מצב המתמחים לא משתפר: האם יכול להיות שהרופאים המתמחים יחזרו לשבות באמצעו של הגל החמישי של נגיף הקורונה? נציגת ארגון המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, שוחחה היום (שלישי) עם ליאת רון בתוכניתה ברדיו צפון 104.5FM, ואמרה כי אם לא יבוצעו מסקנות אופרטיביות מהוועדה שסוכמה עם משרד הבריאות, הם יכולים להתחיל לחזור להשבתות כבר בחודש הבא: "אנחנו מרימים דגל אדום".

על המתווה שהמדינה הסכימה עליו עם המתמחים אמרה תחילה ביטון: "מתווה קיצור התורנויות אמור לצאת לדרך ב-10 בתי חולים בפריפריה ב-1 באפריל השנה. בימים האחרונים אנחנו מתחילים לשמוע יותר ויותר קולות שמגיעים בעיקר מאנשים שחברים בצוות היישום שהקים משרד הבריאות עם הגורמים הרלוונטיים כדי להוציא את המתווה הזה לפועל, שככל הנראה הם לא יצליחו לעמוד בזמנים, שהם לא בטוחים שהם יצליחו להוציא את המתווה לפועל כפי שהם קיוו להוציא אותו".

"לשמחתי הרבה יש פה עניין שהוא בגדר חוק", היא הוסיפה. "אין פה עניין שלקבל הבטחה כזו או אחרת. יש היתר שחתומה עליו שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, והוא מחייב את כל בתי החולים בפריפריה לעבור לצורת העסקה של 18 שעות כבר ב-1 באפריל, וזה אחד הדברים הכי חשובים ועיקריים שיש בכל הסיפור הזה. לכן, זה לא משנה מה הייתה מטרת הצוות, או מה עמד מאחורי ההכרזה הבומבסטית. מה שמשנה זה שבסופו של דבר יש כאן צ'ק שחייב להיפרע. מה שאנחנו עושים כרגע זה בעצם מרימים דגל אדום".

"הצוות צריך בעוד חודש לפרסם את המסקנות שלו", המשיכה ביטון, "והמסקנות שלו אמורות להיות אור לאיך אנחנו מיישמים את הדבר הזה כמו שצריך כבר ב-1 באפריל. כדי שלא יהיו טעויות, וכדי שלא יגידו אחר כך שלא תפסנו את הדברים בזמן, אנחנו אומרים - בשלב הזה הצוות היה צריך להוציא החלטות אופרטיביות החוצה. לצערי, אנחנו עדיין לא נמצאים שם. מה שאנחנו עושים בימים האלה, מעבר ללהרים דגל אדום, אנחנו עובדים ביתר שאת אל מול הצוות באופן ישיר - נותנים להם את כל הכלים ואת כל המידע ואת כל מה שצריך כדי להוציא את הדברים לפועל".

הרופאה המתמחה שלחה מסר ברור: "אם נראה שלמרות כל מה שעשינו, ולמרות ההתגייסות המאוד משמעותית של האנשים הכי חזקים בתחום, כעבור חודש, לא מצליחים להוציא מסקנות שיראו איך עושים את זה באופן פרקטי, וימשיכו לדבר על כמה זה קשה, כמה זה מורכב וכמה זה לא יקרה, במצב כזה, לא תהיה ברירה, אלא לחדש את המחאה".

מחאת המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת המתמחים (צילום: אבשלום ששוני)

ביטון טענה שלמרות הגל החמישי של הקורונה, זה הזמן הנכון לשבות ולהקריס את בתי החולים: "דווקא עכשיו, כי בגל הזה, זה הגל החמישי של הקורונה, ולאחריו אולי יגיע גם הגל השישי והגל השביעי, ומה שקורה בינתיים זה שבבתי החולים יש אלפי מתמחים שממשיכים לעבוד 26 שעות ברצף תחת עומסים שלא ידענו מעולם. זה מביא אותנו לקצה גבול היכולת, ובסופו של דבר מי שמשלם את המחיר, וצריך לזכור את זה לאורך כל הדרך, זה הציבור. אנחנו לא יכולים להמשיך לתת יד להעסקה הפוגענית הזאת, כי זה גורם לנו לתת לכם טיפול לא מספיק טוב. לא בשביל זה נלחמנו, לא בשביל זה הפכנו להיות רופאים".

"אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לתת טיפול מיטבי לאזרחי מדינת ישראל, ולא אנחנו אלה שקובעים את העיתוי. מי שקובע את העיתוי זה משרד הבריאות ומשרד האוצר", אמרה עוד. "כרגע יש להם את כל הכלים להוציא את המתווה אל הפועל. יש תקציב, יש תקנים, יש היתר, יש החלטה של השר, כל האמצעים בשלים כדי להוציא את המהלך הזה אל הפועל. אם הוא לא יצא עכשיו, אני לא מצליחה להבין מה עוד יקרה שיגרום לו לצאת לפועל בהמשך".

לסיכום, אמרה: "אנחנו מצפים, והבהרנו את זה בצורה מאוד מאוד ברורה אל הצוות, לראות כבר בימים הקרובים החלטה לגבי כמות התקנים, וחלוקה שלהם לבתי החולים השונים. אם זה לא קורה תוך שבוע, אז זה צריך לקרות תוך שבועיים - אז הם צריכים לתת דין וחשבון מדוע זה לא קורה, האם יש תוכנית אמיתית אחרת שתגרום לדברים לצאת לפועל. אם עד תחילת פברואר זה לא יקרה נחדש בהחלט את המחאה, מאוד מקווים שלא נגיע לשם".