בשבוע שעבר טעמנו קמצוץ מאוצרות הטבע והתרבות של הערבה הדרומית, אחד האזורים היפים בארץ שתמיד גורמים לי להתפעל מיופיו של הטבע וכוחו של האדם. המרחב המדברי, שלעתים נראה אינסופי, מזמן למטיילים המון הרפתקאות. אך בעוד אנו קופצים לביקורים אחת לזמן מה כדי להכיר עוד מסלול ואטרקציה, יש מי שבחר להקים כאן חיים ולהפריח את השממה. השבוע נתמקד במקומות הייחודיים של הערבה הדרומית, שיצרו יש מאין והקימו חקלאות משגשגת שממנה תוכלו ליהנות.

קיבוץ נאות סמדר

זו אומנם עדיין לא הערבה, אבל על כביש 40, בסמוך לצומת שיזפון, תוכלו לראות מקרוב מיהם אותם אמיצים שהחליטו לקרוא למדבר בית והקימו קיבוץ מתוך אידיאולוגיה ואהבת האדמה. הקיבוץ הוקם ב־1989, על שמה של סמדר ספרא, אחת מהמייסדים. הראשונים שהגיעו ובנו את המקום היו קבוצת חברים שהכירו בירושלים. מה שהעסיק אותם באותם ימים היה תפקידו ועתידו של האדם במרחב. כאן הם הקימו למעשה אואזיס שבלבו חקלאות אורגנית, מחזור, בנייה תואמת מקום וכל מה שקשור באקולוגיה.

כבר בכניסה לקיבוץ לא תוכלו להתעלם מהשלווה והרוגע שאופפים את המקום, מהשטחים הירוקים ומהמגדל הוורוד שכמו קורא למבקרים להגיע אליו. המגדל הוורוד, שאי אפשר לא לתהות על קנקנו, הוא למעשה בית האומנויות של הקיבוץ שנבנה במשך כ־15 שנים על ידי חברי הקיבוץ. המגדל, שבמבט ראשון הזכיר לי את הטאג' מהאל, הוא למעשה מגדל צינון שמנטר את החלל באמצעות אידוי מים וצניחת אוויר קר. מלבד קירור המקום, בראש המגדל יש מרפסת תצפית עם נוף פנורמי.

בבית האומנויות יש גלריות ובתי מלאכה שבהם עובדים אומני זכוכית ועץ, קדרים, צורפים וציירים. את העבודות שלהם הם מציגים בחנות גלריה משותפת שנמצאת במפלס התחתון של המגדל. כמו כן, המבנה מוקף בגנים יפהפיים, שבהם תוכלו לשוטט וליהנות מהשלווה.
נוסף לכך יש בנאות סמדר יקב מצוין, שמייצר יין וסיידר. למעשה בקיבוץ נמצא כרם היין הדרומי ביותר בישראל, ובשל התנאים האקולוגיים הם בוצרים את הענבים כחודשיים לפני מה שנהוג בצפון הארץ למשל. מאחר ששמש לא חסרה כאן, הענבים שלהם מאוד מתוקים, ולכן היין שמופק מכיל הרבה אלכוהול. יינות הקינוח שלהם הם יינות הדגל של היקב, וניתן למצוא אצלם יין מוסקט קלאסי, מוסקט שמש שבילה חצי שנה בחבית "שנשכחה" בשמש והוא עשיר בטעמי דבש, פורט עם 22 צמחי מרפא, יין תוסס, יינות לבנים ואדומים, ואפילו סיידר אלכוהולי.

יקב נאות סמדר (צילום: מיטל שרעבי)
יקב נאות סמדר (צילום: מיטל שרעבי)

אם התאהבתם במקום ולא תרצו להיפרד, יש בקיבוץ 18 חדרי אירוח המשקיפים אל הנוף הפתוח והשדות החקלאיים. החדרים נבנו בבנייה אקולוגית ומשתלבים היטב עם המרחב המדברי. לכל חדר יש מרפסת אישית עם פינת ישיבה וגינת צמחי תבלין. במתחם יש גם מטבח משותף ומאובזר וחדר אוכל משותף שבו מוגשות ארוחות לפי הזמנה מראש.

אם אתם מגיעים למקום, תוכלו לצאת לסיור עצמאי שכולל ביקור בבית האומנויות, תצפית, צפייה בסרט על אודות הקיבוץ וביקור ביקב הבוטיק האורגני שלו, שכולל טעימות יין.  

מתי: ראשון־חמישי 10:00־14:30, שישי - 9:30־12:30.
מחיר: 30 שקלים, לבני 12 ומעלה.
פרטים נוספים: אתר נאות סמדר.

 לא הרחק מהקיבוץ, גם כן על כביש 40, נמצא פונדק נאות סמדר. הפונדק הוא נקודת עצירה מומלצת לכל מי שעובר במקום ורוצה לטעום מעט מהתוצרת המקומית. התפריט במקום כולל ארוחות צמחוניות, קינוחים, קפה ומיצים אורגניים, שמהם תוכלו ליהנות בחצר הקסומה של הפונדק. כמו כן, בכניסה לפונדק יש חנות שמציעה מוצרים אורגניים תוצרת נאות סמדר.
מתי: ראשון־חמישי17:00־7:00 , שישי עד 15:00, שבת 17:00־11:00.

