בשבוע האחרון קיבלתי לידיי מכונית סופר־מיני, סופר־סופר בעיניי, שיש לי איתה עבר והווה - סיאט איביזה. אבל לא סתם איביזה, אלא איביזה ברמת אבזור FR, עם מנוע 1.5 ליטר בהספק של 150 כ"ס. תמיד הייתה לי חיבה לאיביזה, ובכלל, יש לי חיבה למכוניות מהקטגוריה הזו, אולי כי הן משרתות אותי ואת צרכיי באופן הטוב ביותר. ב־2018 הייתה לי חיבה כה גדולה אליה, עד שהחלטתי לרכוש אחת חדשה (ידנית!) עם מנוע 1,000 סמ"ק. ההחלטה הגיעה בעידוד בן הזוג, שהחליט שאחרי שנתיים של התחבטויות הגיע הזמן שלי להחליט (והוא יודע כמה זה קשה לי), איזה רכב קונים למשפחה הקטנה שלנו ליומיום, או במילים אחרות, באיזה רכב אני בכבודי ובעצמי אסיע את הילד מהבית למסגרות ומהמסגרות הביתה, ואעשה קפיצות לסידורים בין לבין.

מול עיניי עמדו פרמטרים כמו שימושיות, ביצועים, מחיר, אמינות והחשוב ביותר - עלות מול תועלת. נתוני צריכת דלק פחות עניינו אותי, סחירות הרכב בשנים הבאות (כמה קל יהיה למכור אותו, ולמכור במחיר טוב), שמירת מחירון (בהמשך לפרמטר הקודם) וכו'. מה גם שהאיביזה עונה גם על אלה. והנה, לפני שאני כותבת על מבחן הדרכים שהיה, ועל מתיחת הפנים שהאיביזה החדשה עברה, אני יכולה לומר שמדובר באחת המכוניות המצטיינות בשוק בהשוואה של עלות הרכב מול התועלת שהרכב יעניק לכם. ומותג סיאט בכלל, כמו סקודה בעשור האחרון, מפתיע מאוד לטובה.

סיאט איביזה עברה השנה מתיחת פנים של הדור החמישי במספר (שהושק בארץ בסוף 2017), דור שהביא לנו איביזה אחרת - בוגרת, מתקדמת ומאובזרת יותר, עם ממדים מרווחים יותר, שהכניסו אותה לגמרי לתוך שיקולי הקנייה של משפחות קטנות, בנות שלוש–ארבע נפשות. את מנועי הטורבו הרגיזים החליפו מנוע ליטר וליטר וחצי מודרניים וחסכוניים יותר, וכאמור, גם יותר אבזור נוחות ובטיחות.

בנובמבר האחרון, צ'מפיון מוטורס, יבואנית סיאט לישראל, החלה בשיווק הגרסאות המעודכנות של הרכב. עדכון הכולל שינויים חיצוניים קלים, כמו הכיתוב החדש על תא המטען בפונט כתב יד, עיצוב חדש לחישוקי הגלגלים, לוגו בכרום מט ותוספת של פנסי ECO LED (כסטנדרט). גרסת ה־STYLE מציעה בנוסף חלונות אחוריים מושחמים וחישוקי סגסוגת 15 אינץ', והגרסה הנבחנת, גרסת ה־FR מוסיפה גם סאן־רוף, חלון גג פנורמי חשמלי, פנסי LED אחוריים וקדמיים FULL LED, אגזוז בעיצוב ספורטיבי וחישוקי סגסוגת 18 אינץ'.

תא הנוסעים גם זכה להתחדש, במראה ובאיכות החומרים. יש מערכת מולטימדיה חדשה עם מסך "צף" גדול, מגע, בגודל 9.2 אינץ', מול 8.25 אינץ' בגרסאות הליטר. המערכת החדשה "דוברת עברית", וכוללת ממשק גרפי חדש, שקיים בכלי רכב נוספים בקבוצה. ככל שאני נתקלת בממשק הזה יותר, אני מבינה כמה הוא לא נוח ולא אינטואיטיבי לשימוש. מעין חיבור של ממשק על ממשק, שיוצר חוסר זרימה וסיבוך במעבר בין הגדרות ואופציות (לדוגמה, מעבר מאפליקציית ווייז למדיה/רדיו). כן, אפשר לומר שיש הרבה מאוד מידע למשתמש. רובו מידע שימושי, הכולל הסברים קצרים על מערכות הנוחות ובטיחות בסיאט איביזה.

סיאט איביזה (צילום: סיאט איביזה)
סיאט איביזה (צילום: סיאט איביזה)

כשנכנסים פנימה אל תא הנהג, מבחינים בשינוי גדול. האיביזה המעודכנת, אחרי מתיחת הפנים, אלגנטית, יפה ונעימה יותר לשהייה. זו זוכה להגה חדש, מעוצב יפה וגם שימושי, שעליו מתגי תפעול חדשים, וגם פתחי אוורור מעוצבים חדשים. במעלה רמות הגימור מתווספת מערכת FULL LINK, לחיבור האפל קאר פליי, בקרת אקלים מפוצלת טובה, פתיחה והנעה ללא מפתח, נגיעות עור בהגה, ידית הילוכים ובלם היד, ומערכת השמע זוכה לשישה רמקולים מצוינים, המספקים צלילים מפתיעים באיכותם, במקום ארבעה רמקולים, בגרסת הליטר הפותחת. בגרסת ה־FR הנבחנת, ישנם כל אלה ויותר, כמו תאורת אווירה אדומה יפהפייה, שמוסיפה המון אופי לרכב עם רדת הערב, ומצבי נהיגה כה מתבקשים, ברכב הצעיר ברוחו, ועל כן, מחירה מטפס עד ל־124,900 שקלים.

