בית המשפט העליון קיבל היום (שלישי) את בקשת רשות הערעור שהגישו האגודה לזכויות האזרח, המוקד להגנת הפרט ורופאים לזכויות אדם וקבע כי על המדינה אין אפשרות להמשיך ולהתנהל כאילו חוק האזרחות בתוקף.

בהחלטת העליון נכתב: "על המשיבים לפעול בגדרו של הדין הקיים בלבד, ואין הם רשאים לפעול יותר על-פי חוק הוראת השעה או הנהלים שהוצאו מכוחו, כל עוד חוק זה אינו בתוקף".

כזכור, מדובר בחוק שעמד בחודשים האחרונים במוקד מחלוקת פוליטית רחבה. בחודש יולי ניצחה האופוזיציה, ובכך נקבע כי תוקפו החוק לא יחודש עם פקיעתו. מאז עברה הסמכות להכריע בסוגיית איחוד משפחות אל שרת הפנים, איילת שקד, שהביאה השבוע גרסה מחודשת של החוק שעברה בוועדת השרים לחקיקה, אך סיעות מרצ ורע"מ הודיעו כי יתנגדו לה במליאת הכנסת.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ וואליד טאהא, מסר בתגובה להחלטה: "משרד הפנים אכן מסרב לבקשות הרבות שמגיעות אליו, בניגוד לחוק. מקרים מעטים מאד זכו להתייחסות של המשרד למרות שהחוק לפיו הגבילו את האפשרויות לערוך איחוד משפחות נפל בכנסת. כיום, במקום להיענות לבקשות בהעדר חוק שמונע זאת, במשרד הפנים עדיין מסרבים לבקשות ומנסים לקדם מחדש את חוק האזרחות".

"בשלב הראשון הם יגידו לעליון שהם העבירו את חוק האזרחות בוועדת השרים לענייני חקיקה, למרות הסיכויים הקלושים להעביר אותו דרך הקואליציה במליאה. בדרך הזו הם מבקשם לצלוח את סוגיית העליון. אילו שרת הפנים הייתה עומדת בסיכומים שנעשו מולה בעניין חוק האזרחות, הרבה מאד סוגיות קשות שגורמות לסבל ועינויים מתמשכים לאזרחים היו מאחורינו", הוסיף. 

ח"כ מוסי רז (מרצ) אמר: "‏יש שופטים בירושלים. בית המשפט העליון קבע כי המדינה לא יכולה להמשיך את העוול ולאסור איחוד משפחות. איחוד משפחות הוא חוקי, צודק וטוב לאזרחיות ואזרחי ישראל - והגיע הזמן ששרת הפנים תפעל בהתאם".