מליאת הכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) על מנת להעלות בקריאה שנייה ושלישית את חוק החשמל השנוי במחלוקת. לאחר דיון רווי אמוציות, החוק עבר בקריאה שלישית. חברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה הסופית, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את חוק החשמל ברוב של    61 תומכים ושלושה נמנעים ללא מתנגדים.

לאחר כשעתיים של דיון, בהובלתו של ח"כ ואליד טאהא שנאם בחלקו הגדול של הזמן בשפה הערבית, החלו חברי הכנסת להצביע על ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה. חברי האופוזיציה אמנם נוכחים במליאה, אך מחרימים את ההצבעה מבפנים. לקראת ההצבעה השלישית, האופוזיציה יצאה מהמליאה.

כך למשל, ההצבעה על ההסתייגות הראשונה נפלה ברוב של 64 מתנגדים לעומת 0 תומכים. האופוזיציה תצביע רק על הסתייגות  106, הנוגעת לחיבור ההתיישבות הצעירה לחשמל, כאשר ההצבעה הזו תיערך שמית. במהלך ההצבעה על אישור הסעיף הראשון של החוק, כפי שנוסח בוועדת הפנים, חברי הכנסת מהאופוזיציה ליוו את הקראת את השמות בקריאות "בושה, בושה".

במהלך ההצבעה על הסתייגות  106, חבר הכנסת ניר אורבך קרא "נגד", מה שהוביל את האופוזיציה לצעוק לעברו "בושה" פעם נוספת. בעקבות הקריאות, ראש הממשלה נפתלי בנט קם ממקומו והחל להתעמת עם חברי האופוזיציה. לאחר מכן, גם ראש הממשלה עצמו הצביע נגד ההסתייגות.

לאחר הדיון מסר ח"כ ינון אזולאי (ש"ס): "'המתחזים', הם שורת חברי כנסת מ'ימינה' ו'תקווה חדשה', המנסים להתחזות לימניים. אחרי העברת חוק החשמל רק לבדואים ולא להתיישבות הצעירה, הוסרו פומבית המסיכות מעל פניהם של  המתחזים".

ראש הממשלה נפתלי בנט, הגיב על המתקפה הפרועה של האופוזיציה במליאה: "לא ניכנע לבריונות שמוכוונת על ידי ראש אופוזיציה שמאס בכללי הדמוקרטיה וזורע תוהו ובוהו. נתניהו שהצביע בעד ההתנתקות ורגב שדבררה אותה לא יטיפו לי מוסר. הם ימשיכו לצעוק ואנחנו נמשיך לעשות".

העימות הסוער בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
העימות הסוער בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

לקראת ההצבעות, נודע כי על כל ההסתייגויות שהוגשו יתקיימו 30 הצבעות לפי בחירת האופוזיציה. אם סיעות האופוזיציה לא יודיעו מהן ההסתייגויות עליהן הן מבקשות להצביע, תתקיים הצבעה לפי סדר רישום ההסתייגויות. עם סיום ההצבעה על החוק, ראש האופוזיציה בנימין נתניהו צפוי לקיים ישיבה דחופה של ראשי מפלגות האופוזיציה כדי להחליט על המשך הצעדים. גורם באופוזיציה מסר כי לא צפויה עתירה לבג"ץ בנושא החוק.

חבר הכנסת ואליד טאהא, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, פתח את יום הדיונים ואמר כי "זהו יום טוב, יום אופטימי. אני מקווה שהמצב עבור האזרחים הערבים יהיה יותר טוב ויותר אופטימי. שנפתח דף חדש". מיד לאחר מכן, חבר הכנסת איתמר בן גביר נכנס למליאה והחל לצעוק לעברו של טאהא: "אתה מחבל". יו"ר הכנסת מיקי לוי השיב: "מהיום, קריאת מחבל תחשב לקריאה מתוך שלוש".

ח"כ טאהא הגיב לבן גביר: "בני האדם קמים בבוקר ומביטים במראה, רק אחד מהם לא כי הוא מתבייש בעצמו - הגזען הזה, על ראש הגנב בוער הכובע". בן גביר: "מיקי, רואים שאחמד טיבי מאיים עלייך". בציונות הדתית קוראים לחכים הימנים בקואליציה לתמוך בהסתיגות הקובעת כי חוק החמשל יחול גם על ההתישבות הצעירה ביהודה ושומרון.

נתניהו וחברי האופוזיציה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נתניהו וחברי האופוזיציה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עימות נוסף נרשם זמן קצר לאחר מכן, כאשר חבר הכנסת משה אבוטבול קרא לעברו של טאהא: "אתה צבוע. כשמדובר בחרדים אתה לא שואל שאלות קשות. הגיע הזמן שתסתכל במראה, צבוע". ח"כ טאהא השיב: "אתם משתמשים בחשמל ככלי ענישה נגד אוכלוסיה שלמה". ח"כ אבוטבול: "אל תחשמל אותנו בשקרים שלך. חשמל לכולם - גם להתיישבות צעירה".

