מבין שלל תכניות הריאליטי שחונות בפריים טיים הישראלי, "נינג'ה ישראל" היא התכנית היחידה שאני מוכן להכניס אליי הביתה. היא עשויה טוב, ניב רסקין וירדן ג'רבי מוסיפים לה הילה מקצועית, המתמודדות והמתמודדים מציגים כישרון על-אנושי והתחרות מותחת ובנויה טוב. כל כישרון העריכה העצום שיש בבניין קשת ברמת החייל מתנקז לרגע קטן, בו איזה אדוניס נטול חלק עליון מנסה לטפס על מבנה הנדסי, שתוכנן על ידי סדיסטים מקצועיים, ומצליח ליפול בדיוק בשבריר השניה לפני שהוא שובר שיא של איזה הרקולס אחר. ברמה הבידורית נטו: זו כנראה הטלוויזיה הכי טובה שאפשר לראות בערוצים המסחריים בישראל. זה קצת עצוב, קצת הרבה, אבל זה מה יש.

גילוי נאות: זאת הייתה הפעם הראשונה שראיתי את "נינג'ה ישראל" בצמוד לשעת השידור המקורית. לרוב אני רואה את התכנית בצפייה דחויה או ב-VOD, מריץ את מקבצי הפרסומות הארוכים וגם מדלג על קטעי הקישור המיותרים של אסי עזר ורותם סלע. האמת, את "האקשן" בתכנית אפשר לסכם בערך בעשר דקות נטו. מקסימום.

עד השבוע הייתי בטוח שרוב הצופים בחלק השפוי של עם ישראל עושה כמוני, אך גיליתי שאנשים ממש אוהבים את כל מה שמסביב לאקשן, ובעיקר את הקטעים של אסי ורותם. בחיי. הם כנראה כל כך אוהבים את החלקים האלה, עד שאין שום סיכוי שמישהו יערוך איזשהו דיון שישקול לערוך את הקטעים האלה מחדש או להקטין את הנוכחות שלהם, אפילו אם הם משודרים שלושה ימים אחרי פרסום של תחקיר שמעלה סימני שאלה מאוד גדולים, בלשון המעטה, על אחד מצמד המנחים המסור של התכנית.

נינג'ה ישראל (צילום: פיני סילוק)
נינג'ה ישראל (צילום: פיני סילוק)

אסי עזר חייך אמש, כהרגלו, בבמה הכי גדולה שיש לטלוויזיה הישראלית להציע. הדבר המפתיע היחיד בזה הוא שיש אנשים שזה הפתיע אותם. אחרי פרסום התחקיר בעניינו של עזר, הודיעו בקשת 12 שהם "מבררים" את הנושא. דרך יפה להגיד שהם פשוט מחכים שהזמן יעבור ואיזו ידיעה אחרת תתפוס את הכותרות וכולנו נשכח ממה שאסי עזר עשה או לא עשה. זאת שיטה שעבדה להם בעבר. ארון ההטרדות המיניות של שידורי קשת מלא בלא מעט שלדים. תלונות היו על הנשיא ומייסד החברה, דרך סמנכ"לים, עורכים בכירים ועד טאלנטים גדולים כקטנים. זה הערוץ שהתעקש לתת לאייל גולן "לקרוא לך", ואפילו שלח את אביב גפן עם אקונומיקה תדמיתית כדי לטהר את גולן אחרי פרשת הפותמוביל. תדע כל אם עברייה שאלה האנשים שעושים את "הטלוויזיה של ישראל".

זה גם היה רגע שפל של חברת החדשות של החברה, שמתגאה ב"חומה סינית" בינה לבין ההחלטות של ערוץ האם, אך ברגע האמת ידעה להתעלם כמעט לחלוטין מהתחקיר המטלטל של שגיא בן נון בוואלה! תרבות, ולבסוף הסתפקה בפולו-אפ קצר שהצליח למחוק את הטענות הקשות של המתלונן. אמש, דנה ויס העבירה את השידור לאסי ורותם כאילו לא היו דברים מעולם. האחרונים העבירו את השידור לפרסומות, שנפתחו ישר עם פרסומת של אסי עצמו לחברת ביטוח. מעניין בכמה הם ביטחו את החוזה עם הטאלנט שלהם.

חילופי הדברים בין רותם לאסי, שהוקלטו מן הסתם הרבה לפני שהפרשה התפוצצה, היו אפילו יותר קשים לצפייה מהרגיל. כשאסי מתמוגג על מתמודד בתכנית שמפגין "ערכים מצוינים", קשה שלא לתהות האם זה באמת העיתוי להציג את אסי עזר כגורם מוסמך לערכים. כשרותם מודה לאסי שזרם איתה על איזה קטע, הוא אומר לה "אני מגבה אותך". אירוני לאור העובדה שכבר כמה ימים עם ישראל ממתין לגיבוי של רותם סלע לחבר הטוב שלה. אגב, ההאשמות שעלו נגד עזר קשות ומטרידות, אבל הציפייה מרותם סלע שתתנער ממנו כאילו אין לחברות שום ערך היא דוחה לא פחות. זכותה של רותם סלע לתמוך בחבר שלה, זכותה גם לשתוק. הבחירה של כלי התקשורת לסמן אותה כאחראית על עזר היא מטופשת במקרה הטוב, ופושעת במקרה הרע.

