הלב נכמר: בעלי החיים המיועדים לשחיטה בישראל נאלצים לעבור מסע מייסר בצפיפות בלתי נסבלת באוניות המשא. אם לא די בכך, על פי מידע שהגיע ל"מעריב", בשל מחסור בכוח אדם בנמלים - החיות האומללות ייאלצו כעת להמתין שעות ארוכות עד שתתבצע הורדתן מהאונייה.

במכתב שנשלח בסוף החודש שעבר ליבואני בעלי החיים המיועדים לשחיטה בישראל, כתב הווטרינר הראשי במשרד החקלאות כי "עקב העלייה ביבוא ובעיות כוח אדם בנמלי הים, החל מ־28.12.21 הרופאים הווטרינרים בנמלים יאשרו פריקות אוניות במסגרת שעות העבודות הרגילות, 7:30־16:00". הווטרינר הראשי הוסיף במכתבו כי "מטבע הדברים, צפויים להיות עיכובים במתן השירותים".


בדיקה שערך ארגון "ישראל נגד משלוחים חיים" מעלה כי מרגע הגעת האוניות לנמלי הים בארץ, לאחר מסע ארוך שנע בין שלושה ל־18 ימים, מתעכבת פעמים רבות הורדת בעלי החיים מהאונייה. בארגון מצאו כי בשל הקשיים והעיכובים, נרשם עיכוב של עשר שעות ומעלה בכ־25% מהאוניות, ולעתים אף ישנו עיכוב של יותר מ־50 שעות המתנה.

על פי הנתונים לשנת 2021, נמל חיפה קיבל כ־78.6% מכלל האוניות, נמל אשדוד 17.6% ונמל אילת 3.8%. 159 אוניות עם בעלי חיים הגיעו לנמלי ישראל לעומת 119־132 בכל אחת מחמש השנים הקודמות.

בעלי חיים מובלים באוניות משא (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
בעלי חיים מובלים באוניות משא (צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)


ירון לפידות, ממייסדי הארגון "ישראל נגד משלוחים חיים": "אנו חושפים כבר שנים פרקטיקה קשה ואכזרית במשלוחים החיים, הכוללת אלימות ופליטת גופות וטונות של שפכים בחופי הים. אנו קוראים לכנסת לגלות אמפתיה ומוסריות כלפי בעלי החיים האומללים ולהפסיק באופן מיידי ולצמיתות את הפרקטיקה הנוראית הזאת. על אף התנגדות ציבורית ניכרת, אנו רואים שמשרד החקלאות בוחר לשרת את בעלי הממון ולא את הציבור".


מנתוני משרד החקלאות, שפורסמו בשבוע שעבר, עולה כי ב־2021 הגיעו לישראל 856,630 עגלים וטלאים לעומת 601,741 ב־2020 - עלייה של 46% ביבוא טלאים ושל למעלה מ־40% ביבוא עגלים. 


ח"כ יסמין סאקס פרידמן (יש עתיד) הוסיפה: "לא הופתעתי לראות את הנתונים. בעלי החיים האומללים ממלאים כיסיהם של היבואנים המתעשרים על חשבון הסבל שנגרם להם, והציבור משלם יותר עבור הבשר. בקרוב תעלה להצבעה הצעת החוק שהגשתי להפסקת המשלוחים החיים, ולא נעצור עד שההתעללות בדרך לצלחת תיפסק".


ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "כדי למנוע המתנה רציפה של אוניות בעלי החיים, ולנוכח מחסור בכוח אדם, הודענו על השעות שבהן מקבל הווטרינר את האוניות לשם תכנון המסע מבעוד מועד. כאשר קיים עיכוב בקבלת האוניות, משרד החקלאות עושה כל שביכולתו לתת מענה מיידי ולפתור את הבעיה. המשרד רואה חשיבות רבה ברווחת בעלי החיים, ויבוא המקנה נבחן בימים אלו על ידי השר עודד פורר - במטרה להעלות פתרונות אפשריים עבור מתן מענה לצריכת הבשר המקומית".