שמונה חודשים עברו מאז שאורי ירמיאס ראה אל מול עיניו את מסעדתו "אורי בורי" ואת מלון "האפנדי" שבבעלותו, הממוקמים בעיר העתיקה בעכו, נחרבים בידי פורעים ועולים באש במהלך המהומות שהתרחשו בערים המעורבות בחודש מאי האחרון, על רקע מבצע "שומר החומות".

היום (שני), לאחר מסכת שיפוצים והיערכויות, המסעדה שלו תיפתח מחדש, ואצל ירמיאס, 77, ההתרגשות בשיאה. "כל הצוות שלי מתרגש, כולם בהיי, כל אחד עשה מה שצריך כדי שנוכל לפתוח את המקום בזמן וברמה שאנחנו רגילים לעבוד בה", הוא אומר. "מבחינת המקום עצמו, הכנסנו שינויים מעניינים מאוד, כדי לאפשר פעולה יותר חלקה ויותר מקצועית מבחינת שיטת עבודה. בתפריט לא נגענו בינתיים. יש לנו מספיק דברים לעשות מבלי להיכנס לחכמולוגיות של התפריט".

אף שירמיאס אומר כיום שהוא מעדיף לא להכביר מילים על העבר, אלא להתרכז בהווה ובעתיד, הרגעים שבהם ראה את שני מפעלי חייו עולים באש - נצרבו בזיכרונו. "אני זוכר כל פרט", הוא אומר. "אני זוכר את ההשתלשלות, זוכר איך שעתיים וחצי הסתובבתי בין המלון והמסעדה ולא ראיתי אף שוטר ואף כבאי. זוכר איך פורעים במסיכות החלו לשבור את חלון המסעדה עם ברזלים, זוכר איך דאגנו שילוו את האורחים שבמסעדה הביתה, איך הודיעו לי שזרקו בקבוק תבערה למלון, איך נלחמתי נגד האש".

מסעדת אורי בורי לאחר המהומות (צילום: עומרי שטיין)
מסעדת אורי בורי לאחר המהומות (צילום: עומרי שטיין)

לאחר הצתת המסעדה והמלון, ירמיאס חשש מהתפתחות של תסמיני פוסט־טראומה אצלו או בקרב עובדיו. "לקחתי איתי את כל הצוות שהיה במסעדה ובמלון ועברנו טיפול בפוסט־טראומה במרכז לבריאות הנפש מעלה הכרמל", הוא מספר. "ד"ר איל פרוכטר, מנהל המקום, עשה לנו סשן של כמה שעות עם עוד שתי סייעות. היינו 13 איש, וזו הייתה שיחה שבה כל אחד מאיתנו סיפר את הזווית שלו, וזה נתן לגיטימציה לכולם לדבר. כולם הבינו שזה לגיטימי שיהיו אחרי זה כל מיני תופעות. לשניים מאנשי הצוות היה קשה יותר, והם המשיכו לקבל טיפולים".


המהומות בעכו פרצו ב־11 במאי, ובמסגרתן פתחו מאות ערבים ישראלים, תושבי העיר והסביבה, במחאות אלימות נגד אזרחים יהודים ושוטרים. במהלך המהומות, בין היתר, הוצתו ונבזזו עשרות עסקים וחנויות בעיר העתיקה. בין האורחים שנפצעו באירוע הצתת מלון "האפנדי", שהתרחש גם הוא ב־11 במאי, היה אל"ם אבי הר־אבן בן ה־84, חתן פרס ביטחון ישראל ומנהלה לשעבר של סוכנות החלל הישראלית, שנפצע באורח אנוש וכעבור שלושה שבועות נפטר מפצעיו.

"מה שהעכיר מאוד את רוחי הוא העובדה שיש בן אדם, אבי הר־אבן, ששילם בחייו על הדבר הזה, מה עוד שהמשפחה שלו הייתה קרובה מאוד לשותפים שלי", אומר ירמיאס. "זה היה דבר שדי שבר אותם, וגם לי היה מאוד קשה עם זה. אני לא הייתי איתו במערכת יחסים אישית, אבל הכרתי אותו, דיברתי איתו ערב לפני כן. הלכתי ללוויה והייתי בשוק. זה היה דבר שהיה קשה לי איתו".

