ראש להק חיל האוויר, תא״ל אמיר לזר, עידכן הערב (שלישי) בכמה ממצאים ראשוניים מתחקיר התרסקות המסוק הצה"לי אמש ליד חיפה, בה נהרגו סגן-אלוף ארז שחייני ז"ל, סגן מפקד בסיס חיל האוויר ברמת דוד, ורב-סרן חן פוגל ז"ל, טייס מסוקים בטייסת 'מגיני המערב' (193). 

בראשית דבריו, ציין כי גוף המסוק חולץ מהים, ונמצא בדרכו לבסיס חיל האוויר תל נוף, על מנת להתחיל בבדיקה טכנית. "ככל הנראה, התרחשה תקלה חמורה במנוע שמאל, ותוך דקה-שתיים הם כבר פגעו במים", הסביר, "המנוע עלה באש, דבר שהוביל להפסקת חשמל בכלי הטיס ולנטרול של מכשירי הקשר. למרות התנאים, הצוות הביא את המסוק למצב שמאפשר חילוץ. עדיין לא ברור למה הטייסים לא הצליחו לצאת ממנו ומה גרם למותם, שכן הם נותרו חגורים בחגורות הבטיחות שלהם".

אזרחים עם שברי המסוק (צילום: שלומי גבאי, וואלה!)
אזרחים עם שברי המסוק (צילום: שלומי גבאי, וואלה!)

תא"ל לזר הדגיש כי "הטייסים הם ביצעו ביצע נחיתת חירום, והעלו את מערכות הציפה. הדבר איפשר ככל הנראה לקצין הפצוע לחלץ את עצמו לאחר הפגיעה בים, זאת על פי תרגולות שבוצעה באימונים". הוא הדגיש כי בחיל האוויר בודקים כעת את כלל מערכות החירום של המסוק, וכיצד הן פעלו. "במקביל, מערך הבקרה של חיל האוויר זיהה את ההנמכה החריגה של המסוק, אך לא הצליח להשיגם בקשר", ציין.

הוא הסביר כי "לאחר שחילץ את עצמו מהמסוק, הקצין - שהיה מצויד במערכת ציפה אישית - חזר וניסה לחלץ את הטייסים, אך ללא הצלחה. בהמשך, יצר קשר עם מפקד הטייסת באמצעות הטלפון הנייד, ועידכן אותו על התאונה. הוא הרגיע את הקצין ואמר לו 'תשמור על עצמך'".

בהמשך ציין ראש להק חיל האוויר כי "קצין הסיור שניצל סיפר לקצינים הבכירים שדיברו איתו היום, כי היה חושך במסוק, ועשן נכנס פנימה בשלב בו בוצעה נחיתת החירום. לקצין עצמו הייתה מערכת ציפה אישית, והוא זוהה במים על ידי ספינת משטרה ומסוק עטלף נוסף שהוזעק למקום". הבכיר בחיל האוויר הוסיף עוד כי "לאחר חילוץ הטייסים, בוצעו בהם פעולות החייאה, אך ללא הצלחה - ומותם נקבע באופן רשמי בבית החולים".