פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים להתמודדות עם משבר הקורונה שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס להתפשטות זן האומיקרון בישראל. לדעתו של בליצר, ישראל לא שונה מיתר מדינות העולם בהתנהלות מול הזן, ולא נמצאת במצב רע משלהן: "אין מדינה היום שנמצאת בשליטה, העובדות הן שהוא מדבר ברמה שלא מאפשרת להוריד את ה-R מתחת ל-1, אנחנו לא חריגים".

לדבריו, הממשלה נקטה בשורת צעדים שהוא מאמין כי "הביאו אותנו לנקודה הזו, יחסית, במצב משופר לעומת מדינות אחרות. דוגמה אחת, החודש בערך שקנינו בעיכוב החדירה של אומיקרון לישראל, נתן לנו לחסן חלק מהילדים".

ראש קבינט המומחים אף התייחס לנושא הבדיקות המהירות, אשר אינן זמינות בעקבות הביקוש הגדול: "לא מכיר מספיק את העולם הלוגיסטי, אבל להבנתי יש בדיקות מהירות במדינה ונעשים צעדים שאמורים לפתור חלק מהבעיה בתוך ימים".

על הבלבול הגדול בציבור, בשל השינויים התכופים במדיניות הממשלה לגבי בדיקות ה-PCR, טען בליצר כי "יש צורך לשדר באופן הרבה יותר ברור את השינויים. נעשה שינוי אחד, הוא שינוי גדול ולכן הוא שינוי שיוצר בלבול אבל הוא נעשה פעם אחת. המשמעות היא הכרה של מערכת הבריאות בכך שאין ביכולתה יותר לבצע בדיקות PCR לכל מאומת ולמגע שלו כי המספרים עלו לעשרות אלפים".

"ברגע שאנחנו מבינים שהגל מגיע יש צעדים שצריך לנקוט בהם. הדבר החשוב ביותר זה לוודא שאנשים שנמצאים בקבוצות הסיכון, מבוגרים או עם מחלות כרוניות, מסוגלים להימנע מהדבקה בתקופה הקרובה. לשם כך יש כמה דברים שצריכים לקרות בהתנהגות האישית שלהם – הימנעות מהשתתפות בהתקהלות ואירוע בחלל סגור עד כמה שניתן, כל דבר שהוא לא חיוני, ולטעמי נכון לוודא שהם לא מחויבים להגיע פיזית לעבודה עם קבלת קהל והתחככות באנשים מרובים בעת הזאת, וצריך לאפשר להם את זה. לדעתי כל אופרציה שיכולה לקרות מרחוק צריכה לקרות מרחוק בשבועות הקרובים", המשיך הפרופסור.

באשר לתקופת הזמן שייקח לישראל לצאת מהגל הנוכחי של הקורונה, בליצר הסביר כי הוא אינו אופטימי: "ראיתי מודלים שונים. אני סקפטי מאוד אבל כל מי שראיתי מדבר על טווח שהגל הזה יימשך מספר שבועות מבחינת השיא שלו".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm