הפזמונאי והמשורר יורם טהרלב הלך הבוקר (חמישי) לעולמו בגיל 84, לאחר מאבק במחלה קשה. ארונו של טהרלב יוצב מחר ב-10:00 באולם מסקין בתיאטרון הבימה בתל אביב, והקהל יוכל לעבור על פני הארון.

טקס האשכבה יחל ב-11:00 במסקין. בשישי הבא יתקיים בתיאטרון הבימה אירוע לזכרו בהשתתפות אמנים רבים, בהם ירדנה ארזי, אילנית, הגבעטרון ועוד.

יורם טהרלב בשנת 1988 (צילום: גרי אברמוביץ)
יורם טהרלב בשנת 1988 (צילום: גרי אברמוביץ)

טהרלב היה אחד מהמשוררים והפזמונאים המבריקים והמשפיעים בתרבות הישראלית. הוא כתב מספר רב של שירים ופזמונים, רבים מהם לפסטיבלים ולתחרויות שונות, כולל לפסטיבלי הזמר ולאירוויזיון. בין שיריו נמנים שירי להקות צבאיות כמו "עוד לא תמו כל פלאייך", "קום והתהלך בארץ", "אל הנח"ל".

השיר "גבעת התחמושת" בלחנו של רוזנבלום הוא בין השירים שהשאירו את רישומם בזכות תיאורו האותנטי של הקרב על גבעת התחמושת במלחמת ששת הימים. "היֵה לי חבר היֵה לי אח" בלחנו של רוזנבלום הוא שיר על אחוות לוחמים והשיר "הבלדה על יואל משה סלומון" בלחנו של חנוך ובביצוע אריק איינשטיין, שמתחיל במילים "בבוקר לח בשנת תרל"ח", הוא תיאור אפיזודה בהיסטוריה של ארץ-ישראל.

וכן קלאסיקות פופ ורוק כמו "אינך יכולה" של החלונות הגבוהים ו"יעלה ויבוא" ששר גידי גוב או"חשמל זורם בכפות ידיך" של רותי נבון. כמו כן, מיטב אמני ישראל ביצעו את שיריו, יהורם גאון, חוה אלברשטיין, הפרברים, ירדנה ארזי, מתי כספי, אילנית, הדודאים ורבים אחרים.  

טהרלב נולד וגדל בקיבוץ יגור, לסופר והמשורר חיים טהרלב. בעת שירותו הצבאי שימש כתב בעיתון "במחנה גדנ"ע" ולאחר מכן שימש כעורך עיתון זה ו"במחנה נח"ל".

יורם טהרלב (צילום: אריק סולטן)
יורם טהרלב (צילום: אריק סולטן)

במשך שנים רבות עבד כעורך בהוצאה לאור של משרד הביטחון. הפזמונאי רבה להופיע בפני קהל בסיפורים ובשירים מפרי עטו בלוויית זמרת, בתוכניות כמו "וטהר ליבנו" ו"קום והתעלף בארץ". למשל בעת מגפת הקורונה, המשיך טהרלב לפרסם סיפורים ושירים פרי עטו עם פן הומוריסטי, כדוגמה, פואמה לכנרת.

לפני כארבעה חודשים בלבד התראיין היוצר ב"מעריב" וסיפר כיצד הפרשנות שלו לפרשת השבוע הפכה אותו לכוכב רשת: "זה תחום מעניין, שריתק אותי עוד מילדותי". טהרלב סיפר אז גם על הבחירה להפסיק לכתוב שירים: "היה מספיק לי. מיציתי. התחומים האחרים של הספרים והיהדות עניינו אותי יותר ומתאימים יותר לגיל שלי".