ענקית המזון תנובה משתפת פעולה עם מובילת הביוטק פלוריסטם ומקימה חברה בתחום המזון המתורבת. החברה תמנף את טכנולוגיית גידול התאים שפותחה בפלוריסטם בהשקעה של 500 מיליון דולר. הכוונה: להשיק מוצר גולמי ראשון ב־2023.

תנובה תשקיע במיזם 7.5 מיליון דולר לפי שווי של 40 מיליון דולר לפני הכסף, ועם אופציה להשקעה נוספת של 7.5 מיליון דולר בטווח של שנה. בשלב הראשון תחזיר תנובה ב־16% מהחברה ובשלב השני ב־24%. בעקבות העסקה זינקו מניות פלוריסטם הנסחרות בבורסה ביותר מ־30%. מנכ"ל תנובה אייל מליס אמר: "העסקה תיצוק תוכן ובסיס עסקי  לקידום תוכנית ההנפקה של מניות תנובה בבורסה. התוכנית נמצאת בשלבי תכנון, ובשלב זה אין חדש מבחינת הלו"ז".

"כפי שתנובה הנגישה את תחום החלבון החלופי בכל בית, כך בכוונתנו להביא את בשורת המזון המתורבת ותחליפי החלבון", הוסיף. "נחשפנו לפלוריסטם לראשונה לפני כמה חודשים. מה שראינו שם מדהים, וראינו לא מעט חברות. החברה מתמקדת בגידול תאים ובנתה תשתיות ללא אח ורע".

פלוריסטם תעניק את המעטפת הטכנולוגית למיזם ותנובה את מעטפת המו"פ לפיתוח המוצרים הסופיים לצרכן, ובהמשך גם את מערך ההפצה והשיווק. מדובר בטכנולוגיה ייחודית, התומכת בייצור מוצרים מבוססי תאים ממקורות שונים כמו בקר, עוף, דגים וחלב. בשלב הראשון יתמקד המיזם בפיתוח מוצרי בשר מתורבת.

יקי ינאי, נשיא ומנכל פלוריסטם (צילום: רמי זרנגר)
יקי ינאי, נשיא ומנכל פלוריסטם (צילום: רמי זרנגר)


העסקה היא חלק ממימוש האסטרטגיה של תנובה – להוביל את תחום תחליפי החלבון בישראל ולהתרחב ברמה הגלובלית. תנובה כבר שותפה להקמת פלטפורמות פודטק מתקדמות, לרבות חממת הפודטק פרש סטארט שבקריית שמונה. השנה חתמה תנובה על הסכם עם ענקית תחליפי החלב השוויצרית מיגרוס, ואף השקיעה בשבוע שעבר מיליון דולר בהנפקת מיזם תחליפי החלב רי־מילק, וזה גייס 11.3 מיליון דולר. בכוונת תנובה להמשיך לחפש השקעות, בעיקר בתחום תחליפי החלב, כחלק מתוכניות ההנפקה בבורסה.

פלוריסטם היא חברת ביו־טכנולוגיה חיפאית המתמקדת בריפוי תאים ומייצרת תרופות המבוססות על תאים המופקים מהשליה לאחר הלידה. כעת מבקשים להתאים את הטכנולוגיה לענף המזון המתורבת. את המוצרים הללו תפיץ תנובה בישראל באופן בלעדי.

מנכ"ל פלוריסטם יקי ינאי מסר: "המיזם עונה על הצורך במתן פתרונות בני קיימא מבוססי טכנולוגיה. השותפות האסטרטגית עם תנובה תסייע ליצירת מותגי מזון מובילים, שבראשם הבשר המתורבת. תנובה הביאה לשולחן מה שאף משקיע לא מסוגל להביא".