מול גרסאות מנוע ה־1.0 ליטר TSI (טורבו) עם הספק של 110 כ"ס ותיבת הילוכים DSG אוטומטית, ניצבת גרסת ה־FR עם מנוע 1.5 ליטר TSI (טורבו), בעל הספק של 150 כ"ס, ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ, המשודך לתיבת 7 הילוכים (DSG), ובעלת האצה מ־0 ל־100 קמ"ש ב־8.2 שניות. הנתונים הטכניים האלה יכולים לזקק לכם את התחושה בנסיעה ברכב - איזו הרגשה נותנים 150 כוחות סוס, על רכב במשקל 1,200 קילו. אני אענה, הרגשה מצוינת. כבר בהאצות הראשונות, טרם העברתי למצב נהיגה ספורט, או השתמשתי בשיפטרים להעברת הילוכים ידנית מאחורי ההגה, התחושה היא של מטוס קטן ונמרץ. ללא השהיות גיר או מנוע, זכיתי לזינוקים כה מהנים, עד שנמלאתי קנאה על כך שזו אינה האיביזה הפרטית שלי.

האיביזה FR “נטועה בקרקע" בנסיעה, ומהנה מאוד לתמרון עירוני ובינעירוני, כמו כל אחיותיה לדגם ולמותג. אהבתי את ההגה שלה ואת התחושות שהיא מספקת לי, גם אם היא לא מצטיינת בשיכוך מהמורות (7.5 מ־10), או בבידוד רעשים (7 מ־10). יש גבול למה שרכב בקטגוריה שלה וברמת המחירים שלה יכול לספק. ועדיין, היא מספקת המון. חִשבו על כך שיש רכב שמתאים למשפחה קטנה, שיכול להכיל שלושה בוסטרים בסיסיים מאחור, או שני מושבי בטיחות מלאים, זוג מבוגרים מלפנים, נפח של 355 ליטר בתא המטען מאחור, ומסביב, אבזור נוחות ובטיחות בסטנדרט גבוה, בפחות מ־100 אלף שקלים (לגרסת הליטר, 110 כ"ס).

האיביזה, אחרי עדכון "אמצע החיים", מצוידת במערכות בטיחות אקטיביות, כמו ניטור מרחק מלפנים, בלימה אוטומטית בעת חירום, זיהוי הולכי רגל, מערכת להתרעת עייפות הנהג, מערכת המסייעת במניעת תאונות משניות, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, שאותה אני מדרגת במקום לא גבוה, יש טובות ממנה, בקרת שיוט אדפטיבית, וברמת הגימור FR ישנם גם מצלמת חניה אחורית וחיישני חניה קדמיים ואחוריים.

חדשות ואירועים

דלק מוטורס, יבואנית BMW לישראל, החלה בשיווק הקרוסאובר החשמלי, “ספינת הדגל" הטכנולוגית הייחודית החדשה של המותג, ב.מ.וו iX (בצילום למטה). מדובר בדגם הראשון המבוסס על פלטפורמה חדשה, מודולרית וניתנת להרחבה, שעליה תתבסס קבוצת ב.מ.וו גם בעתיד. הקרוסאובר החשמלי החדש משווק עם הנעה כפולה, בשתי גרסאות מנוע בעלות הספקים גבוהים, ארבע רמות גימור וטווח נסיעה חשמלי של עד 600 קילומטר, החל מ־559 אלף שקלים. לרגל ההשקה, הקימה היבואנית מיצג מיוחד בקומת הגג של אולם התצוגה המרכזי בתל אביב, שיהיה פתוח לקהל במהלך חודש ינואר.

ב.מ.וו iX (צילום: BMW)
ב.מ.וו iX (צילום: BMW)

חברת צ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן בישראל, החלה בשיווק פולקסווגן טיגואן Allspace. רכב הפנאי המרווח, בעל שבעה מקומות ישיבה, יגיע בשתי גרסאות מנוע חדשות בנפח 1.5 ליטר, שיצטרפו לגרסת המנוע הקיימת (2.0 ליטר), שהושקה לראשונה בישראל. הטיגואן "אולספייס" משווק עם חבילת אבזור בסטנדרט גבוה, חלקה מסגמנטים גבוהים יותר, הכוללת מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות. מחיר הטיגואן Allspace יחל ב־184,900 שקלים לרמת הגימור Elegance, ומחירה של רמת הגימור Elegance Plus יעמוד על 209,900 שקלים בתוספת אגרת רישוי בסך 2,407 שקלים.