועץ המשפטי לשעבר, אהרן ברק, קבע אז כי יש לפצות את התושבים והטיל על הגורמים השונים שבנו את התחנה להחליט ביניהם על מי ייפול עול הפיצויים, אלא שהדבר לא קרה בפועל. ב-1995 הוגשה תביעת נזיקין על ידי כמה תושבים על ירידת ערך דירותיהם, כמו גם על המטרדים הרבים שהביאה עימה התחנה.

 בניטור שביצע ב–2019 המשרד להגנת הסביבה ברחוב לוינסקי, שבו ממוקמת הכניסה הראשית לתחנה, נמצא ריכוז חנקן דו־חמצני בשיעור הגבוה ב–30% מהערך המותר בחוק. בתחנה נמדדו 27 חריגות יומיות מהערך המותר, בעוד שחוק אוויר נקי מתיר עד 18 חריגות בשנה.