במסגרת סקר נרחב בנושא האנטישמיות שערכה תנועת הליכוד העולמי באמצעות מכון שילוב התקבלו ממצאים ברורים המראים כי הערבות ההדדית של ישראלים לאחיהם בניכר חיה ובועטת, ולצדה קיים חשש רב מתופעת האנטישמיות ההולכת וגוברת נגד יהודים בעולם.

על פי תוצאות הסקר, 69% מהישראלים מרגישים כי תופעת האנטישמיות גדלה בשנים האחרונות בעולם, לעומת 4% בלבד הסבורים שהיא דווקא קטנה. זאת ועוד, 8 מכל 10 ישראלים מודאגים ממקרי האנטישמיות בעולם, ו־7 מכל 10 מהם חושבים שמדינת ישראל צריכה להתערב ולפעול יותר כדי להבטיח את הביטחון של היהודים בעולם ולהשקיע באמצעים טכנולוגיים לאיתור ולהתרעה מפני גורמים אנטישמיים. רק 3 מתוך 10 ישראלים מאמינים שהמדינה פועלת בצורה טובה לפיתוח ביטחון בקרב יהודים מול גל האנטישמיות בעולם.

הסקר גם בחן מה הישראלים חושבים על מגבלות הכניסה לישראל שמונעות מיהודים בחו"ל להגיע לביקור בתקופת הקורונה. על פי הסקר, 64% מהמשיבים תומכים במתן אפשרות ליהודים לבקר את משפחותיהם בארץ בהתאם למגבלות, ו־58% מהמשיבים סבורים שמניעת ביקוריהם של יהודים בארץ בתקופת הקורונה פוגעת ביחסינו עם יהודי התפוצות.

יו"ר הליכוד העולמי ושגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון הגיב לפרסום הסקר: "שנת 2021 נחתמה כשנה בת כמה שיאים שליליים בכל הקשור לגילויי אנטישמיות. מבצע 'שומר החומות' בעזה בחודש מאי והתפשטות נגיף הקורונה הם הסיבות המרכזיות לכך שהשיח האנטישמי החמיר ברשתות החברתיות מבעבר. מרבית הישראלים חושבים בצדק שיש מקום לפעולות נוספות של ממשלת ישראל ומדינות העולם כדי להילחם בתופעת האנטישמיות, ולכן נדרש ליישם אסטרטגיה ברורה, הן בפן החינוכי־הסברתי והן בחקיקה הדורשת ענישה ואכיפה הדוקה נגד אלו המבצעים פשעי שנאה".

דני דנון (צילום: חיים צח לע''מ)
דני דנון (צילום: חיים צח לע''מ)

דנון מוסיף: "תוצאות הסקר מדגישות כי ישראלים רבים נוטים להביע סולידריות כלפי יהודים וחושבים שצריך לאפשר הקלות מיוחדות ליהודים המעוניינים לבקר בישראל. אני קורא לשר הבריאות לייצר באופן דחוף מתווה שיאפשר ליהודים להגיע לבקר בישראל, גם בתקופת הקורונה ובכפוף למגבלות, וכך למנוע פגיעה נוספת בקשר המיוחד עם יהדות התפוצות."

אמריקאי הכי אחי ישראלי | בת גלים שער

הם ישראלים לכל דבר, אבל לא רק... הם גם אמריקאים לכל דבר. אפשר לפגוש אותם בכל מקום ברחבי ארה"ב. מיליון ישראלים החיים על מזוודות במשך שנים ספורות, עשור, שני עשורים ולעתים אפילו הרבה יותר. חשוב להם להיקרא "ישראלים", הם שומרים על העברית שלהם ועל החיבור למדינת ישראל, מחפשים את הדומים להם, אך מסרבים להיקלט בתוך הקהילה היהודית האמריקאית המתקבצת סביב מוסד בית הכנסת.

הקהילה היהודית המקומית המתגוררת בארה"ב זה שנים מתנהלת במסגרת קהילתית דתית: אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיבים, כל זרם לפי נוהג התפילה בקהילתו, אך בני הקהילה אינם מוצאים את עצמם במסגרות אלה. מבחינתם, האלמנט הדתי בבית הכנסת נראה שונה, לא מוכר ולעתים נתפס כמיותר, כיוון שבמשך חייהם בישראל לא נדרשו לו ולא הרגישו צורך בו. רובם חיים בתחושה שהם אוטוטו חוזרים, אבל הם לא פה ולא שם. פיזית הם מתגוררים שם, אך לבם מבקש להיות פה לחלוטין.

הם מעודכנים בכל המתרחש בישראל, כמו חדשות, פוליטיקה וספורט, ומגבשים דעה על כל נושא ועניין בארץ. המדינה והקשר שלנו איתם חשובים להם מאוד. חלקם משקיעים ממיטב זמנם וכספם בחינוך יהודי לילדיהם ומקפידים להקנות להם את השפה העברית, לדאוג לקיומה של אווירת חגים לפי לוח השנה, לשלוח את ילדיהם לתנועת נוער חינוכית ישראלית ועוד.

חזרתי לפני שבועות ספורים ממשלחת מטעם ההסתדרות הציונית לארה"ב, ובמסגרתה נפגשנו עם מספר קהילות של ישראלים בניו יורק. עמדתי בהשתאות ובהערכה מול הורים המשקיעים שעות רבות בחינוך יהודי לילדיהם, ולא יכולתי שלא להרהר בשאלה אם היו משקיעים כך בחינוך ילדיהם לו היו נשארים בארץ. אולם, רובם אינם משכילים אפילו לעשות זאת. מרבית הדור השני, ילדיהם של ישראלים אלו, גדלים כאמריקאים לכל דבר. חלקם הגדול אינו יודע עברית, אינו מכיר את מנהגי החגים ואינו מחובר למדינת ישראל.

הקשר בין מדינת ישראל ליהודים בכל רחבי העולם, לרבות הדור השני של הישראלים, הוא בעל משמעות אסטרטגית ארוכת טווח, ולכולנו חשוב לטפח ולחזק קשר זה עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי. ואומר את האמת – אני מודאגת. כמיליון ישראלים חיים בארה"ב, מחציתם בניו יורק. זאת אחריותנו לחבור אליהם ולגרום להם להתחבר אלינו. זאת השליחות של הדור שלנו, עכשיו יותר מתמיד.

הכותבת היא יו"ר עמותת Sonshine