טאהא: "מישהו דאג, במדיניות מכוונת, לא לתכנן את המגזר הערבי ולאלץ את האוכלוסיה הערבית להקים את הבתים שלהם ללא היתרים. זהו מצב לא נורמלי עבור מדינה נורמלית. המצב הזה רבותי לא נורמלי. ועל כן אני בא לעזור למדינה לחזור לנורמליות. להתחיל לתכנן את הישובים הערבים, לתת לאזרח הערבי את האפשרות לגשת לועדת התכנון. לבקש להוציא היתר לבניית הבית שלו על האדמה הפרטית שלו כפי שהיה צריך לעשות מלפני עשרות שנים. אבל מה לעשות שזה לא נעשה עד עכשיו".

וואליד טאהא (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
וואליד טאהא (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עוד הוא הוסיף כי "חיבור לחשמל זו זכות הומנית של כל אדם עלי אדמות, כל שנה אנשים נשרפים למוות בגלל חיבורים מאולתרים של חשמל".

במהלך הדיון, צייץ חבר הכנסת מיקי זוהר, נגד העובדה שטאהא נאם בערבית: "באתי הבוקר לעבודה שלי בכנסת, בית הנבחרים של מדינת ישראל.שומע את וואליד טאהא מסביר על חוק החשמל בערבית על הדוכן, וזה נראה כאילו נבחרתי לפרלמנט פלסטיני. לא יאומן".

חבר הכנסת אבי דיכטר: " למה אתה נואם בערבית? אנשים לא מבינים אותך". טאהא: "זה שלא למדתם ערבית  זה בעיה שלכם. אני מבין שאתם משתגעים וטוב שזה כך". אמסלם: "רואים לאן המדינה הולכת, איך לא נשתגע?". 

מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מנסור עבאס (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ מנסור עבאס החליף את יו"ר הכנסת מיקי לוי וכעת הוא מנהל את ישיבת המליאה. לאחר חילופי מילים בערבית בינו לבין טאהא, התערב ח"כ דודי אמסלם: " איזה בושה הם מדברים ביניהם בערבית. לאן הגענו. מפריע לי שאתה משקר. אל תשקר עם חיוך נחמד. אתה גונב את אדמות הנגב. אני הבאתי את חוק קמיניץ. אני מכיר טוב את הפרטים מה קורה שם. מוכרים את המדינה זה הסיפור". טאהא: "אתם עשיתם הכל כדי שנהיה בקואליציה אחת אתכם אבל לא הצליח לכם. תתביישו לכם".

חבר הכנסת חיים כץ: "הוא מדבר בערבית. אין לנו  אוזניות ואנחנו לא מבינים. הוא עלה לסכם את הדיון כדי שנבין על מה אנו מצביעים". ח"כ זוהר: "מה שאתה עושה עכשיו יתהפך עלייך. תזכור". ח"כ טאהא: "אתה יודע למה אתה לא יכול לאיים? כי המדיניות שלך פוגעת בי עד עכשיו".

ח"כ עבאס: "רע"מ באה ואמרה בצורה חד משמעית, אנחנו פה להתמקד בבעיות של החברה הערבית, אזרחי מדינת ישראל". אמסלם: "אתם גונבים את הנגב". עבאס: "שתי דקות אתה מסוגל להקשיב? דקה אחת? תרגעו, עזוב את ההצגות". דיכטר: "אם היית איש הגון היית נואם בערבית ומתרגם לעברית. אבל אתה לא איש הגון. מעניין למה לא שמענו אתכם כשהצביעו על הסכמי השלום, אז לא דאגתם לאזרחים הערבים".

מנסור עבאס לאמסלם: אנו הוצאנו את המדינה מהמשבר הפוליטי. יש היום יציבות. יש ממשלה מתפקדת. יש תקציב. מעבירים החלטות לטובת כולם. אתם אבדתם את השלטון ואת  המכוניות שלכם. מה לעשות.

אתמול- האופוזיציה שמתנגדת לחוק החרימה את הדיון אתמול במליאה: "לא נשתתף בהצגה הזו", נמסר מטעם הליכוד. בהעדרם נשמעו הסתייגויות רק מצד חברי הכנסת של הרשימה המשותפת, היחידים באופוזיציה שלא החרימו את הדיון. 

ח"כ ואליד טאהא עלה לדוכן המליאה להציג את הצעת החוק, ובפתח דבריו בירך על החלטת האופוזיציה, פרט לרשימה המשותפת, להיעדר מהדיון במליאה. "האופוזיציה עשתה החלטה נכונה והיא נעדרת מהאולם וכך חסכה מאתנו הרבה רעל, הסתה ושנאה שהיו אמורים לשדר מעל הדוכן הזה. כמה יותר טוב חיים ללא שנאה רעל והסתה. אוויר יותר נקי לנשימה. שיעשו את זה כל יום וימשיכו עם הטרלולים שלהם שלא יעזרו להם בכלום", אמר טאהא.