שף השמש

בלב הפרדסים והמטעים של קיבוץ אליפז תמצאו את "שף השמש" ב"חממת 5 החושים", חממה עונתית שפתוחה לקהל בין החודשים אוקטובר למאי. את המקום מפעיל אביאל פיפמן, אדם עם תשוקה גדולה לאדמה ולערבה. החממה נמצאת אומנם באזור החקלאי של אליפז, אך היא פועלת בעיקר למטרות תיירותיות ומציעה סיורים מודרכים למטיילים וללנים באזור.

שף השמש (צילום: מיטל שרעבי)
שף השמש (צילום: מיטל שרעבי)

הביקור בחממה אורך כשעה ומציע הזדמנות נפלאה ללמוד מעט על חקלאות בכלל ועל חקלאות מדברית בפרט, ולהבין מאין הירקות שלנו מגיעים. הסיור שמוצע למבקרים כולל הסבר על החממה, הירקות והצמחים שגדלים במקום, קטיף של צמחי תבלין וטעימה מהתוצרת בחווה (מלפפון, פלפלים, עגבניות שרי, חסות, כרובית, צנוניות, קולרבי וברוקולי). אחת מהאטרקציות של החממה היא "שף השמש" - מעין תנור שבנוי על צינורות אפייה מזכוכית. הצינורות מתחממים מאור השמש - והם יכולים להגיע לטמפרטורה של 200 מעלות. את התוצרת שקוטפים במקום אפשר לחתוך, לתבל ולהכניס בעזרת מגש ארוך אל הצינורות. בסוף תוכלו ליהנות מאנטיפסטי מעשה ידיכם.

חוץ מזה, במתחם יש פינות ישיבה מוצלות, טרקטור מגניב שהילדים בוודאי יאהבו, תה מדברי ודוכן של תוצרת מקומית.  
מתי: כל יום 10:00־14:00, הדרכה בכל שעה עגולה.
מחיר: 38 שקלים לאדם מגיל שנתיים, בהרשמה מראש באתר קיבוץ אליפז.

תה בשף השמש (צילום: מיטל שרעבי)
תה בשף השמש (צילום: מיטל שרעבי)

שף במדבר

טרנד הפודטראקים לא מדלג על הערבה, וגם כאן תוכלו למצוא את הפודטראק הנייד היחיד בערבה הדרומית, שאותו מפעיל חבר קיבוץ אליפז, השף רוברט ביטון. רוברט נודד עם הפודטראק שלו בין יישובי הערבה הדרומית ומציע תפריט בשרי, שכולל המבורגר, המבורגר מפורק בטורטייה ושווארמה מעוף, וגם המבורגר סלק לטבעונים. הכריכים של ביטון מצוינים, עשירים בטעמים ומוגשים ברוחב יד. את הכישרון שלו לבישול הוא שאב ממטבח אמו בילדותו. מאוחר יותר הוא השתלב בתחום הקולינריה ועבד עם שפים מוכרים ובמסעדות מצליחות, בהן מסעדת "קרן" ו"התרווד הוורוד".
מחיר: 45־55 שקלים.
פרטים נוספים: 053־7710006.

פודטראק (צילום: מיטל שרעבי)
פודטראק (צילום: מיטל שרעבי)

דנה'לה - אירוח ביתי

טרנד נוסף, שממנו תוכלו למצוא קצת יותר, הוא חוויית האירוח הביתי. בתקופת הקורונה החלה לשגשג באזור הערבה חוויית האירוח האינטימי, כששפים ובשלנים מקומיים החליטו לפתוח את ביתם למטיילים. דנה תורג'מן מבאר אורה היא אחת מהן. דנה, שעברה להתגורר בערבה הדרומית לפני כשנתיים עם בעלה וילדיהם, אומנם גדלה על המטבח הרוסי, אך מציעה ארוחות מרוקאיות אותנטיות. את סגנון הבישול המרוקאי היא למדה מחמותה, וכיום היא מציעה ארוחות עם תפריט ותפאורה של משתה מרוקאי.
מחיר: 100־120 שקלים למבוגר, 50 שקלים לילד, בהזמנה מראש.
פרטים נוספים: 054־9452060.

חגיגה מרוקאית אצל דנה תורג'מן (צילום: מיטל שרעבי)
חגיגה מרוקאית אצל דנה תורג'מן (צילום: מיטל שרעבי)

פונדק יטבתה

אם לא עצרתם בפונדק יטבתה מאז הטיול השנתי, הגיע הזמן לשנות את המצב. הפונדק הוותיק עבר לאחרונה מיתוג מחדש, והוא אף התחדש במרכז מבקרים חווייתי שבו מוצג סיפורו של קיבוץ יטבתה בארבעה ביתנים חווייתיים: קיבוץ ומחלבה, עולם המדבר, אנרגיה מתחדשת וחוויית רפת.

סודה ביטבתה (צילום: מיטל שרעבי)
סודה ביטבתה (צילום: מיטל שרעבי)

יטבתה (צילום: מיטל שרעבי)
יטבתה (צילום: מיטל שרעבי)

אחרי שתלמדו מעט על הקיבוץ המשגשג, שמוכר לנו בעיקר בזכות מותג מוצרי החלב המצליח, תוכלו להתפרע עם מנה של ג'לטו איטלקית, שמיוצרת מדי יום במקום מחלב שמגיע היישר מהמחלבה. אם אתם נמנעים ממוצרי חלב, תוכלו להתענג על משקה "סודה טעם" - משקה מרענן שמבוסס על סודה ומי תמד (דבש מותסס, קוביית קרח ממיץ סברס, פירות ועשבי תבלין).
מתי: כל השבוע.