בכל רחבי הארץ הורים לבוגרים עם צרכים מיוחדים נאבקים על מסגרות משמעותיות עבורם עם תום תקופת לימודיהם במערכת החינוך המיוחד והדבר בא לידי ביטוי במיוחד בפריפריה הגיאוגרפית שבה זמינותן של מסגרות כאלה חסרה מאד. בדרום ישנן גם קהילות שנרתמות למטרה.

הוריו של חן כפיר בן ה-22 הנמצא על הקשת האוטיסטית, חיפשו במשך שנים רבות למצוא עבורו מסגרות מתאימות בסמוך לביתם בקיבוץ רביבים. לאחר שבדקו וביררו על תוכניות ואפשרויות קיימות ברחבי הארץ, החלו בהליך להקמת "בית לחיים" עבור בנם בקיבוץ. לאחרונה נחנך המקום בטקס מרגש.

"רצינו שכמו כל בן קיבוץ, חן יוכל להשתלב בבגרותו כאן ברביבים לאחר סיום מסגרתו החינוכית בבאר שבע שהיא עד גיל 21" מספרת אמו של חן, דפנה כפיר-קלינפלד.

חן כפיר (צילום: באדיבות המשפחה)
חן כפיר (צילום: באדיבות המשפחה)


"במשך השנים הטרידה אותנו המחשבה לגבי עתידו ברגע שיסיים את המסגרת החינוכית. פנינו למזכיר הקיבוץ ולאחר מכן בסיוע עמותת 'גוונים' הצלחנו לקדם את הפרויקט. חן וחבריו הם כמו כל אחד בקהילה השלנו – משתתפים בחגים, אירועים מרכזיים בקיבוץ וכדומה ואנחנו מקווים שהבית יגדל ויגיעו אליו עוד דיירים".

"בית לחיים", מתגוררים עם חן עוד שלושה צעירים עם צרכים מיוחדים מהאזור שעובדים בענפים שונים בקיבוץ ויוצאים לפעילויות. בנוסף, יש לכל אחד מהם מנטור אישי מהקיבוץ, מדריך לכל הקבוצה ומנהלים מטעם העמותה שנמצאים איתם 24 שעות ביממה. ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, אמר: "מרגש מאד לראות את חן וחבריו ויש לברך את ההורים הנהדרים והנחושים, שיחד עם אנשי הקיבוץ דחפו להקמתו של המיזם".

במקביל, באשקלון נחנך מרכז רב תכליתי המעניק סביבה תומכת ומתקדמת לאנשים עם מוגבלות פיזית מורכבת, ולראשונה גם לבוגרים על הרצף האוטיסטי. המרכז בשכונת נווה הדרים מופעל על ידי עמותת 'אלווין ישראל' כמרכז יום לבוגרים המאפשר מענה חברתי, לימודי ותעסוקתי לכ-50 מקבלי שירות בגילאי 21-55.

ראש העיר, תומר גלאם, אמר: "הלב מתמלא מהתרגשות וגאווה לחנוך את המרכז וכעת יש לבוגרים בית חם, עוטף ומכיל. נמשיך לפעול כדי לספק לתושבים המיוחדים שלנו את איכות החיים המיטבית ואת כל ההזדמנויות להצלחה ולהגשמה״.

חניכת המרכז הרב תכליתי באשקלון (צילום: אלדד עובדיה)
חניכת המרכז הרב תכליתי באשקלון (צילום: אלדד עובדיה)