טאהא הוסיף: "איום ונורא, בתים של ערבים עומדים להתחבר לחשמל. ראש האופוזיציה שהיה שותף לעושק שנעשה לחברה הערבית כל תקופת כהונתו יוצא עם סרטון מסית שכל כולו שקרים. על מה, נגד מי? יש לו ולאופוזיציה בעיה שבתים של אזרחים ערבים שנבנו על אדמה פרטית שלהם, כן ללא היתר כי פשוט אי אפשר להוציא היתר כי איש לא דאג לתכנן את החישובים האלה, כדי לאפשר להם לעשות את מה שעושה כל אזרח יהודי?"

טאהא הסביר: "יהודי שיש לו בעלות על קרקע ניגש לוועדת תכנון ומבקש היתר בניה. במגזר הערבי לא מתכננים. לאיזה פתרון הם ציפו? שגם לא יתכננו וגם אנשים לא יבנו? ואז מה יקרה? נלך בסיטונאות לים כדי להתאבד או ללון באוהלים ברחוב? רק טיפש יחשוב שגם לא יתכננו וגם לא נבנה. זה לא מתחבר. האופוזיציה לא אהבו את 'העושק' הזה והלכו הביתה ועל זה אני מברך אותם".

טאהא סיכם: "האופוזיציה עושה סחר מכר על גבם של האזרחים הערבים. כאילו למישהו טוב שיש אזרחים שמחוברים לחשמל באופן פיראטי מגג לגג מעמוד לעמוד. כל שנה מתים מזה אנשים. אם זה המוסר שלכם אז שיבושם לכם. אחלה מוסר יש לכם".

וליד טאהא בדיון בקריאה הטרומית על חוק החשמל (צילום: ערוץ הכנסת)

כזכור, מוקדם יותר אתמול אישרה ועדת הכנסת להתחיל את הדיון בחוק החשמל אחרי סדר היום הרגיל של המליאה ולצמצם את מספר ההסתייגויות שיוגשו בהתאם לסעיף 98 לתקנון הכנסת.ההחלטה עוררה תגובות קשות באופוזיציה, שזעמה על כך שההחלטה על קיצור הדיון והפעלת הסעיף המיוחד לצמצום מספר ההסתייגויות של האופוזיציה נעשתה, לטענת האופוזיציה, בניגוד לעמדת יועמ"שית הוועדה, שאמרה כי מדובר בהחלטה בעייתית שעלולה לשבש את מעט ההסכמות שעוד נותרו בכנסת. ח"כ יצחק פינדרוס הודיע שהוא לא משתתף בהצבעה ואף סנט בחברי הכנסת ואמר, "אתם חבורת פרחחים ונוכלים מקומכם בכלא". 

ח"כ פינדרוס תוקף את הקואליציה: "רחחים ונוכלים, מקומכם בכלא" (צילום: ערוץ כנסת)

מטעם ראשי האופוזיציה נמסר: "היום נפל דבר בכנסת ישראל. בפעם הראשונה בתולדות הכנסת קיבלה ועדת הכנסת החלטה בניגוד לעמדה מפורשת של הייעוץ המשפטי והחליטה על הליך מזורז וחסר תקדים לאישור ״חוק החשמל״ של רע״מ בכנסת". 

"כדי להשתיק את ביקורת האופוזיציה נגד ״חוק החשמל״ של רע״מ, שמכשיר את גזל אדמות המדינה על ידי בנייה ערבית של עשרות אלפי מבנים בלתי חוקיים, ביטלה הקואליציה את זכות האופוזיציה לנמק ולהצביע על כל ההסתייגות שהגישה ואף קבעה דיון בחוקים נוספים ביום רביעי בניגוד לסיכום מפורש עם יו״ר הכנסת מיקי לוי. הכל מתוך כניעה לתכתיב של התנועה האיסלאמית שחקיקת החוק תסתיים עד מחר". 

"התקדים, שכמוהו לא היה בכל שנות הכנסת, יביא לכך שמעתה כל קואליציה תוכל להשתיק כל אופוזיציה בכל חוק ובכל דיון, תוך התעלמות מוחלטת מעמדה מפורשת של היועצת המשפטית של הכנסת, שעד היום כל סיעות הבית לדורותיהן כיבדו אותה". 

"זהו שיא חדש ושבירת הכלל האחרון שעוד נותר ממסורת ארוכת שנים בכנסת, לאחר שהקואליציה כבר העבירה חוק נורווגי עצום שהפסיק את נוכחות השרים בכנסת, לקחה מהאופוזיציה את הייצוג המגיע לה בוועדות הכנסת, הקימה באופן סיטונאי וועדות לצרכים פוליטיים ושינתה באופן חד צדדי את תקנון הכנסת". 

"הכנסת הפכה בכך למיותרת, ללא כל אפשרות לקיים דיונים מהותיים ובאופן שפוגע אנושות בדמוקרטיה הישראלית. לפיכך החליטו ראשי מפלגות האופוזיציה שאין להם עניין להיות ניצבים במשחק המכור לרמיסת הדמוקרטיה, וזאת עד לשינוי ההחלטה השערורייתית הזאת כדי שהדיון יתקיים כפי שהיה נהוג עד היום".