הפזמונאי והמשורר יורם טהרלב הלך הבוקר (חמישי) לעולמו בגיל 84, לאחר מאבק במחלה קשה. הזמר והמוזיקאי מתי כספי והקומיקאית והשחקנית רבקה מיכאלי נפרדו מחברם האהוב בכאב רב והתרפקו על זכרונות העבר המשותפים בתוכניתו של גדעון אוקו ב-103FM.

שתפו אותי קצת בתחושות שלכם הבוקר כשהתבשרתם.
מיכאלי: "ב-24 בינואר אשלח פרחים ליורם טהרלב. אני אברך אותו ליום הולדתו. זה מוזר, הוא מת 18 ימים לפני יום ההולדת. חשבתי שיותר מאוחר אני אברך אותו על קבלת פרס ישראל. השנה קיוויתי שזה יקרה, והנה זה לא קרה". 

כספי: "את יורם אני הכרתי כשהייתי חייל. הייתי בלהקת פיקוד דרום, ואז הוא הביא את המילים לשיר 'אני מת', והלחנתי אותם. זה היה למעשה אחד השירים הראשונים שביצענו כשלישיית 'לא אכפת להם'. לאחר מכן, כעבור כמה שנים, שיר שלנו היה בפסטיבל הזמר, שזה 'נוח'. לטעמי לפחות, גולת הכותרת בשיתוף הפעולה עם יורם זה 'בלדה על סוס עם כתם על המצח' שביצעה חוה אלברשטיין".

מיכאלי: "אני זוכרת שקיבלתי אותו לרדיו, שיר ארוך במיוחד. פינינו הכל מסביב כדי שאפשר יהיה לשדר את השיר במלואו". 

רבקה מיכאלי (צילום: פליקס קריס)
רבקה מיכאלי (צילום: פליקס קריס)

היו הרבה מאוד כותבים ויוצרים חשובים במוזיקה העברית, וחלק גדול מהם, שניכם מכירים מקרוב. מה בכל זאת היה מיוחד ביורם טהרלב? בטקסטים שהוא כתב? בפזמונים שהוא חיבר?.
מיכאלי: "אתה יכול לשמוע מ'נוח' ואפילו ב'בלדה על סוס עם כתם על המצח' את הקשר שלו, הלא מובן, למקורות היהודיים. הוא גדל בקיבוץ, אמנם בן של סופר, אבל חילוני לגמרי, מתחבר באורח פלא למקורות היהודיים. זה מתחיל בשירים, וממשיך אחר כך כשהוא נוטש את השירים. 26 שנים לא כותב שיר לביצוע להלחנה. הוא מסתפק במה שהוא כתב עד עכשיו, למעלה מ-1,000. הוא מפגיז אותנו בספרי ילדים ובספרים על המקורות".

יותר מ-1,000 שירים זה מספר משוגע, לא?.
כספי: "זה מספר מפתיע כי אני עצמי לא ידעתי כמה כתבתי, אלא בישרו לי על כך, לפני עוד מעט 20 שנה, שכתבתי מעל 1,000 שירים, מאקו"ם. ספרו אותם. זה באמת מספר קצת הזוי כשחושבים על זה, אבל אני לא שם לב, אני כותב. אני מניח שגם יורם וגם אחרים, הם לא שמים לב למספר היצירות שלהם". 

מיכאלי: "יורם היה עסוק גם בהופעות. הוא הופיע המון". 

כספי: "כן, אני הופעתי איתו גם. היה לנו סיבוב מסוים לפני הרבה מאוד שנים, שהופענו ביחד. הוא סיפר מסיפוריו, ואני שרתי משיריו ומשיריי. שם המופע היה 'מקלחת משותפת'". 

מתי כספי (צילום: משה צ'יטיאת)
מתי כספי (צילום: משה צ'יטיאת)

מיכאלי: "היה לו הומור". 

תספרו לי איזה סיפור שאתם זוכרים מהעבודה עם יורם, מאיזה שיחה איתו, רגע משותף.
מיכאלי: "מחר תשודר שעה שלי איתו מתוך שעתיים שבילינו באולפן ביחד, והוא משעשע, הוא מצחיק, הוא מלא הומור ומלא ידע, והעברית שלו היא לעילא ולעילא. אין הרבה כותבים כאלה". 

מתי, איך כתבתם את השיר 'נוח'?.
כספי: "אני שלחתי מנגינה לוועדה, ואישרו את זה, ואז אמרו לי, 'תתקשר ליורם טהרלב, ותתאמו כדי שהוא יכתוב את המילים'. להזכירך, השנה היא שנת 70 אני חושב. לא היו ניידים, ובוודאי לא מכשירי הקלטה ניידים. לקחתי את השפופרת של טלפון קווי, ואני פשוט זמזמתי לו את המנגינה בטלפון, והוא כנראה רשם מהר מאוד את מספר ההברות או משהו דומה. כעבור כמה ימים הוא שלח לי את הטקסט, שלם לחלוטין". 

רבקה, גם לך הוא כתב.
מיכאלי: "לי הוא כתב את 'בים בם בום'. וילנסקי הלחין את זה חמש דקות אחרי שהטקסט הגיע. הוא אמר לי שהשיר הזה הוא בין הרווחיים שלו באקו"ם".