משרד החוץ הודיע היום (שבת) כי לבן קוג׳יאשוילי, ישראלי בן 22, נהרג אתמול בערב מירי בעיר אלמהטי בקזחסטן, כחלק מהמהומות האלימות במדינה. משרד החוץ, באמצעות המחלקה לישראלים בחו״ל באגף הקונסולרי ושגרירות ישראל בקזחסטן, עומד בקשר עם הוריו הנמצאים בקזחסטן ומשפחתו בארץ, ומסייע בהעברת הגופה לקבורה בישראל. 

משפחתו של לבן עלתה לישראל בשנות התשעים והוא נולד בארץ, גדל והתחנך באשדוד. הוא נסע לפני מספר שנים ללימודי רפואת שיניים במדינה, ועבד במקביל ללימודים בעסקי הנדל"ן. הייתה לו פעילות עסקית גם בישראל. 

עו"ד רוסטיסלב אדלשטיין מאשדוד, חבר של המשפחה המכיר את לבן מילדותו, ספד לו בשיחה עם מעריב וסיפר כי "לבן נורה סמוך לביתו כשנהג לעבודה, ולא היה קשור לשום הפגנה. פתאום נשמע צרור יריות והוא נפגע משני כדורים". הוא ציין כי העבירו אותו לבית חולים, אך שם נאלצו לקבוע את מותו.

מהומות בקזחסטן (צילום: רויטרס)
מהומות בקזחסטן (צילום: רויטרס)

"שני מקומיים שהיו איתו נפצעו קל", אמר והעיד כי הוא עושה את כל המאמצים האפשריים להבאת הגופה ארצה באמצעות מטוס פרטי. בהמשך הודה למשרד החוץ ולסגן ראש העיר אשדוד, אלי נכט, המעורבים אישית במאמצים. אדלשטיין הוסיף: "זה אסון גדול, רק לפני כשנה וחצי נישא לאזרחית קזאחית יהודיה והתגורר עימה באלמאטי, יש להם ילד בן חצי שנה". 

סגן ראש עיריית אשדוד עידכן כי הוריו של לבן, נתן ומרינה, זיהו היום את הגופה. "המצב שם קטסטרופלי, חדרי המתים מלאים, היו שם כחמש מאות גופות. כל המשפחה תחזור לארץ, השאלה מתי", הדגיש, "אנחנו מקווים שיאשרו להם לצאת מהמדינה עם הגופה - רק מטוסי תובלה מורשים לצאת כעת". הוא הוסיף: "אנחנו עובדים מול ראש 'נתיב' נטע בריסקין-פלג שמסייעת ומחכים לאישור. התקשורת עם קזחסטאן קשה - הפילו את  האינטרנט ואין גישה לוואטסאפ, אלא רק לטלפונים לווייניים".

מהומות בקזחסטן (צילום:  REUTERS/Stringer)
מהומות בקזחסטן (צילום: REUTERS/Stringer)

כזכור, אתמול פרסמו במשרד החוץ הודעה בה נכתב כי הם עוקבים מקרוב אחר  הנעשה בקזחסטן ומייחלים לרגיעה והשבת הסדר. "שגרירות ישראל בנור-סולטן ומטה משרד החוץ בירושלים נמצאים בקשר ישיר עם אזרחים ישראלים הנמצאים במדינה במטרה לסייע בידם בזמנים אלה. הקשר הטוב והחזק בין מדינת ישראל לרפובליקת קזחסטן מבוסס על היחסים החמים בין העמים ושיתוף הפעולה הפורה בין הממשלות", נמסר, "כמדינת מפתח במרכז אסיה והמייסדת של פורום CICA לשלום, ביטחון ויציבות אזורית, אנו מייחלים להשבת היציבות והשקט בקזחסטן בהקדם".

ביום חמישי פורסמה אזהרת מסע למבקרים במדינה. "לאור המהומות הקשות המתרחשות בקזחסטן בימים האחרונים וההכרזה על מצב חירום במדינה, פרסם היום משרד החוץ המלצה לאזרחים ישראלים השוקלים להגיע לקזחסטן לנקוט משנה זהירות ולהימנע מביקורים לא חיוניים במדינה. האזהרה כוללת המלצות התנהגות לישראלים וסקר לרישום פרטי ישראלים השוהים בקזחסטן ומעוניינים להעביר את פרטיהם בשגרירות", נמסר אז.