לפני כשבועיים הגיש יריב לוין, יו"ר הכנסת לשעבר והיום יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, שאילתה רשמית לראש הממשלה נפתלי בנט, בזו הלשון: "אילו עבודות מתבצעות במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים, מה עלותן, מדוע הן נדרשות ומדוע הן לא בוצעו בתקופת כהונתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. על השאלות נדרש בנט לענות בתוך 21 יום".

האמת על שלושת ה"תחקירים" על גדעון סער

ללא גבולות: צה"ל הוכנס ל"בנק המטרות" של הביביזם

יריב לוין הוא איש רציני. בדרך כלל, קשה לגרור אותו להגחכה עצמית מפוארת כזו. זו התשובה שהוא אמור לקבל ממשרד ראש הממשלה: "הצורך בשיפוץ המעון הרשמי ברחוב בלפור, כמו גם הצורך בביצוע התאמות ביטחוניות למעון על פי הנחיות השב"כ, נקבע כבר בשנת 2018", נאמר בתגובה, "נקבע כי החלופה המתאימה ביותר למגורי משפחת נתניהו בתקופה הזו היא המעון הפרטי בקיסריה".

יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

תחזיקו חזק, עכשיו מתחילה הסאגה הלא תיאמן הבאה: "ראש הממשלה לשעבר דרש כתנאי למגורי המשפחה בתקופת השיפוץ בקיסריה כי יבוצעו תחילה עבודות שונות במעונו הפרטי (ייצוב הבית חיזוק קירות האבן, תיקון שביל הגישה, עבודות חשמל). עבודות אלו נשאו אופי מעורב של תחזוקה והשבחה, והיה צורך אפוא למצוא מנגנון שעל פיו המדינה תישא בהוצאות התחזוקה בלבד, ולא בהוצאות השבחה של הבית. לשם כך נקבע מתווה שקבע שהמדינה תשתתף בעלויות העבודות במעון הפרטי ששיקפו את הוצאות התחזוקה בלבד".

"המתווה, שאושר בידי ראש הממשלה לשעבר, קבע כי המדינה תישא בסכום מקסימלי שלא יעלה על 160 אלף שקל וכי סכום זה יהווה מענה לתנאי שהוצב למעבר מר נתניהו למעונו בקיסריה לצורך ביצוע שיפוץ במעון הרשמי ברחוב בלפור בירושלים. עוד נקבע, כי העבודות יבוצעו על ידי משפחת נתניהו באופן עצמאי ללא מעורבות עובדי מדינה... המתווה אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה והחשכ"ל. בפועל, העבודות במעון בקיסריה בוצעו בחודש אוגוסט 2019... לאחר תחילתן ובהתאם לדו"ח המפקח... שילם המשרד את חלקו בעבודות בסך 162,500 שקל לראש הממשלה לשעבר נתניהו בתאריך 27 בנובמבר 2019 בהעברה בנקאית לחשבונו הפרטי".

והנה הפאנץ': "למרות שהעבודות בוצעו כאמור במעונו הפרטי של ראש הממשלה לשעבר ולמרות שהמדינה שילמה את חלקה על פי המתווה שנקבע, נמנעה משפחת נתניהו מלעבור למעון הפרטי בקיסריה ומנעה בכך את האפשרות לביצוע השיפוץ במעון הרשמי".

הנה זה, במילים פשוטות יותר: העבודות נדרשו לפני שלוש וחצי שנים. משפחת נתניהו ("הגברת") דרשה, כתנאי לפינוי בלפור, שהמדינה תשפץ גם את קיסריה. משפחתו של ראש ממשלה מכהן מציבה למדינה תנאים כדי להסכים לעבור לביתה הפרטי (שחלק ניכר מהוצאותיו ממומן מקופת המדינה) כדי לאפשר שיפוץ חיוני במעון הרשמי. אתם מבינים את זה?

הלאה: המדינה הסכימה לממן את החלק בשיפוץ קיסריה שיוגדר כ"תחזוקה", ולא כ"השבחה", כי אלה הכללים. הוסכם מתווה. משפחת נתניהו התעקשה לבצע את העבודות בעצמה (אף אחד לא יודע מה באמת בוצע, אם בוצע בפועל). הם קיבלו את הכסף. אחרי שקיבלו את הכסף, סירבו לפנות את בלפור. ולכן המקום לא שופץ עד היום.

זאת ועוד: אחד מאנשי התחזוקה במשרד ראש הממשלה סיפר לי אתמול שהוא היה הראשון שהגיע לבלפור אחרי שמשפחת נתניהו פינתה את המתחם. כשסיפרו לו על הסאגה הנ"ל, הוא שאל מדוע בכל זאת הם לא הסכימו להתפנות אחרי השיפוץ בקיסריה. זו התשובה שקיבל: אפי אזולאי (אב המעון בתקופת נתניהו, שמקבל עכשיו את שכרו מהליכוד) שכנע את הגברת, בהקשר מיסטי ש"מי שעוזב את בלפור לא חוזר לבלפור". אז הם לא עזבו.

ועוד משהו: מכיוון שהושג מתווה והיה ברור שמשפחת נתניהו תפנה את בלפור לצורך השיפוץ, רכשה המדינה ציוד רב: מטבח מאובזר מלא, כלים סניטריים, כלים חשמליים, כל מה שצריך כדי לאבזר מחדש את בלפור. הציוד הזה מחליד כבר שנתיים וחצי במחסן במושב אורה. כנראה שלא יימצא לו שימוש. כשיסתיים השיפוץ של בלפור, יצטרכו לקנות הכל מחדש.

שרה נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
שרה נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

כל זה הוא בסך הכל עוד פרק, המי־יודע־כמה, בסדרת החזירויות של המשפחה הזו, שכבר יצאה לכולנו מהאף. השאלה הטורדנית יותר היא זו: אף על פי שהם יודעים את האמת, הם משגרים (כך אני מעריך) את יריב לוין להגיש שאילתה רשמית שכל מה שיכול לצאת ממנה, זו חשיפת אותה אמת, שתחשוף את ערוותם? אין, באמת שאין לתאר.

תגובת הליכוד: "עד מתי תמשיכו לעסוק בפייק ניוז במטרה להסיט את תשומת הלב מלמעלה מ־100 מיליון השקלים שמושקעים בימים אלה מכיסם של אזרחי ישראל בשיפוץ בתיהם הפרטיים של בנט ולפיד ובמעון בבלפור?".

לא ברור מדוע "הליכוד" מגיב במקום משפחת נתניהו, אלא אם כן שתי היישויות הללו אוחדו לאחת.