מהומות הנטיעות בנגב נמשכות: המשטרה פעלה הערב (שלישי) בהפרות הסדר בגנב, במהלכן נעצרו ארבעה חשודים משגב שלום, וחשוד נוסף מתל שבע, בחשד שיידו אבנים והבעירו צמיגים. מהמשטרה נמסר כי "השקט הושב על כנו".

בצל המהומות: הנטיעות בנגב התחדשו (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

כזכור, הבוקר התחדשו העבודות והנטיעות בנגב, כאשר במקביל להן הגיעו עשרות פורעים לאזור הנטיעות, והמשטרה ביצעה מעצרים של 16 מהם בגין הפרת סדר וידויי אבנים.ב

בעקבות המהומות חמישה שוטרים נפצעו באורח קל ופונו להמשך קבלת טיפול רפואי בבית החולים. מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל רואה בחומרה את אירועי הפרת סדר ונסיונות למנוע ולפגוע בפעילות חוקית של גורמים שונים ותפעל למצות את הדין עם פורעי החוק".

השר זאב אלקין התייחס בכאן ב' למהומות בנגב, והבהיר הבוקר כי "נמשיך עם הנטיעות כמה שצריך, היום זה היום האחרון לסבב הזה. יש ניסיון מאוד ציני של נתניהו ואנשיו לנצל את האירוע ולהלהיט את הרוחות. בממשלה הקודמת עצרו את הנטיעות בגלל הלחצים הפוליטיים. זה עצוב שפוליטיקאים מנצלים נושא ציוני חשוב".
מהומות הנטיעות בנגב (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

גם מאיר כהן, שר הרווחה והביטחון החברתי, והשר הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, התייחס לסערת הנטיעות ומסר: "אחרי שנים של הזנחת הנגב ובריחה מקבלת החלטות בכל הקשור לסוגיית ההתיישבות הבדואית בדרום, הממשלה הנוכחית עסוקה במרץ רב בהקמת ישובים חדשים בפזורה ובהסדרת ההתיישבות, תוך הידברות עם המנהיגות הבדואית המקומית, ומעל הכל - תוך שמירה על ריבונות המדינה.

"אני מפציר בכל הפוליטיקאים, מכל הצדדים, לקחת אחריות - לא ללבות את אש המחלוקת ולא לתקוע מקלות בגלגלי ההסדרה. הממשלה מחויבת לפתור את הסוגיות הקשורות לחברה הבדואית בנגב ובכך אני עוסק. לצד הזכות העליונה שיש למדינה לנטוע בשטחה חשוב לעשות זאת באחריות ועל כן יש להיערך מחדש בכל הנוגע לסוגיית הנטיעות. כמי שמרכז את תכניות ההסדרה, אני נמצא בדיאלוג עם כל הצדדים הנוגעים בדבר בניסיון להגיע לפתרון שמקדם את הסוגיה, שהיא הסוגיה החשובה ביותר להחזרת החוק והסדר לנגב", הוסיף.

מנגד, יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר מסר בדרכו לנטיעות: "דווקא היום צו השעה זה להגיע לנגב ולהשתתף במצווה החשובה של מאבק על ארץ ישראל. שאלתי את הרב דוב ליאור, גדול רבני הציונות הדתית שפסק לי שבשביל  מאבק על ארץ ישראל מותר לנטוע עצים. קורא לכל חברי הכנסת הגיע לנגב ולהפריח את השממה".
מפלגת הליכוד מסרה: "הדיונים של ממשלת בנט על הפסקת נטיעות בנגב מול עימותים אלימים עם כוחות המשטרה הם המשך מכירת החיסול של הנגב לתנועה האיסלאמית, זמן קצר לאחר שהעבירה את ״חוק החשמל״. ממשלת נתניהו מעולם לא הסכימה להפסיק נטיעות מול אלימות ועימותים".
מפגינים נגד נטיעות קק''ל בנגב (צילום: ניב אהרונסון, וואלה!)
מפגינים נגד נטיעות קק''ל בנגב (צילום: ניב אהרונסון, וואלה!)

בתוך כך, שב"כ והמשטרה פתחו הבוקר בחקירה לבירור נסיבות הצתת שני רכבים אמש בכניסה לשגב שלום, אחד מהם של עיתונאי "הארץ" נתי יפת, אשר הותקף על ידי כ-20 בדואים, הוכה על ידם ורכבו הוצת במקום. העיתונאי נמלט על נפשו לאחד העסקים הסמוכים, וכוחות משטרה ממרחב נגב הגיעו לעסק וחילצו אותו מתוכו. במקביל, פתחו הכוחות בחקירה לבירור נסיבות האירוע. 

בעקבות חומרת ההתפרעויות אמש באזור שגב שלום בגזרת הנגב ולנוכח יידוי אבנים וירי זיקוקים על שוטרים, וכן הצתות ואירועים נלווים, החלו המשטרה ושב"כ, כאמור בחקירה משותפת במטרה להתחקות אחר הפורעים. מעורבות השב"כ באירועים אלו מעצימה את החשד לפיו הרקע הינו לאומני, וכי מדובר ככל הנראה בפיגוע טרור, כך לפחות מתייחסים אליו במערכת הביטחון. 

כמו כן, בעקבות מעצרם של העיתונאים יאסר עוקבי וגידי וייץ, יו״ר ארגון העיתונאים נורית קנטי פנתה אתמול למפכ״ל המשטרה יעקב שבתאי בדרישה לתחקר את המעצרים ולאפשר לעיתונאים לבצע את עבודתם.

מהומות בנגב: רכב הוצת במהלך המהומות (צילום: רשתות חברתיות ערביות)
מהומות בנגב: רכב הוצת במהלך המהומות (צילום: רשתות חברתיות ערביות)