הנגב סוער ביממה האחרונה, זאת בשל נטיעות עצים המבוצעות במקום ע"י קק"ל. חבר הכנסת לשעבר טאלב א סאנע (רע"מ-תע"ל), התייחס הבוקר (רביעי) ב-103FM למתיחות בדרום והסביר: "המדינה הכריזה מלחמה נגד האזרחים שלה, נגד האחים והאחיות שלי, ועוצרת ילדים וילדות רודפת אחריהם פרשים על סוסים ופוגעים בילדים". הוא הוסיף בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב כי "נותנים לילדים שיעור מאלף מאזרחות איך מדינה צריכה להתנהג, זה יום שחור".

המגישים שאלו: "למה אסור למדינה הריבונית לטעת עצים בשטחה?", וחבר הכנסת לשעבר השיב: "אתה מדבר מנותק מהמציאות, אתה מדבר דברים על פניו נשמע שאתה הוגן והגון והדברים אינם כך". לדבריו, יש כאן משחק פוליטי בין הליכוד לבין הקואליציה של נפתלי בנט ורע"מ. "רע"מ קיבלו החלטה אסטרטגית את הנושא הפלסטיני, שמים בצד כדי למנוע את הניסיון להדיח את הקואליציה, ובאופוזיציה מצאו את עניין הנגב בין שקד ואלקין לרע"מ", ציין.

מה שהעלה את חמתם של הבדואים זו ההחלטה של ח"כ מהליכוד לטעת עצים?
"גם זה אבל לא רק. מה קרה? בגלל שזה משחק פוליטי התחילו עם מסע הסתה חסר רסן, התרת דם של התקשורת, שכולה מגויסת".

א סאנע טען כי הבעיה היא לא בעצם הנטיעות - אלה במיקום בו הן מתבצעות: "הנגב מהווה 60 אחוזים משטחי המדינה, 12 אלף קילומטרים בהם מתגוררים שמונה אחוזים משטחי המדינה. 90 אחוז משטחי הנגב שוממים, יכולים לנטוע יער ממצפה רמון עד אילת, על שטח של 10 מיליון דונם, ואף אחד לא יגיד כלום". הוא מתח ביקורת על ההחלטה ותקף: "מה קרה שעכשיו נזכרים בתוך הנשמה של היישובים? עושים את החפירות".

אתם לא נגד נטיעות והפרחת השממה אלא נגד נטיעות פוליטיות לתפיסתכם בשטח נתון במחלוקת
"אני לא יכול לנסח את זה יותר טוב ממה שניסחת, לא נגד נטיעות, יש מקום ענק לייער. על פי תוכנית המתאר הארצית לגבי הייעור השטח הזה איננו מיועד לייעור, השטח הזה שטח חקלאי. מדובר באדמות שהבדואים מחזיקים, זה חלק מהשטח המיועד להתפתחות עתידית של הבדואים".

לדבריו, האדמות הללו שייכות לבדואים. "המדינה העבירה את הבדואים לאזור הזה ב-2008, למה הדבר הזה לא נעשה נעשה בזמן הממשל הצבאי? למה דווקא היום?", אמר, "למה לא מייערים מקומות אחרים?".

בהמשך השיחה נשאל האם נכח במקום בו התרחשו אמש האירועים האלימים, והשיב: "הייתי שם, ראיתי את יחידת יואב (של המשטרה) עם שנאה בתוך העיניים, לא יודע איך מגייסים אנשים כאלה". המגישים שאלו את חבר הכנסת לשעבר האם הוא מגנה את ההתרחשויות במקום - בהם זריקת אבנים לעבר פסי רכבת, רכב של עיתונאי שמוצת בשגב שלום ושני שוטרים שנפצעו. "אתה רוצה שאני אעבוד אצלך ואעשה מה שאתה אומר או שאבטא את עצמי? אני מייצג את האוכלוסייה האומללה שסובלת מזה 70 שנה שאתמול הילדים נרדפו ונעצרו", תקף.

מהומות בנגב: רכב הוצת במהלך המהומות (צילום: רשתות חברתיות ערביות)
מהומות בנגב: רכב הוצת במהלך המהומות (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

"אני מגנה פגיעה בכתב של הארץ וכל צורה של אלימות. קורא לאזרחים שלנו לנהל את המאבק נגד האפרטהייד, הטיפשות והרשעות בצורה הוגנת ואחראית", הוסיף א-סאנע, "מי שהתפרעו במקום הם קק"ל, הממשלה של שקד ואלקין, יחידת יואב שהיכו והרביצו". המגישים מתחו ביקורת ותהו: "מי שכמעט מוריד רכבת מהפסים?", והוא השיב: "שישה מאושפזים בבתי חולים, זו התפרעות, את זה תגנו".

בסיום השיחה נשאל האם הם חשים אכזבה מפעילותה של רע"מ, והשיב: "אלה זכויות אזרחיות, הבדואים אזרחי המדינה בדיוק כמוך וזו המדינה שלהם בדיוק כמוך ומגיע להם הכרה ביישובים בדיוק כמוך. איפה הצדק?".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm