שר החוץ, יאיר לפיד, ומנכ"ל משרדו, אלון אושפיז, חשפו הבוקר (שני) את העקרונות המנחים שניסחו לפעילות המשרד בשנת 2022, מול התרחישים שבמשרד מעריכים שיתרחשו בזירה הבינלאומית.

השר לפיד התייחס בפתח דבריו לשיחות הגרעין בווינה: "אנחנו לא נגד כל הסכם, אנחנו צריכים הסכם טוב. בדיון הזה יש קשר עולמי. כולל היום בביקור, כולל האנשים שלנו מול האנשים המנהלים את המשא ומתן. אנחנו לא נגיע לתוצאה האופטימלית מבחינתנו, אבל אנחנו פועלים לשפר את העמדות שיהיו הטובות ביותר לישראל".

"תחילת החזרה לשיחות בווינה הייתה 'בואו נעיף את זה מהר כדי לחזור לנושאים האחרים'. זה לא המצב עכשיו. זה נושא מרכזי על השולחן העולמי עם כל המנהיגים. דיברתי כבר עם שרת החוץ הגרמנית. אבל בסוף זה כן הפך להיות חלק מהשיח העולמי. מבחינה זו אנחנו מרגישים שהצלחנו במידה מסוימת לגרום לעולם להקשיב לנו. אנחנו משמרים את חופש הפעולה שלנו בזה שאנחנו לא חלק מההסכם", הוסיף.

יעדי משרד החוץ ב-2022 (צילום: משרד החוץ)
יעדי משרד החוץ ב-2022 (צילום: משרד החוץ)

שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

עוד התייחס לפיד לביקורת כלפי ישראל בקהילה הבינלאומית: "אנחנו צריכים להתמודד השנה עם השיח הרעיל שאומר שישראל היא מדינת אפרטהייד. בשנת 2022 זה יהיה איום ממשי. ועדת החקירה של שומר החומות היא חסרת תקדים בזה שהיא לא תחומה בזמן והיא מתוקצבת היטב. רק כדי שתבינו את אי הצדק: לעומת זאת, ועדה שעוסקת במלחמת אזרחים הסורית, מתוקצבת בשניים וחצי למילון דולר ועובדים בה 12 עובדים. זה טירוף מוחלט". עם זאת, לפיד אינו מתכוון להפר את ההסכם הקואליציוני, בו נקבע כי הממשלה הנוכחית לא תקיים משא ומתן מדיני.

"יהיו אצלנו כאלה שיגידו שזה בגלל שהפלסטינים מקבלים מאיתנו סיוע כספי, היו כאלה שאמרו שזה מה שקורה למדינה ללא משא ומתן מדיני. אני אומר לכן שבסופו של דבר זו התוצאה, וזו תהיה ההתנהלות של ישראל ומשרד החוץ. עמדתי היא שבלי שיחות מדיניות זה יילך ויחמיר", סיים לפיד את דבריו.

במשרד החוץ מציינים כי המטרות הבולטות לשנה הקרובה הן שימור והידוק היחסים הביטחוניים עם ארצות הברית, סיכול איום הגרעין של איראן ופיתוח הנורמליזציה של ישראל עם המזרח התיכון. עוד מציינים גורמים במשרד כי מצבה של ישראל השתפר משמעותית בשנתיים האחרונות.