הפרעות בעכו קטעו מפעל של עשרות שנים: מסעדת "אורי בורי", ששמה הלך לפניה, פעלה בעכו 24 שנים, ולפני זה שמונה שנים בנהריה. המלון, שנרכש בשנת 2003, נפתח לאורחים בשנת 2012. לדברי ירמיאס, בהתאם לדירוג של Tripadvisor, הוא מוקם במקום הראשון בקטגוריית המלונות הקטנים במזרח התיכון.

אבי הר אבן ז''ל (צילום: טל ענבר)
אבי הר אבן ז''ל (צילום: טל ענבר)

איך הגבת אחרי ההצתה?

"הבנתי שלמלון אין לי מקום חליפי, ואני צריך לדאוג לשפץ אותו הכי מהר", הוא מספר. "הנכס הכי יקר של המלון והמסעדה הוא צוות העובדים הנפלא שלהם. הבנתי שאם אני צריך לעשות משהו שייתן עתיד לכל העסק הזה, אז אני צריך לטפל בכך כמה שיותר מהר כדי להחזיק את הצוות. לא נתתי לעצמי לשקוע, ולמחרת בבוקר הלכתי לחפש מקום חליפי למסעדה. באו עיתונאים ששאלו: 'אתה כועס?'. אמרתי שאין לי זמן לכעוס, שצריך לחפש מקום חליפי למסעדה, ואת המלון לשפץ כמה שיותר מהר".


ירמיאס החל לשפץ את המלון והמסעדה, ובינתיים מצא מקום חליפי למסעדה באזור התעשייה הדרומי של עכו. "בתחילת יוני כבר פתחנו את המסעדה במקום החליפי", הוא מספר. "המלון נפתח מחדש לפני ארבעה חודשים. הצבתי לעצמי משימה שהייתה מורכבת בין היתר מהצורך לדאוג לעובדים, ביניהם יהודים וערבים, עולים חדשים וותיקים, בסך הכל 65 עובדים במסעדה ובמלון".


משימה חשובה נוספת עבורו הייתה לשמר את קהל הלקוחות שלו. "כולם אמרו לי: 'מה אתה הולך לפתוח באזור התעשייה, אתה מטורף, מי יבוא?', והלקוחות הצביעו ברגליים. מעבר לכך שהלקוחות הקבועים הגיעו, באו המון אנשים נוספים שהגיעו להביע הזדהות. זה עזר לנו להחזיק את הראש מעל המים וגם שמרנו על השם הטוב שלנו בחשבון הבנק. כל ההתחייבויות שלנו שולמו, אנחנו לא חייבים גרוש לאף אחד. גם לא נתנו לפורעים את תחושת הניצחון".


בכל זאת, יש בך כעס כלפיהם?
"אני לא מתעסק בהתחשבנויות וחושב שאסור לנו לוותר על מה שאנחנו עומדים מאחוריו. אני בעד חיים משותפים. בכל 77 שנותיי לא פגשתי חכם אחד שהיה לו פתרון יותר טוב להבטחת עתיד יותר טוב לילדים ולנכדים שלנו מאשר חיים משותפים. אסור לנו, לאנשים הנורמטיביים המהווים מעל ל־90%, לתת לקיצונים להתוות לנו את החיים. יש ערבים רעים ויש טובים, יש יהודים טובים ויש רעים. אם אנחנו רוצים להבטיח את החיים המשותפים, צריך לעבוד עם הטובים ולנסות לנטרל את הקיצונים".

