הפניקס רוכשת עד 12.3% מקבוצת האחים חג'ג' תמורת 210 מיליון שקל, לאחר שכבר רכשה נתחים מאקרו נדל"ן ובנייני העיר הלבנה. השקעות ישירות בחברות נדל"ן בוצעו גם על ידי הראל השקעות וכלל ביטוח

חברות הביטוח הישראליות מגדילות את חשיפתן הישירה לחברות נדל"ן מקומיות, על רקע הבום בשוק הנדל"ן וההערכות להמשך עליות מחירים.
זה קורה לאחר שחברות הביטוח התמקדו בשנים האחרונים בעיקר בהשקעות במקבצי נדל"ן בארה"ב ובחלק ממדינות אירופה.

קבוצת הפניקס תרכוש באמצעות שני גופים שבבעלותה עד 12.3% מקבוצת הבנייה חג'ג' בהשקעה של עד 210 מיליון שקל, באמצעות הקצאה פרטית. 8.6% מהמניות יירכשו ישירות במחיר שוק של 27 שקל למניה.

בנוסף, החברה תקבל אופציה לרכישת 3.7% נוספים תמורת 80 מיליון שקל, המשקפים שווי של 30% מעל למחיר המניה. השליטה בחברה (62%) מוחזקת על ידי האחים יצחק ועידו חג'ג'. השלמת העסקה תגרום לירידה החזקותיהם ל־48% (כלומר אובדן השליטה המהותית). לצורך העניין הם ייאלצו לקבל את אישור הנושים. בעלת עניין בקבוצת חג'ג' היא גם קרן הגידור נוקד.

אין זו העסקה הראשונה שחברות הביטוח בכלל והפניקס מבצעות במישרין בחברות הנדל"ן. לפני שלוש שנים רכשה הפניקס 25% מחברת אקרו נדל"ן ב־260 מיליון שקל. בסוף אוקטובר היא השלימה רכישת 25% מקבוצת בנייני העיר הלבנה שבבעלות איציק בן שוהם, בתמורה כספית של 420 מיליון שקל.

את מהלכי ההשקעה של הפניקס מוביל כיו"ר ועדת ההשקעות בדירקטוריון אלדד פרשר, ששימש בעבר כמנכ"ל בנק מזרחי טפחות ומכיר לעומק את שוק הנדל"ן הישראלי.

ההשקעות הישירות מתבצעות לאור ההערכות שמחירי ההשקעה בפרויקטים ישירים של נדל"ן מניב גבוהים למדי. כמו כן, החברות אינן מעוניינות להסתפק במימון הפרויקטים בלבד אלא ליהנות מרווחי השקעה משמעותיים יותר.

כאמור הפניקס אינה לבד. בשבועות האחרונים רכשה הראל השקעות 20% מיזמית הנדל"ן עץ השקד תמורת 60 מיליון שקל. כמו כן היא נכנסה לשותפות עם קבוצת הנדל"ן חנן מור בפרויקטים של התחדשות עירונית. כלל ביטוח רכשה במאי 2021 10% מקבוצת הבנייה צמח המרמן תמורת 50 מיליון שקל.