ב”סלון יווני”, אחת המסעדות היווניות הראויות בישראל, מופיע בימי ראשון זמר ישראלי שמפליא בצלילי הבוזוקי (ליתר דיוק, צלילי פלייבק שמנגן בוזוקי), ובמבטא יווני מרשים מצליח לכבוש את הקהל שרוקד איתו לכל אורך הערב, ממש כמו בטברנה ישנה בסלוניקי.

את התפריט יצר השף גיא פרץ, אחד המוכשרים והצנועים בישראל. בעבר אכלנו במסעדות שלו באזור אשדוד והתענגנו על כל ביס. הפעם אנחנו נתקלים בו בחזית - את מלאכת הבישול הוא משאיר לטבחים שעובדים איתו, לדבריו, במשך שנים רבות. כאן הוא על תקן מארח: מתהלך הלוך ושוב עם אוזנייה, מארגן, מסדר, סוגר פינות, מחליק כיפים ללקוחות קבועים. האם לא צריכים את היד שלו במטבח? תכף נגלה.

התפריט עשיר. כל כך עשיר, שזה מבלבל. עשרות רבות של מנות, בקטגוריות מבולבלות, והבחירה קשה. פרץ יצר תפריט שיגרום לכם להתגרות מכל דבר, ואכן זו המטרה כאן - לחלוק עם חברים מנות רבות, בינוניות בגודלן, ביס פה, ביס שם, ולטעום קצת מכל דבר.

באופן מפתיע, דווקא קציצות הכרישה, הפחות פוטוגניות, כבשו אותנו מעל לכל. כאן הן מעורבות בזוקיני: הן עדינות, עשירות ומתמוססות בפה, מוגשות על גבי צזיקי יווני וסלסת עגבניות (55 שקלים). הצזיקי כשלעצמו מוגש גם בנפרד, מבוסס על יוגורט סמיך ועשיר כמו ביוון, עם מלפפונים, שום ושמיר, וכאן גם מוסיפים לו אורגנו מטוגן (34 שקלים). חיבבנו גם את קרפצ’יו הסלק הצלוי, שמוגש עם נטיפי סקורדיליה, לאבנה שקדים וויניגרט דבש, במחיר שהוא מעל לפופיק (68 שקלים), ועדיין, טעים בטירוף.

זה המקום להעלות סימן שאלה לגבי המחירים הגבוהים ברובם: 74 שקלים לשני סיגרים מטוגנים של לוקוס בצ’ילי? גם אם המסעדה ממוקמת בתוך מתחם סי אנד סאן היוקרתי, זה עדיין תמחור גבוה מדי.

שתי מנות דגים טעמנו כאן, ומחירן דווקא סביר. את האחת חיבבנו מאוד - נתחי לברק צלויים בעדינות על משוויה עם שקדים ולימונים כבושים (109 שקלים); את השנייה פחות - חרב סופלאקי, כך היא קרויה. למעשה, מדובר בשיפוד עם קוביות מוסר ים וירקות גריל, במנה שהיא די סתמית למסעדה איכותית כזו (119 שקלים).

ולגבי המלצרים: דווקא במסעדה ברמה גבוהה, שמכוונת גבוה, המלצרים הם בני 17־18, כאילו מדובר באולם אירועים. כל הבנתם בתפריט מסתכמת ב”וואלה, טעים מאוד”; הם לא יודעים לספר על חומרי הגלם ועל אופן ההכנה; ואולי מאכזב מכל - לא קשובים ללקוחות. לכל אורך הארוחה לא נשאלנו, ולו פעם אחת, אם טעים לנו, שלא לומר שבסך הכל רצינו מלח ולא היה עם מי לדבר. אולי היינו צריכים לדבר בשפתם: בום בום או טקה טקה. 