העובדה שהעסקים שלך הוצתו לא פגעה במרקם החברתי של העובדים שלך, שהיוו סמל לדו־קיום?
"הצוות שלנו יודע מי הפושעים והפורעים. אף אחד לא חשב שלמישהו מהצוות הייתה יד או חברות עם האנשים האלה, ולא היו האשמות. אצלי זה גם לא אנשים שעובדים חצי שנה והולכים הביתה כמו במסעדות רבות, אלא אנשים שעובדים יחד עשרות שנים, כולם מתחלקים בטיפים, אם זה המלצרים, אנשי המטבח והניקיון".

"העובדים שלי מלאי הערכה על ההתעקשות שלי, על הדרך שבה דאגתי לשתף אותם במהלך של השיפוץ. הם גם השתתפו בקבלת ההחלטות. למשל מנהלת מסעדה שעובדת אצלי 25 שנים קיבלה משימה לתת לי רשימה של מה צריך להיות במסעדה אחרי השיפוץ. לשף שלנו, שעובד איתי 18 שנה, נתתי משימה לרשום את כל החלומות שלו איך צריכה להיראות המסעדה", הוסיף.


איך הסתדרת מבחינה כלכלית במהלך התקופה הזאת?
"שילמתי ביטוח הרבה שנים למקרה של אסון, ובפעם היחידה שהייתי צריך אותו, אז חברות הביטוח, בגלל העובדה שההצתה הוכרזה כמעשה איבה, נעלמו מהמשחק. הצוות של מס רכוש טיפל בכך, אבל קיבלתי פיצוי רק על נזקים והפסדים ישירים למקום. בסופו של דבר הנזקים לא כוסו במלואם, ויש גם נזקים עקיפים כמו הפסד רווחים ועוד. אבל השמאים ואנשי מס רכוש באמת ניסו לעזור. בסופו של דבר, במה שהיה ניתן לעשות על פי החוק הם לא הקשו עלינו, ואני לא בא אליהם בטענות".

מה אפשר ללמוד מבחינתך מהפרעות שקרו?
"אם אנחנו צריכים ללמוד משהו זה לראות את השקופים, כמו למשל נוער שלא מוצא את עצמו ובסוף מידרדר למעשי אלימות. אנחנו צריכים לקחת את כל הנערים האלה, שאין להם מסגרת וגם לא קאדי או רב שיובילו אותם לאיזושהי דרך. הם טרף קל לכל האנשים שמסיתים. מי שייתן להם את המסגרת - יכול להציל אותם, ואין כיום מספיק מסגרות כאלה".

איך אתה מרגיש לקראת הפתיחה היום?
"אני לא דואג, זה יהיה מלא. לא נצטרך לרוץ אחרי אף אחד שיגיע. לא הייתי עושה את כל הדברים האלה אם לא הייתי מאמין בעכו כמנוף כלכלי של הגליל המערבי וכמקום יחיד במינו ברמה עולמית. אנחנו צריכים להיות בשיתוף פעולה עם כולם, עם כל הדתות, עם החילונים והדתיים, ולקבוע את הלך החיים שלנו פה, את תרבות הדיבור. כל הקיצונים, שבין היתר גם משתלטים על הרשתות החברתיות, זוכים ליותר מדי פרסום. הדבר הכי חשוב הוא קודם כל לכבד. עם כבוד נוכל להשיג הרבה יותר מאשר עם טנקים ורובים".

"העיר עכו נמצאת בימים אלה בתנופת פיתוח וצמיחה מואצת", אומר גם שמעון לנקרי, ראש עיריית עכו. "רק בשבוע שעבר יצאו לשיווק כ־2,000 יחידות דיור במזרח העיר, וזאת לצד פיתוח משמעותי של התיירות בעיר. העיר כולה בתנופה. תושבי העיר נהנים מהפיתוח התיירותי, מהפתיחה המחודשת של מרכז המבקרים JNF, מסעדות וצימרים חדשים", הוסיף.

לקנרי ציין כי "גם נמל עכו ישופץ בקרוב ויהפוך לאחד הנמלים היפים בישראל. הפתיחה מחדש של מסעדת 'אורי בורי' ושל מרכז המבקרים ממחישה יותר מכל את העובדה שעכו הייתה ותהיה עיר מובילה בתיירות ובקולינריה".