פרסום ראשון: אחרי האיומים של רע"מ שאיימו על שלמות הקואליציה, שר הרווחה מאיר כהן, שמכהן גם בתפקיד השר הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, השיג היום (רביעי) פשרה בסערת הנטיעות בנגב שאיימה להפיל את הממשלה. לפי הפשרה שהושגה, הטרקטורים של קק"ל יעזבו את השטח בהמשך היום, הנטיעות יושעו והצדדים יתכנסו למו"מ מואץ להסדרת הסוגייה. 

גורם ממשלתי בכיר מסר בתגובה להסכם הפשרה: "לא מדובר בכניעה ולא בהתקפלות. העבודות בנגב היו אמורות להסתיים בכל מקרה היום. כך נקבע מראש". גם השר כהן צייץ לאחר הפרסום: "אני מבקש להבהיר, הנטיעות היום יושלמו כמתוכנן כפי שהוגדר מראש". 

כזכור, מוקדם יותר היום אמר השר כהן: "אחרי שנים של הזנחת הנגב ובריחה מקבלת החלטות בכל הקשור לסוגיית ההתיישבות הבדואית בדרום, הממשלה הנוכחית עסוקה במרץ רב בהקמת ישובים חדשים בפזורה ובהסדרת ההתיישבות, תוך הידברות עם המנהיגות הבדואית המקומית, ומעל הכל - תוך שמירה על ריבונות המדינה.

 "אני מפציר בכל הפוליטיקאים, מכל הצדדים, לקחת אחריות - לא ללבות את אש המחלוקת ולא לתקוע מקלות בגלגלי ההסדרה. הממשלה מחויבת לפתור את הסוגיות הקשורות לחברה הבדואית בנגב ובכך אני עוסק. לצד הזכות העליונה שיש למדינה לנטוע בשטחה חשוב לעשות זאת באחריות ועל כן יש להיערך מחדש בכל הנוגע לסוגיית הנטיעות.

"כמי שמרכז את תכניות ההסדרה, אני נמצא בדיאלוג עם כל הצדדים הנוגעים בדבר בניסיון להגיע לפתרון שמקדם את הסוגיה, שהיא הסוגיה החשובה ביותר להחזרת החוק והסדר לנגב", הוסיף השר כהן, וכעת נראה כי הצליח במאמציו לכבות את התבערה. 

מאיר כהן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מאיר כהן (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מאחורי הקלעים, גורמים בקואליציה, בהם העבודה, יש עתיד ועוד, זעמו על השר זאב אלקין שתמך בנטיעות וטען כי הן יימשכו למרות האיומים ההולכים וגוברים מצד רע"מ שאיימו להתנגד לממשלה. 

הכינוי "פירומן" מתגמד לעומת הכינויים בהם השתמשו כלפי אלקין. לדבריהם, הוא הלך "בעיניים פקוחות" לאירוע, הוא תכנן אותו והוא היה יכול לפתור אותו בדיוק כפי שנתניהו, ליצמן ועמיר פרץ פתרו אותו בשנה שעברה. "הוא לא רצה לשמוע מאף אחד", אומרים הגורמים, "כולל מזכיר הממשלה שלום שלמה שניסה להפציר בו".

לא ברור מה הניע את אלקין במשבר הנוכחי, שכן בדרך כלל אלקין הוא האיש שעובד הכי קשה כדי להחזיק את הממשלה. כך או אחרת, במרכז-שמאל הקואליציוני מתפלצים ממנו. "יש בנגב 3.8 מיליון דונם, הוא היה חייב לנטוע בדיוק על שטח המריבה של ה-300 דונם", טענו.

מנגד, בצד של אלקין לא באמת התרגשו. השחמטאי הערמומי אמר למקורביו להירגע, לחזל"ש, טען כי מדובר בסערה שתימשך בסך הכל כולה שלושה ימים ואחריהם תושג פשרה. כעת, נראה כי הוא צדק.