מה יהיה עם הכאוס הזה? עד מתי ניסחף בין המהדורות, נטולטל לשמע נבואות הזעם, נחסיר פעימה מול האזהרות האפוקליפטיות, נימלט מהבעות פניהם מזרות האימים של הכתבים והפרשנים השונים המדווחים סביב השעות מהתורים לבדיקות אנטיגן? האם ישראל תשרוד? מה יעלה בגורל האנושות? האם יש לנו סיכוי לצלוח את הקטסטרופה המתדפקת על שערינו? מי יגן עלינו?

להלן ספוילר: אין שום כאוס. מה שיש כאן קורה כרגע בכל העולם, רק יותר גרוע. אם נתעלם לרגע מכאוס הדיווחים ההיסטריים במהדורות השונות והכותרות האדומות באתרים השונים שמגמדות את עיתוני ה-7 באוקטובר 1973, ונבדוק את המצב בדיקה אמפירית פשוטה, נבין שהמצב של ישראל לא רע. טוב בהרבה מהמצב ברוב מדינות המערב. אחוז המאומתים קטן, עדיין, משמעותית מאשר באירופה ובאמריקה.

זה בזכות הצלחתה של הממשלה לדחות את הגעתו של האומיקרון לישראל בשבועיים-שלושה. אל תדאגו, בקרוב נדביק את הפער מהגויים. אבל אחרי שנדביק אותו, גל האומיקרון ישכך. איך אני יודע? כי זה מה שהוא עושה אחרי שהוא מתרומם. יש מדינות שמקדימות אותנו. כן, הממשלה מהמרת. ההימור הקודם שלה, בגל הדלתא, היה הצלחה מסחררת. זה היה הימור מושכל של ראש הממשלה נפתלי בנט, וזה הצליח. ההימור הנוכחי מסוכן פחות, מכיוון שהאומיקרון קטלני הרבה פחות מהדלתא. על פי ההימור הנוכחי, מערכת הבריאות תדע להכיל את מספר החולים הקשים שיעמיד כאן האומיקרון. אם ההימור הזה ייכשל, לא יהיה טוב.

אבל עוד לא הגענו לשם. מצד שני, רוב האפידמיולוגים, המומחים הרפואיים, הצוותים המייעצים לממשלה ואנשי משרד הבריאות שלמים איתו לחלוטין. מצד שלישי, החבר'ה באולפנים לא. אז כאוס. זה לא שהממשלה מושלמת. היא רחוקה משלמות כמו שהמצב הנוכחי רחוק מכאוס. כלומר הרבה. היא עושה המון שגיאות. יש לה בעיות התנהלות לא פשוטות. הזמן שהרווחנו לא נוצל לחיסונים. איך שלא נסתכל על זה, מבצע החיסונים נכשל. אין לי מושג מי אשם, אני יודע במשמרת של מי זה קרה. נכון, ישנה "קללת ההצלחה", שגורמת לישראלים להתחמק מכל מה שהם לא מוכרחים לעשות. ברגע שהפסקנו למות מקורונה, נעלם גם הצורך לרוץ להתחסן. הצהרותיו של אביגדור ליברמן לא הוסיפו שום דבר לשקט הנפשי של הישראלים. ואפשר למנות בעיות ותקלות רבות נוספות.

אבל את העיקר אסור לשכוח: אין שום כאוס. האומיקרון עצמו כאוטי, ולכן המצב משתנה בעקבותיו, בתזזיתיות חסרת תקדים. האומיקרון לובש ופושט צורה ופנים על בסיס שעתי. משנים את המתווים השונים סביב השעות, כי אין ברירה אחרת. נכנסתי לקרוא אותם, את המתווים. של הבדיקות, של החיסונים, של התו הירוק. הבנתי, די בקלות (ואני לא מהמבינים בקלות). זה המצב, חברים, מסביב לגלובוס. העובדה שצריך לזכור פשוטה: ישראל פתוחה כמעט לגמרי. למעט סגירה זמנית של השמיים, הכל פתוח, עובד, מתפקד, פועל ופועם. מי שמתגעגע לסגרים ההדוקים, שיקום. מי שמתגעגע למסכות בשטח הפתוח, כנ"ל.

