מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, החליט היום (שלישי) על קיצור ימי הבידוד למאומתים לקורונה, לשבעה ימים. זאת כאשר שלושת הימים האחרונים ללא סימפטומים. ההחלטה תיכנס לתוקף בחצות שבין רביעי לחמישי, ה-13 בינואר.

תורי ענק לבדיקות קורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

ההחלטה הגיעה על רקע בדיקות אותן ערך משרד הבריאות בשבועות האחרונים, בקרב מאומתי האומיקרון, שכללו בדיקות PCR ובדיקות מיוחדות לגידול הנגיף אחת ליומיים. מהבדיקות התגלה כי הסיכוי לגדל וירוס חי לאחר שבעה ימי מחלה הינו נמוך, ועומד על כ-6% (מתוך 15 תרביות שנלקחו לאחר יום 7 רק תרבית אחת היתה חיובית).

נתונים אלו הוצגו לצט״מ, אשר המליץ לקצר את הבידוד לשבעה ימים, במקום עשרת הימים כפי שהונהגו עד עתה. עם זאת, במקרה של המשך הופעת תסמינים, יש להשלים עשרה ימי בידוד.

תחנות הבדיקה שבו לכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
תחנות הבדיקה שבו לכיכר רבין בת''א (צילום: אבשלום ששוני)


מוקדם יותר היום, הנחה פרופ' אש את מנהלי בתי החולים כיצד להתמודד עם העלייה בתחלואה, כמו גם עם צמצום הצוותים הרפואיים, הנובעת מהבידודים ומהחשיפה המוגברת לחולים.

כל מטופל, מבוגר וילד, שיכנס למלר"ד, יבצע בדיקת אנטיגן. בנוסף, לכל מתאשפז בבית החולים, או מטופל, אשר מתקבלים לטיפול שאינו מצריך אשפוז, או אשפוז יום בלבד, תבוצע בדיקת PCR, או לחלופין, תתקבל בדיקה שמאז תוצאותיה לא עברו 72 שעות. בנוסף, כניסת מבקרים לבתי החולים תוגבל, ויאושר מבקר אחד בלבד לכל מטופל או מאושפז.

באשר לאשפוז ילדים עם קורונה, הודגש כי יש למצוא סביבה תואמת לכך והובהר כי "אין לכלול חניונים או מקומות ארעיים כמקומות לאשפוז ילדים". עוד הדגיש פרופ' אש כי יש לוודא כי המלר"ד הביולוגי יכול להכיל את מספר הילדים הגבוה הצפוי בגל התחלואה הנוכחי.