"מנכ"ל ישרוטל איבד את הבושה", זעקו הכותרת לאחר שדירקטוריון הרשת החליט בסוף אוגוסט 2021 על חלוקת 25 מיליון שקל כדיווידנד במזומן. זה קרה לאחר שבמהלך 2020 קיבלה הרשת מהמדינה 36 מיליארד שקל.

בעקבות הביקורת התקפל המנכ"ל ליאור רביב והודיע על ביטול ההחלטה בנימוק: "אנחנו קשובים לרחשי לב הציבור בעניין". ביוני 2020 חטף הראל ויזל ביקורת תקשורתית חריפה. זה קרה לאחר שקבוצת פוקס שבבעלותו חילקה דיווידנד של 49 מיליון שקל אחרי שקיבלה מהמדינה מענקים של עשרות מיליוני שקלים.

אנשי התקשורת שביקרו בחריפות בחודשים האחרונים את ישרוטל וקבוצת פוקס הם שדוחפים היום למתן פיצויים "לעסקים שנפגעו" ללא קריטריונים וללא ביקורת. 

שר האוצר ומנכ"ל משרדו צודקים בסירובם העיקש לפצות בשלב זה. מבחינתם ההליקופטר שהמריא בתקופת נתניהו וערב הבחירות החוזרות ונשנות פיזר כספים לכל אזרח - לא ימריא. ליברמן אינו סנטה קלאוס.

שר האוצר סיפר אתמול שבביקור בחמישי האחרון במסעדה במודיעין "לא היה שם שולחן אחד פנוי. הסתובבתי בחנויות והכל היה מלא עד אפס מקום. סרדינים בקופסת שימורים הרגישו יותר מרווח".

מנכ"ל משרדו רם בלינקוב סיפר כי בימים האחרונים הוא ביקר בקניון של קבוצת מליסרון, ולא נצפתה שום ירידה בהיקף הפעילות או פגיעה כלשהי בשוכרים.

האוצר נאחז בקביעה הפורמלית שלא הוכרז רשמית סגר על פעילות המסחר, ולכן אין גם עילה לפצות. זה בדיוק מזכיר שהממשלה גם לא תמיד מכריזה על מצב חירום בזמן מבצעים צבאיים כדי שלא לפצות אוטומטית אזרחים עבור נזקי הרכוש.

אז נכון, אף שלא הוכרז סגר רשמי מורגש בשטח "סגר רך", המתבטא בירידה של 20%־30% במחזורי המסחר. אבל השאלה הרלוונטית היא מתי העסקים יחזרו לתפקד כרגיל. הזמן שעבר עד כה אינו מספיק ארוך כדי לפצות. סביר שאחרי היעלמות האומיקרון המסחר ישוב לסדרו ואף מעבר לכך.

עובדה שבעלי העסקים כמו מסעדות, חנויות אופנה ועוד לא ממהרים להוציא עובדים לחל"ת. גם הם מבינים שמדובר במצב זמני. הרי זה בדיוק כפי שהיה אחרי שנגיף הדלתא נעלם. אם בכל זאת ישולמו פיצויים, צריך יהיה לרוץ מחדש אחרי בעלי העסקים שקיבלו אותם שלא כדין כדי שיחזירו את הכסף.

זה יהיה ממש לא נעים ומלווה במאבקים משפטיים, בדיוק כפי שזה קורה בימים אלה בנוגע למענקי הקורונה ששולמו בעבר. לכן ליברמן דייק בדבריו כשהבהיר שהוא תומך במתן פיצויים לעסקים בתחומים ייעודיים שנפגעו כמו ענפי התעופה והתיירות, שאכן בסופו של דבר קיבלו את הכסף. פיצוי יש לשלם אך ורק בצורה ממוקדת ונקודתית, רק לאחר שיתברר שהפגיעה היא בת־קיימא.

"לא תהיה חלוקת מתנות לכל עבר ושוחד אלקטורלי. תפקידי הוא לשמור על הקופה הציבורית", דייק שר האוצר כשרמז בדבריו על שוחד הבחירות שניתן בתקופת נתניהו כראש הממשלה.