מי שמתגעגע להפקרות במגזר החרדי בעוד אנשים שיצאו לרוץ בים מצאו את עצמם בורחים מהמשטרה, שירים יד. מי שמתגעגע לאלפי המתים, מוזמן אף הוא למסיבה. עקרון העל של הממשלה הוא לשמור על החיים הסבירים, לא לסגור אותנו בבתים, לא להגביל אותנו בשגרת החיים. עד רגע זה, ההצלחה שלה בתחום הזה אינה ניתנת להכחשה.

ליברמן, כמו ליברמן, התנדב בעליצות להיות הילד הרע של האירוע. עקרונית, הוא צודק. אין לליברמן מחסן זהב פרטי שכל מה שהוא צריך זה להחליט לחלק לנו אותו. הכסף של המדינה זה הכסף שלנו. עשרות המיליארדים שהממשלה הקודמת חילקה, באו מהכיס שלנו. בעצם, של הילדים והנכדים שלנו. המטרה עכשיו היא לשקם את המשק, לסתום את הבור שנפער בו, לנסות להתרומם מחדש.

הבעיה אצל ליברמן, כמו תמיד, היא הסגנון. הוא היה צריך להגיד את הדבר הבא: "לא יהיו מתנות חינם, אבל אף ישראלי שייפגע לא יופקר. אני ערב לכך שאף אחד לא ייזנח מאחור. אנחנו בתחילת האירוע. אנחנו נבדוק מה בדיוק קורה, מי בדיוק נפגע. לא נחזור על שגיאות העבר ולא נחלק מיליארדים לעשירים שלא צריכים את הכסף. מי שיוכח שנפגע פגיעה ממשית, יפוצה. ישראל לא תפקיר את הישראלים". אגב, זה באמת מה שיקרה בסוף. כמו שהתיירות הנכנסת זכתה כבר במתווה סיוע של מאות מיליונים, כך גם כל הישראלים האחרים שחיים עכשיו באי ודאות וחרדה, בדגש על בעלי העסקים הקטנים והעצמאיים, יקבלו מענה. איך אני יודע? כי ככה זה בפוליטיקה. הממשלה חפצת חיים והפקרת אנשים שנפגעו פירושה מוות.

לסיכום: בואו נירגע. ישראל מתפקדת. המצב נזיל ולא ברור ויהיה כך לפחות עד סוף גל האומיקרון. בואו נעזור לממשלה לעזור לנו ונהיה מבוגרים אחראים. בואו נתחסן ונחסן את הילדים. בואו נבדוק את עצמנו אם נחשפנו לחולים מאומתים. בואו נמתין בסבלנות עוד יום-יומיים עד שיגיעו מיליוני בדיקות האנטיגן. עמדנו במבחנים קשים בהרבה מאלה, בלי תבהלה מיותרת, שלא לומר מטופשת.

על הדרך, תרשו לי לשחרר מכאן רעיון מהפכני, אולי אפילו אנרכיסטי. מכיוון שאני לא מעלה בדעתי שיש מי שמשתמשים במצב הנוכחי לניגוח פוליטי, אני מפציר מכאן בראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, לעשות (סוף סוף) מעשה: הוא נהנה מפופולאריות גואה בסקרים ו-30 מנדטים בכנסת, נכון? מאות אלפי ישראלים מצייתים למוצא פיו. אז מכובדי, כשתתפנה מהקטטות עם אולמרט, היועמ"ש וניר ברקת, אשמח אם תואיל בטובך, סוף סוף, ואם זה לא קשה מדי, להוסיף את קולך לקולותיהם של אלה שקוראים לישראלים להתחסן. תזכורת: עוד לא עשית את זה בגל הנוכחי. כנס מתחת לאלונקה, מר נתניהו. תציל חיים. זה יותר חשוב אפילו מעוד התעמרות בממשלה המכהנת. תודה.