גרסת אבידר: אחרי שקנה את עולמו בהפגנות הזעם בבלפור ואז נכנס לקטטה מול ליברמן סביב תפקיד בממשלה, השר בלי תיק אלי אבידר מנסה להסביר איך קרה לפתע שאת תדמית האידיאליסט החליפה תווית האופורטוניסט. עם צאת מהדורה חדשה של ספרו "התהום", הוא טוען כי נתניהו לא תרם כלום להסכמי אברהם, מכנה את ראש המוסד לשעבר יוסי כהן "המלבין הלאומי", מבהיר כי הקואליציה חייבת לשרוד ארבע שנים בכל מחיר, ומוצא דמיון בין ראש הממשלה לשעבר לשבתי צבי: "כל יום באפרוריות של האופוזיציה מקטין את המנוף שלו על החסידים".

הוא היה המנהיג הבולט והלוהט של מחאת בלפור. שנה וחצי, כל שבוע, כל השבוע, הוא שרף את הרחובות ואת המגפונים, סוחף אחריו רבים. חד, כריזמטי, לא רואה בעיניים ולא מפחד מכלום, אלי אבידר קנה את עולמו בהפגנות הזעם מול בלפור וקיסריה, בלילות הקרים והאינסופיים מול פרשי המשטרה והמכת"זיות. כל הזמן הזה הוא שמר על אופטימיות, חייך והבטיח שאו־טו־טו זה קורה. תאמינו. כשכולם מסביב נחלשו, הוא התחזק. כשאנשים הפסיקו להאמין, הוא המשיך.

וזה אכן קרה. אלא שאז, פתח אבידר במה שפרשנים פוליטיים מכנים "תהליך השמדה עצמית". זה לקח הרבה פחות זמן מהמהפכה עצמה. קטטה סביב ג'וב בממשלה החדשה מול אביגדור ליברמן הפכה את אבידר, כמעט בן לילה, מלוחם חירות לעסקן פוליטי. האידיאליסט התגלה כאופורטוניסט. לראיון הזה הגיע אבידר כדי לעשות סדר, להסביר, לאתחל את עצמו מחדש ולטהר את האווירה. אתם תקבעו אם הצליח.

אלי אבידר בהפגנות בבלפור (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אלי אבידר בהפגנות בבלפור (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)

אבידר, לשעבר ראש הנציגות הישראלית בקטאר, מפתיע בפרשנותו לגבי הסכמי אברהם. "ביבי לא הביא שום דבר. את ההסכם הביאו טראמפ ואנשיו, שהיו מאוד פעילים בנושא הזה. אני אומר לך שנתניהו, לאורך כל המגעים סביב הסכמי אברהם, במקרה הטוב הוא לא הפריע, במקרים הפחות טובים הוא פשוט גרם נזק. השיא היה מול אבו דאבי. איך אפשר לשקר בצורה כזאת?".

טקס חתימת הסכם השלום בוושינגטון (צילום: רויטרס)
טקס חתימת הסכם השלום בוושינגטון (צילום: רויטרס)

אבידר מותח ביקורת על ראש הממשלה נפתלי בנט ומסביר מה מפריע לו בממשלת השינוי: "הבעיות המרכזיות שלי בממשלה הנוכחית הן אי-העברת חוקי הנאשם והעובדה שחוק הקורונה הגדול עוד כאן. עצם זה שבנט לא רוצה להעביר את חוקי הנאשם, משמעותו לדעתי שאין לו מחויבות לרוטציה. זה שומר את הרלוונטיות של ביבי ואת האפשרות לחיבור מחודש בין בנט לנתניהו".

"האסון הכי גדול של הממשלה הזו הוא שאנחנו עושים מה שעשתה ממשלת נתניהו", אומר אבידר על חוק הקורונה הגדול. "איפה הסמכות המוסרית שלנו, לעזאזל? לבוא ולהגיד מה, כשזה היה יולי אדלשטיין שר הבריאות זה לא היה דמוקרטי, ועם ניצן הורוביץ זה דמוקרטי? כשזה נתניהו זה לא דמוקרטי, כשזו ממשלת השינוי זה כן דמוקרטי?".

"אנשים שעברו את התקופה הזו ולא רוצים להתחסן, אני קורא להם אנשים שלא יכולים להתחסן. בן אדם שקשה לו, שמרגיש שהוא מופלה, שאומרים שהוא יורה וריאנטים על האחרים, שאומרים שהוא פוגע בהורים שלו, ובכל זאת מחליט לשמור על החירות שלו, הוא פשוט לא יכול".

נפתלי בנט (צילום: רויטרס)
נפתלי בנט (צילום: רויטרס)

מי שחוטף את הכי הרבה אש מאבידר הוא לא אחר מראש המוסד עד לא מכבר, יוסי כהן. "הלוואי שהוא יעמוד בראש הליכוד. זו תהיה המתנה הגדולה ביותר והירושה היפה ביותר שנתניהו ישאיר משום שהכי קל לנצח אותו".

אבידר גם מכנה את כהן "המלבין הלאומי": "תגיד, יוסי כהן צריך את נתניהו כדי להגיע לעומאן? הוא יכול להגיע לכל מדינה. למה צריך לציין את השתתפותו? נתניהו חושף את הפגישה הסודית עם מוחמד בן סלמאן, יורש העצר הסעודי, ומיד מספר שגם יוסי כהן היה, כדי להלבין את זה. מדובר בסיכול ממוקד. פיגוע אסטרטגי ביחסים שלנו עם סעודיה".

יוסי כהן בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יוסי כהן בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הכתבה המלאה תתפרסם ביום שישי במוסף "סופהשבוע" של מעריב