תחזית קודרת: ראש השלוחה האירופית של ארגון הבריאות העולמי, האנס קלוג, הזהיר היום (שלישי), בהתבסס על תחזיות של המכון הרשמי למדדי מחלות, כי יותר מ-50% מהאוכלוסיה באירופה צפויה להידבק באומיקרון, בששת עד שמונת השבועות הקרובים.

עוד הדגיש קלוג, כי הנתונים הנאספים מעידים על כך שהאומיקרון מדבק בצורה מהירה ביותר, עד כדי שבשבועות הראשונים של 2022, נצפתה עליה של יותר משבעה מיליון מקרי הידבקות בקורונה באירופה. הוא ציין כי מדובר ביותר מהכפלת המאומתים, על פני תקופה של שבועיים.

התפשטות האומיקרון - מספר חולי הקורונה בבריטניה ממשיך לשבור שיאים. צילום: רויטרס

מומחית לרפואת חירום בארגון הבריאות העולמי, ד"ר קת'רין סמולווד, הוסיפה כי טרם הגענו לנקודה בה אפשר לכנות את תפוצת נגיף הקורונה, "אנדמית", כלומר כזו הנשמרת ברמה בסיסית ללא קלט חיצוני.

בתוך כך, הבוקר, הרשויות בגרמניה עדכנו כי ביממה האחרונה אובחנו 45,690 בני אדם כחיוביים לקורונה, ו-322 מתו מהנגיף בפרק זמן זה. בפולין, מספר המתים מקורונה חצה את ה-100 אלף, מאז פרוץ הנגיף לראשונה.

על רקע הנתונים המדאיגים המגיעים ממדינות באירופה המתמודדות עם התפשטות האומיקרון, ובריטניה בראשן, התקשורת הקפריסאית דיווחה במהלך סוף השבוע על איתור וריאנט חדש של נגיף הקורונה, אשר זכה לכינוי "דלתאקרון". לדברי ראש מעבדה מקומי בכיר, הווריאנט המדובר בעל רקע גנטי דומה לזה שלא הדלתא, אך גם נושא חלק ממוטציות האומיקרון.

הסיבה להתפשטות המהירה? מחקרים מדרום אפריקה מצאו סיבה אפשרית לשיעור ההדבקה באומיקרון

ממצאים משני ניסויים קליניים בדרום אפריקה מצביעים על כך שלוויראנט האומיקרון יש שיעור גבוה בהרבה של "נשאות אסימפטומטית" מאשר וריאנטים קודמים של הנגיף, מה שיכול להסביר מדוע הוא התפשט כל כך מהר ברחבי העולם.

המחקרים, שאחד מהם בוצע כאשר זיהומי האומיקרון גברו בדרום אפריקה בחודש שעבר ואחר שדגם מחדש את המשתתפים בערך באותו זמן, מצאו מספר גדול בהרבה של אנשים שנבדקו חיוביים לנגיף הקורונה אך לא הראו תסמינים בהשוואה לניסויים קודמים.