אילנית, ששרה את "ישראלית", שלומי שבת, ששר את "אין עוד מלבדו" והראל סקעת, שייצג את ישראל באירוויזיון עם השיר "מילים", הם דוגמית ממסדר גדל והולך של זמרים, המבצעים את שיריו של המוזיקאי תומר הדדי. בהם ירדנה ארזי, ריטה, יזהר כהן, גלי עטרי, דוד ד'אור, אברהם פריד, שירי מימון, יובל דיין ועומר אדם. ברם, כששומעים את תומר הדדי שר לא פחות טוב מהם, עולה התמיהה לשם מה הוא זקוק להם.

"במשך שנים הייתה לי הזכות להלחין למיטב זמרי ישראל ומה שסקרן את כולם זה מיהו הזמר שנשמע בסקיצה, הגרסה הראשונית של השיר שהעברתי להם", הדדי מנסה לפזר את ענני התמיהה. "עכשיו אני משיב להם באלבום שבו אני מבצע את השירים כפי שדמיינתי אותם ליד הפסנתר יחד עם המבצעים המקוריים. קטונתי מלהשוות את עצמי למלחינים ענקיים כמו מתי כספי וכמו יוני רכטר, אבל כששומעים אותם שרים את השירים שהם כתבו גם לאחרים, יש בכך רמה של אותנטיות שגם הזמר הכי גדול לא תמיד יכול להביא אותה".

"קראתי לפרויקט 'דואט עם המלחין', תוך שיתוף רביעיית מיתרים באווירה קלאסית", מעיד הדדי. "ראשון יצא השיר 'כמו נהר', עם מילים של ארז ברזוליק, שבו אני מארח את שלומית אהרון. הבאים אחריה יהיו אילנית ודוד ד'אור. המטרה היא להגיע מכך למופע בימתי עם תזמורת ועם אמנים אורחים. אם הקורונה תאפשר שלנו, אני מקווה שזה יהיה בקרוב".

הדדי, הנשוי ליעל, אחות במקצועה ואב לשלושה פעוטים, מחלק את זמנו בין ארצות הברית לבין ישראל, שמהן הוא מגיח למופעים ולקונצרטים ברחבי תבל. שיחתנו מתנהלת בעודו בפלורידה. "אתמול שבתי ממקסיקו סיטי, שם ניצחתי על קונצרט קלאסי גדול עם למעלה מ-7,000 איש בקהל, באחד מהאולמות היפים ביותר בעולם", הוא מדווח. "באחרונה הייתי בארץ בספטמבר, כמנהל מופע הסליחות של דוד ד'אור בבריכת הסולטן בירושלים, כשבין הזמרים שהוא אירח שם היו אהוד בנאי, עמיר בניון, אברהם טל ועידן עמדי".

הוא בן 38 וגדל ברעננה כבנם של יבואן טקסטיל ושל רואת חשבון. שורשי משפחתו מצד אביו - מלוב ומצד אמו - מלטביה, כשבתקופת השואה אח סבתו הציל משם עם ראול ולנברג יהודים, שהוברחו לשוודיה הנייטרלית. והמוזיקה? - "נראה שזה בא מסבתי המנוחה יהודית, שהייתה בצעירותה פסנתרנית קלאסית. כשניצחתי לראשונה על הפילהרמונית, הרגשתי שסגרנו מעגל והבאתי לה כבוד".

שלומית אהרון ותומר הדדי (צילום: שלמה הדדי)
שלומית אהרון ותומר הדדי (צילום: שלמה הדדי)

הדדי החל את הרומן שלו עם הפסנתר בגיל ארבע וחצי. בתיכון הוא למד במגמת מוזיקה ובשירותו הצבאי כמוזיקאי מצטיין עבד עם להקות צבאיות. בהיותו, בין השאר בוחן ללהקות אלה הוא שיתף פעולה עם רמי קלינשטיין, "שכאשר שמע אותי מנגן, הוא הציע לי להיות הפסנתרן המלווה של ריטה".

כלומר, יותר גבוה הוא לא יכול היה להתחיל. "הייתי אמור לנסוע ללימודים בחו"ל, אבל אמרתי לעצמי שלא כל יום מזדמן ללוות זמרת כריטה", הוא משחזר. "אכן, זאת הייתה תקופה מדהימה, שלוש שנים של קיסריות ונסיעות בעולם, כשבמקביל למדתי לתואר ראשון באקדמיה למוזיקה בירושלים אצל טובי המלחינים, כמו צבי אבני ומיכאל וולפה. יום אחד קיבלתי טלפון מרחל שפירא, שמבחינתי היא גדולת המשוררות שלנו והמליצה עלי ב-2008 שאנהל מוזיקלית את אלבום 'ישראלית' של אילנית, כשבהלחנת השירים התחלקתי עם נורית הירש. ברגע שהזכירו את שמי יחד עם שמה, כבר הייתי מבסוט".

איך היה עם אילנית?
"כמי שעבד עם גדולי הזמרים בארץ, אני יכול לומר שהקול שלה והצניעות שלה, לא פגשתי עוד דבר כזה, בלי גינונים של אגו למרות היותה זמרת השנה. אנחנו כמו משפחה והיא נהייתה מעין אמא שנייה שלי".

הדדי, סיים בהצטיינות את לימודיו לתואר שני בקולג' "מאנס", בניו-יורק, זכה לשתף פעולה, בין השאר עם אנדראה בוצ'לי, בחגיגות העשור למרכז פרס לשלום, "כשהרגשתי בטירוף לשמוע את הקול שלו מקרוב" ועם מרסדס סוסה. הדדי מדלג בקביעות בין מוזיקה קלאסית וסימפונית לבין מוזיקה קלה. "זה לא משנה לי", הוא סח. "העיקר שתהיה מוזיקה טובה".

הדדי מרבה לשתף פעולה עם דוד ד'אור - במעין הצדעה לשורשיהם הלוביים - כולל פרויקט "מזמור לדוד" ומופע הסליחות שלהם. "לא כל זמר יכול לתמרן כמוהו בין מוזיקה ישראלית לבין מוזיקת עולם, בין  באך לבין פיוטים", הוא מעיר. "המשיכה של שנינו לגיוון בעשייה המוזיקלי יצרה בינינו חיבור מיידי ומיוחד".

בנוסף לכך, כאמור, כתב הדדי עם נעם חורב את "מילים", השיר שאיתו ייצג הראל סקעת את ישראל באירוויזיון 2010, שהתקיים בנורווגיה ובו הם נאלצו להסתפק במקום ה-14. מאז הדדי לא שב לתחרויות כאלה. "הספיקה לי פעם אחת", הוא מצהיר. "לא נראה לי שהאירוויזיון של היום הוא עולם שאני יכול לתרום לו. אמנם לא הגענו שם למקום גבוה, אבל אני גאה על שבשיר לא הייתה אפילו מילה לועזית אחת".

לאחר השיר "כמו נהר" עם שלומית אהרון, לאן אתה חותר להגיע עם ספינת הצלילים שלך?
"ליצור כמה שיותר מוזיקה, שתעשה לאנשים טוב בלב".