חודש דצמבר הכריע: השקעה במניות העיקריות בבורסות השתלמה יותר מזו במטבעות הווירטואליים המרכזיים. אך בניגוד לבאז האחרון סביב חברות ההייטק בוול סטריט, עיקר התשואה בטבלת "המרוץ לתשואה" נתקבלה מהמניות של החברות הגדולות הנסחרות בבורסה בתל אביב.
הבורסה המקומית ממשיכה להציג את חוזקתה לעומת שאר הבורסות בעולם, והיא גם זו שהובילה את טבלת "המרוץ לתשואה". מדד ת"א 35 עלה ב־6.13% בחודש דצמבר האחרון והוליד את הרווח הגדול ביותר מבין אפיקי ההשקעה בטבלה – 122 שקל.

לצד התחזקות הבורסה המקומית, גם המשך היחלשותו של סקטור הטכנולוגיה בוול סטריט ניכר, והוא השיא תשואה של 1.14% בלבד בדצמבר, לעומת 26.62% במהלך 2021 כולה – כולל חודש דצמבר. זאת על רקע חזרת השווקים לשגרה, שהובילה חלק מהמשקיעים להוציא את כספם מחברות הטכנולוגיה לעבר הסקטורים הריאליים.

"שנת 2021 הייתה שנת צמיחה עקבית בשוק ההון, וזאת חרף העליות והמורדות שהורגשו בכלכלה הריאלית בשל הקורונה", אומר עו"ד אילן גרזי, שותף בכיר וראש מחלקת שוק ההון במשרד עורכי הדין פרל, כהן, צדק, לצר, ברץ.

"זו שנה שבה גייסו החברות סכום שיא של כ־26 מיליארד שקל בהנפקות והקצאות מניות", ממשיך גרזי, "כאשר כ־10.5 מיליארד שקל מהם גויסו מ־93 הנפקות ראשוניות (IPO’s) – מספר שיא מאז 1993, והיד עוד נטויה.

"עם חזרת העניין בבורסה המקומית בקרב המשקיעים הזרים, שהשקיעו בה כ־9 מיליארד שקל במהלך השנה, אין זה מפתיע שהבורסה בתל אביב ממשיכה לצמוח. כל זאת על רקע גיוסי ההייטק המקומיים, המזרימים כסף פנימה, ולאור החסכונות הרבים של הישראלים, המטים אותם, בין היתר, לשוק ההון המקומי.

"אומנם המסחר בבורסה המקומית רשם תנודתיות רבה, בדומה לשאר העולם, אך השורה התחתונה ממשיכה לזהור מירוק בוהק ולהוביל לחציית שווי שוק המניות את רף טריליון השקלים, לראשונה אי פעם.

"כל זאת, בזמן שהמדדים העיקריים רשמו עליות והגיעו לשיאי כל הזמנים, בהם ת"א בנייה (64%), ת"א בנקים־5 (58%), ת"א־35 ות"א־90, שעלו שניהם ביותר מ־26%, נתון המדגים שיעור עלייה גבוה ממדד MSCI העולמי, שעלה ב־18%.

יש לציין כי לעליות אלה תרמו גם, בין היתר, הימצאות ישראל בחזית המאבק בקורונה מבחינת שיעור המחוסנים באוכלוסייה, לצד ריבית משקית בשיעור 0.1% בלבד ותמיכה נרחבת של המדינה במשק.

"שוק ההון מביט דרוך לעבר שנת 2022 לנוכח הגבהים שאליהם נסקו המניות בשנת 2021, והתחזית היא דווקא לירידה בשל חשש מווריאנטים חדשים שאנו חוזרים ומגלים שעדיין מסוגלים לשבש את פעילות הכלכלה העולמית.

ההערכה היא כי גם נראה בהמשך ירידה מסוימת בכמות ההנפקות החדשות, לצד צמצום מחזורי המסחר במניות הנסחרות בשלל הבורסות בעולם. אף על פי כן, יש גם הצופים התאוששות מסוימת במהלך המחצית השנייה של 2022 ותחילת 2023, לצד המשך זרימת כסף זר לשוק המקומי".

אך הכרעת החודש הראשון של "המרוץ לתשואה" אינה עושה חסד עם סיכום טבלת אפיקי ההשקעה של המרוץ. כך, בעוד שוקי המניות עלו בדצמבר האחרון והובילו את המדדים המרכזיים של הבורסות לתשואות חיוביות, תיק השקעות הדמה שפתחנו נגרר מטה מכובד משקולת התשואה השלילית של המטבעות הווירטואליים: הביטקוין והאתריום, שבדצמבר החלו לתת אותותיהם בכיסי המשקיעים.

עורך דין אילן גרזי  (צילום: תומר יעקובסון)
עורך דין אילן גרזי (צילום: תומר יעקובסון)


שני המטבעות הווירטואליים המרכזיים והגדולים הנסחרים כיום בעולם ירדו במהלך דצמבר האחרון ב־18.76% וב־20.48%, בהתאמה. שער הביטקוין עמד על 46.3 אלף דולר בסוף דצמבר האחרון, וזאת לעומת 57 אלף דולר בסוף החודש החורפי שלפניו, שבו גם רשם שער המטבע שיא של 67.5 אלף דולר ב־8 בנובמבר השנה. עם זאת, בתחילת השנה עמד שערו על כ־29 אלף דולר, ומי שרכש את המטבע אז נהנה מעלייה של 59.65% בערכו.

המטבע השני בגודלו מבין המטבעות הווירטואליים הנסחרים הוא האתריום, שבסוף דצמבר האחרון עמד שערו על 3,682.63 דולר, לעומת 4,631.48 דולר בסוף נובמבר 2021. גם מי שהשקיע בו בתחילת השנה יצא נשכר עת המטבע חווה עלייה של 399.13% משער של 737.8 דולר בסוף דצמבר 2020.

המרוץ לתשואה  (צילום: ללא קרדיט)
המרוץ לתשואה (צילום: ללא קרדיט)


בעוד הביטקוין והאתריום נחלשים, השקל ממשיך להתחזק ולהציג את חוזקת הכלכלה הישראלית אל מול שוקי ארה"ב ואירופה. כך נחלשו הדולר והיורו ב־1.16% וב־1.94% בהתאמה במהלך דצמבר האחרון.

ירידות שערי המטבעות, הריאליים והוירטואליים, הובילו את טבלת "המרוץ לתשואה" להפסד של 846.8 שקל במהלך חודש דצמבר. ההפסד צומצם לסכום של 384.4 שקל בעזרת רווח של 462.4 שקל, שהתקבל מהתשואה שהניבו שוקי המניות.

התחלנו את המרוץ עם השקעת דמה בגובה 20 אלף שקל, ונכווינו מתנודתיות המטבעות הווירטואליים, שנגסה בהשקעה והותירה בידינו כ־19.6 אלף שקל. כל שנותר עתה הוא להמתין עד לחודש הבא, כדי לשוב ולבדוק אם יתהפך המזל של חלק מאפיקי ההשקעה.