כשש שנים וחצי לאחר הריסת "גשר מעריב", נפתחה היום (שלישי) מנהרת צומת קרליבך לתנועת כלי רכב.  בצמוד למנהרה מצויה בשלבי עבודה מתקדמים תחנת קרליבך של הרכבת הקלה, שעומקה כ-52 מטר.

מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, ציין כי מפלס אחד של התחנה יהיה לקו האדום של הרכבת הקלה (בין פתח תקווה לבת ים דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב, שאמור להתחיל לפעול בחודש דצמבר) המפלס התחתון יותר יהיה של הקו הירוק של הרכבת הקלה (בין ראשון לציון להרצליה) שעבודות התשתית שלו החלו, ואמורות להסתיים בעוד כשש שנים.

כרבע מיליארד שקל הושקעו במנהרה לכלי הרכב, וההערכות הן שכ-10,000 רכבים יעברו בה מדי יום. על רקע עומסי התנועה הכבדים באזור ת"א לנוכח העבודות להקמת הרכבות הקלות (הקווים האדום, הירוק והסגול) המנהרה החדשה אמורה להקל במעט על לחצי התנועה.

המנהרה, שאורכה כ-300 מטר, היא דו כיוונית. מיצחק שדה ניתן להגיע דרכה לצומת קרליבך, ומשם ללב תל אביב. בכיוון השני ניתן להגיע מרחוב לינקולן לצומת יצחק שדה-המסגר, ומשם ליציאות מתל אביב בנתיבי איילון. 

מנהרת קרליבך (צילום: אבשלום ששוני)
מנהרת קרליבך (צילום: אבשלום ששוני)

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, אמרה בטקס: "זו שמחה גדולה לעמוד כאן, זה יום חג. המנהרה תעניק עוד אפשרות לנוע בעיר, ומעליה תהיה כיכר עירונית שוקקת. יש כאן אופק ותקווה". מיכאלי גם ציינה את שיתוף הפעולה ההדוק עם עיריית תל אביב, שהשקיעה למעלה מ-200 מיליון שקל בעבודות הקמת המנהרה.

פתיחת מנהרת קרליבך (צילום: אבשלום ששוני)
פתיחת מנהרת קרליבך (צילום: אבשלום ששוני)

ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, הוסיף: "תושבי ת"א סובלים מהעבודות הנרחבות של הקמת קווי הרכבות הקלות. היום זו רק תחילתה של דרך חדשה, והוא תוצאה של העבודות. אנחנו יוצרים כאן תחבורה מודרנית ואנחנו מצפים לפתיחת הקו האדום בדצמבר". 

גליק ציין את עבודות ההנדסה המורכבות בפרויקט, והדגיש שבניגוד לחלק מראשי הרשויות, בת"א נת"ע זוכה לשיתוף פעולה מלא מטעם העירייה. "יש לנו עוד הרבה עבודה - אחרי הקו האדום את הקו הירוק והסגול, ולאחריו פרויקט המטרו. היום זה רגע מיוחד", אמר גליק.

נפרצה המנהרה הגדולה בכביש המנהרות

בתוך כך, הלילה נפרצה המנהרה הגדולה בכביש המנהרות על ידי חברת מוריה. הכביש שמונה כיום נתיב אחד בלבד לכל צד ללא שוליים נחשב לעמוס ביותר, הכולל פקקי ענק ברוב שעות היום שיוצרים כאוס גדול בקרב הנוסעים. ישנם עומסי תנועה כבדים במיוחד בעיקר בשעות הבוקר בתנועה שמגוש עציון לירושלים ובשעות אחר הצהריים בנתיב הנגדי. הכביש משרת כיום את כל תושבי גוש עציון , בית"ר עילית, אפרת, קריית ארבע, חברון, צור הדסה , מבוא בית"ר ויישובי מטה יהודה.

פריצת המנהרה הגדולה בכביש המנהרות (צילום: חברת בן עמרם)
פריצת המנהרה הגדולה בכביש המנהרות (צילום: חברת בן עמרם)

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן בירך על כך: "המאמצים וההשקעה שלנו במועצה בנושא זה מניבים פירות. פריצת המנהרה הלילה היא עוד אבן דרך חשובה לקראת פתרון הפקקים, יש אור בקצה המנהרה. אני רוצה להודות לחברת מוריה, לחברת דן בן עמרם ולמשרד התחבורה שהוציא את הפרויקט לדרך ועכשיו אנו רואים את התוצאות. אנחנו נמשיך לעבוד על כך ונשים סוף לבעיית התנועה מגוש עציון לירושלים".