“סלון יווני", הרצל רוזנבלום 12, מלון ווסט תל אביב, 050־7740025 (כשר)

איזה ג'וי

בזכות המגוון, הגמישות והאיכות: תענוג להזמין הביתה משלוח מרשת ג'ויה, גם אם במנות אין חידושים מסעירים או תעוזה יצירתית יש רשתות שפשוט תענוג להזמין מהן משלוח הביתה. כזו היא רשת “ג’ויה”, משתי סיבות עיקריות: האחת, יש בה מגוון מעורר קנאה, שמתחשב בכל בני הבית (טבעונים, רגישים לגלוטן, חובבי מזון בריא), ובמיוחד בילדים.

למרות היותה מסעדה איטלקית, היא מציעה גם שניצל וצ’יפס. רק שף שהוא אב לילדים יכול ליצור תפריט גמיש כזה, ועל כך שאפו; השנייה, המנות שם קולעות, אחת־אחת. אין בהן חידושים מסעירים או תעוזה יצירתית, אבל הן מבוססות על חומרי גלם איכותיים, טעימים דיים, ומגיעות בפרזנטציה נהדרת.

הארנצ’יני יפהפיים: כדורי האורז מעורבבים כאן עם מוצרלה וגבינת פרמז’אנו, וכל שנותר הוא לטבול אותם ברוטב העגבניות המצורף ולהישען לאחור. כל כדור מלמיליאן (45 שקלים). גם פילה הדניס מרשים: כאן הוא מוגש על מצע של ניוקי מענג בחמאת עגבניות, מקושט בברוקולי, אפונה, פטרוזיליה וגבינת ריקוטה – מנה שיש בה קצת מכל דבר, קצת מושחתת וקצת בריאה (118 שקלים). גם השניצל לגמרי לא נופל מהמנות האיטלקיות: נדיב בגודלו, מוגש עם פירה (67 שקלים).

לא טעמנו מתפריט החורף, אבל יש כמה מנות ששמנו עליהן עין, למשל מרק פורצ׳יני וערמונים, עם קציפת פרמזן ושמן כמהין; קלצונה שפונדרה - בשר צלעות מפורק, צ’ילי, עגבניות ואורגנו, סלסת עגבניות וסלטון ארוגולה; ואנלוטי לחי עגל ברוטב עגבניות, שרי אדום, צ׳ילי גרוס, ציר בקר וברוקולי. 

“ג'ויה", סניפים בתל אביב, הרצליה, רעננה, ראש פינה, נתניה וירושלים

מסעדת ''גויה'' (צילום: פרטי)
מסעדת ''גויה'' (צילום: פרטי)

עסק ביס

רגשות מעורבים ליוו את הנסיינים הטבעונים שלנו השבוע. מהצד האחד, באפליקציית “תן ביס” מקדישים את חודש ינואר למנות ספיישל טבעוניות מכאלף מסעדות בכל רחבי הארץ; מהצד האחר, לא כל מנה התבררה כשווה.

ברשת בורגראנץ’ מציעים טורטייה טבעונית עם המבורגר טבעוני, חסה, עגבנייה ואלף האיים טבעוני ב־29 שקלים (48 שקלים עם תוספת ושתייה). “הטורטייה טעימה, אבל אפשר היה לשים בה יותר מילוי, היא נראתה מעט מרוקנת”, פסקו הנסיינים. “קוביות הצ’יפס המטוגנות היו קריספיות כמו כל צ’יפס טוב וסטנדרטי, ומה שכבש אותנו היה השוקו־פאי הטבעוני - מתוק במידה, פריך מבחוץ וחם ונימוח מבפנים”.

ב"מקסיקנה" מציעים בוריטו או קערת “ברבקואה” טבעונית הכוללת נתחי בשר מן הצומח עסיסיים ומפורקים ברוטב ברביקיו, אורז ליים, פריחולס, פיקו דה גאיו, כרוב מקסיקני ואיולי כוסברה ב־54 שקלים. “מדובר במנה ענקית”, אמרו הנסיינים. “ה’בשר’ הטבעוני היה נדיר, גם בטעם וגם במרקם. שאר המרכיבים במנה, כמו האורז והירקות, אנמיים יחסית”.

להשיג במסגרת חודש הטבעונות באפליקציית ואתר “תן ביס”. 

בורגראנץ' טבעוני (צילום: פרטי)
בורגראנץ' טבעוני (צילום: פרטי)