נינג'ה ישראל (צילום: צילום מסך)
נינג'ה ישראל (צילום: צילום מסך)

בינתיים, שעון החול מתקתק. מחר, גג מחרתיים, עוד לפני שתשקע החמה, העדות האמיצה של יהודה נהרי על מה שעבר עליו בביתו של אסי עזר לפני עשור תישכח כליל בציבור הכללי. שמו של נהרי עצמו יודחק אל תהום הנשייה. סביר להניח, והלוואי שאני טועה, שנהרי יפסיק לקבל תפקידים לפתע. לא בצורה בוטה. אף אחד לא יגיד לו שהוא לא רוצה לעבוד איתו. הוא יגיע לאודישנים, יתנו לו הזדמנות, ואז יבחרו במישהו אחר. מי שהיה לפני פחות משלוש שנים מועמד לזכייה בפרס אופיר על תפקידו המהפנט כיגאל עמיר ב"ימים נוראים" לא יוכל למצוא עבודה רצינית בתחום שבו הוא מצטיין כל כך.

לא תהיה לו דרך להוכיח שזה בגלל שהוא בחר להתראיין בפנים גלויות, וסיפר כיצד אסי עזר שלף לכאורה את איבר מינו בפניו בזמן פגישה מקצועית. שוב, הלוואי שאני טועה. אמן שאני טועה. אלא שלצערי, מהיכרות עם הדרך שבה העסק עובד פה, אני כנראה לא טועה. אני בטוח שיהודה נהרי יודע את זה, והוא ידע את זה כשהוא בחר להיחשף מול המצלמות של וואלה. זה אגב מה שהופך את העדות שלו לכל כך חזקה. האינטרס האישי שלו היה להמשיך להבליג על הסיפור ולא לחשוף אותו. שום דבר טוב לא יכול לצאת מלהפנות חצים כלפי אחד האנשים הכי חזקים בתעשייה. מי עושה כאלה דברים? יהודה נהרי ידע שהאמת שלו עלולה לחזור אליו כמו בומרנג, והוא בחר לחשוף את עצמו בכל זאת. זה עד כדי כך היה לו חשוב, והוא הסביר את זה בצורה מנומקת ומעוררת השראה. זה מה שהופך אותו לכל אמיץ, וכל כך אמין.

יהודה נהרי הלוי, ''ימים נוראים'' (צילום: באדיבות יונייטד קינג)
יהודה נהרי הלוי, ''ימים נוראים'' (צילום: באדיבות יונייטד קינג)

אלא אם יקומו עוד אמיצים כמו יהודה נהרי, מי שתקף אותו לכאורה דווקא יישאר כוכב-על. אהוב על ידי העם, מחובק על ידי הברנז'ה, ומבוצר על ידי גוף התקשורת החזק בישראל. ייתכן אגב שדווקא השיטה הזאת עושה עוול לאסי עזר. ייתכן שהצד של עזר בסיפור היה מוסיף איזה רובד שלא חשבנו עליו לגבי התחקיר. הייתי שמח לשמוע את הצד שלו בסיפור, לא רק בגלל סקרנות עיתונאית אלא בגלל שזה הדבר האנושי לעשות. יהודה נהרי חשף את הקרביים שלו, אסי עזר אולץ ללבוש עוד שכבת מגן. לא בטוח שזה מה שהוא באמת היה רוצה לעשות. זה קרב לא הוגן.

המשחק מכור מראש, ואין בו מנצחים. בעוד יום, גג יומיים, נשכח שמישהו טען משהו נגד מישהו. זה משך הזמן המקסימלי של ידיעה כזאת בניוז-סייקל המקומי. ברבש יפחיד אותנו מאיזה וריאנט חדש של הקורונה, איזו חברת כנסת מהאופוזיציה תזרוק קבנוס לא כשר על ראש הממשלה או שנועה קירל תשיק חבר חדש - ורובנו נשכח מזה שמישהו טען שאסי עזר שלף את מה ששלף.

המעטים שהיו רוצים לשמוע את הצד של עזר בעניין ייאלצו להסתפק בתגובה הלקונית שלו לתחקיר, וחבל. בינתיים, רגע לפני שנחזור להתרשם (ובצדק) מההישג העצום של לטפס על ה"מגה קיר" במסלול של "נינג'ה ישראל", כדאי גם לעצור ולזכור את מה שנחשף ב"מגה תחקיר" על כוכב התכנית, ובעיקר לא לשכוח את האיש האמיץ שבחר להיחשף כנגד כל אינסטיקנט אנושי.